مصرف شکر را به خاطر حفظ سلامتی خود کاهش دهید گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک: زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم تاخیر ۵ ساعته پرواز مشهد-تهران به علت نقص فنی هواپیما + فیلم (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

٢٠٧هکتار از اراضی خراسان رضوی طعمه حریق شد

  • کد خبر: ۴۳۰۵۴
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
٢٠٧هکتار از اراضی خراسان رضوی طعمه حریق شد
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۷ هکتار از زمین‌هایی که در این استان تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارند طعمه حریق شده و در آن‌ها آتش‌سوزی رخ داده است
به گزارش شهرآرانیوز، سرهنگ ابوالفضل شعبانی گفت: از ابتدای امسال تاکنون با وقوع ۳۳ فقره آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه تحت مدیریت و در حاشیه مناطق تحت حفاظت در مجموع ۲۰۷ هکتار از اراضی در آتش سوخت، اما با اطفای به موقع حریق از خسارت و گستردگی آتش جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: این آتش‌سوزی‌ها با حضور تیم‌های عملیات واکنش سریع در کمترین زمان ممکن با کمک نیرو‌های اداره کل منابع طبیعی، هلال احمر و افراد بومی و محلی مهار شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بیشترین آتش‌سوزی در شهرستان‌های قوچان با ۱۲ مورد و درگز با چهار مورد از نظر تعداد و بیشترین سطح آتش‌سوزی در شهرستان سرخس با ۵۵ هکتار رخ داده است.

شعبانی افزود: بیشترین علت آتش‌سوزی‌ها خطای انسانی بوده است که به خاطر بی‌توجهی و سهل‌انگاری گردشگران و اغلب در روز‌های تعطیل و جمعه رخ داده است.

وی با بیان این که امسال سطح آتش‌سوزی‌ها در مقایسه با پارسال کاهش یافته است ادامه داد: در نیمه اول سال گذشته ۷۰۰ هکتار از مناطق تحت حفاظت طعمه حریق شد که البته با توجه به این که در مناطق سردسیر شاهد خشکی علف‌ها و افزایش احتمال آتش‌سوزی هستیم امیدواریم شاهد اتفاقی در این زمینه نباشیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آن‌ها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

شعبانی با بیان این که گزارشی از تلفات گونه‌های جانوری در این تعداد آتش‌سوزی نداشته‌ایم و بیشتر سطوح مرتعی دچار حریق شده است افزود: در این آتش‌سوزی‌ها بالغ بر ۲۰ اصله درخت ارس و ۲۵۰ درختچه مرتعی نیز دچار حریق شده است.

وی از شهروندان و طبیعت‌گردان خواست در صورت ورود به عرصه‌های طبیعی استان، از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و اقدامات مشابه و خطرآفرین خودداری کنند و در صورت مشاهده آتش سوزی مراتب را از طریق سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی و ۱۵۴۰ محیط زیست یا شماره ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ به اداره حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آتش نشانی منطقه اطلاع دهند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد.

مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->