تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند
سرخط خبرها

پزشکی قانونی چطور تجاوز را تشخیص می‌دهد؟

  • کد خبر: ۴۳۵۳۰
  • ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
  • ۱۳
پزشکی قانونی چطور تجاوز را تشخیص می‌دهد؟
واکاوی پرونده‌های تجاوز در گفتگو با کارشناس معاینات پزشکی قانونی که ۳ دهه از عمرش را پای این پرونده‌ها گذاشته است
محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ برای واکاوی پرونده‌های تجاوز و تعرض، پای صحبت‌های کارشناس معاینات بالینی پزشکی قانونی خراسان رضوی نشسته‌ایم که سه دهه از عمرش را به بررسی پرونده‌های زنان گذرانده است. رابعه میرسعیدی از سال ۶۹ در پزشکی قانونی مشغول به کار بوده و حالا در آستانه بازنشستگی است. نزدیک به ۳۰ سال تمام به پرونده‌های مختلف در پزشکی قانونی رسیدگی کرده و حالا این کارشناس خبره با نزدیک ۶۰ سال سن، از تجربیات خود در مواجهه با این پرونده‌ها می‌گوید. او داستان غم‌انگیز خیلی از دختران و مادران این شهر را شنیده که چگونه یک متجاوز، تمام زندگی‌شان را به آتش کشیده است. ازآنجاکه یکی از وظایف بخش معاینات بالینی پزشکی قانونی، بررسی وضعیت جسمانی قربانیان تجاوز به عنف و تایید یا رد وقوع تجاوز به عنف است، با این کارشناس درباره ناگفته‌های این پرونده‌ها گفتگو کرده‌ایم.


شاید مهم‌ترین سوال این باشد که پزشکی قانونی چطور تجاوز را تشخیص می‌دهد؟ قطعا گزارش پزشکی قانونی اصلی‌ترین مبنای محاکمه هر متجاوزی است.

تشخیص تجاوز در پزشکی قانونی ازطریق معاینات و همچنین نمونه‌برداری از آثار به‌جامانده از متجاوز و انجام آزمایشات دی‌ان‌ای امکان‌پذیر است، اما نکته مهم مراجعه بموقع قربانیان تجاوز است. موضوع مهمی به نام «زمان طلایی» در این پرونده‌ها مطرح است که اگر در این زمان قربانیان به ما مراجعه کنند، امکان تایید یا رد تجاوز وجود دارد. ما توصیه می‌کنیم قربانیان حتی لباس‌های خود را عوض نکنند یا به هیچ وجه دوش نگیرند تا در نمونه‌برداری برای آزمایشات دی‌ان‌ای بتوان از آثار به‌جامانده متجاوز استفاده کرد. درواقع ما تمام یافته‌ها را ثبت و ضبط می‌کنیم و بر این اساس گزارش کارشناسی تهیه می‌شود. اما متاسفانه در خیلی از موارد، آشفتگی و گُنگی معمول پس از این اتفاق برای قربانیان تجاوز، یکی از دلایل عمده ازبین‌بردن مستندات است.


زمان طلایی دقیق چند ساعت یا چند روز است؟ بدیهی است که اغلب قربانیان تجاوز شاید نتوانند ساعت‌های اولیه با خود کنار بیایند که شکایت کنند یا نه. شاید آن‌قدر در بحران روحی و جسمی باشند که اصلا تصمیمی درست و بموقع نتوانند بگیرند.

همین‌طور است. این اتفاق، واقعه رنج‌آوری برای هر زن است که سال‌ها و حتی برای تمام عمر در گوشه‌ای از ذهنش آزارش می‌دهد؛ به‌همین‌دلیل بعد از این حادثه طبیعی است که بلافاصله نتوانند خودشان را دریابند و تصمیم قاطعی برای شکایت و مراجعه به پزشکی قانونی بگیرند. با این حال این به نفع خودشان است که برای اثبات حقانیت خود و به دام انداختن متجاوز سریع‌تر اقدام کنند. هرچه زودتر و بدون برهم‌زدن شواهد اولیه به ما مراجعه کنند، به تایید گفته‌هایشان کمک می‌کند. ۷۲ ساعت اول و نهایتا پنج‌روز اول بعد از تجاوز، زمان طلایی برای بررسی این موضوع است. بعد از این زمان بررسی سخت یا نشدنی است. با این حال اگر تجاوز به دختر باکره صورت گرفته باشد تا یک‌ماه بعد از آن نیز قابل اثبات است.


به موضوع نمونه‌برداری از آثار به‌جامانده از متجاوز اشاره کردید. با این نمونه‌برداری‌ها آیا امکان تشخیص هویت متجاوز در بررسی‌های پزشکی قانونی وجود دارد؟

بله، امکان تشخیص وجود دارد، اما همان‌طورکه تاکید کردم بستگی به شواهد و استنادات قابل ارائه و بموقع قربانی تجاوز دارد. اگر روی لباس قربانیان، آثار متجاوز باقی مانده باشد با آزمایشات دی‌ان‌ای احتمال تشخیص وجود دارد. اما متاسفانه قربانیان تجاوز خیلی دیر برای شکایت و ارجاع به پزشکی قانونی اقدام می‌کنند و در بیشتر موارد هم به دلیل ترس یا آبرو اصلا دنبال شکایت و پزشکی قانونی نیستند.


با قربانی تجاوز که به شما پناه آورده و شاید شما اولین فردی باشید که رازش را نزد شما بازگو کرده است، چطور رفتار می‌کنید؟

این افراد وقتی به ما در پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند، از نظر روحی بسیار آشفته و پریشان هستند. گاهی فقط تا لحظاتی اشک می‌ریزند یا از شدت فشار روحی و روانی نمی‌توانند صحبت کنند. برای این مراجعه‌کنندگان وقت زیادی می‌گذارم؛ گاهی صحبت و معاینات بالینی مراجعه‌کننده تا دو ساعت هم زمان می‌برد، اما با حوصله تمام تلاش خود را می‌کنم. سعی می‌کنم با جملات ساده مثل اینکه «نترس؛ اینجا جایت امن است و کسی نمی‌تواند تو را اذیت کند؛ من کمکت می‌کنم؛ من اینجا هستم که حرف‌هایت را بشنوم؛ سعی کن دقیق و هرقدر می‌توانی به ما شواهد بدهی تا کار در مجازات متجاوز پیش بیفتد» او را کمی آرام کنم.
 
باوجوداین، آثار روحی و روانی یک تجاوز، در چند روز و چند هفته کم نمی‌شود یا از بین نمی‌رود، حتی مشکلات بعدی را نیز ممکن است درپی داشته باشد؛ برای نمونه خیلی از آن‌ها ترس از حاملگی دارند یا ترس از آینده و ازدواج. اغلب به این فکر می‌کنند که در آینده چگونه ازدواج کنند و اینکه ممکن است این مسئله، زندگی مشترکشان را نابود کند. ما به‌جز راهنمایی‌های معمول، آن‌ها را به مشاوره و مراکز دیگر هم معرفی می‌کنیم تا از فشار روحی و روانی‌شان کاسته شود.


به ترس قربانیان تجاوز از باردار شدن اشاره کردید. با مواردی مواجه شده‌اید که برای اثبات هویت بچه‌ای که در راه است به شما مراجعه کنند؟ در این پرونده‌ها مواجهه پزشکی قانونی چیست؟

متاسفانه در برخی تجاوز‌ها بارداری اتفاق می‌افتد. در خیلی از موارد، قربانی تجاوز همان موقع برای شکایت و پزشکی قانونی اقدام نمی‌کند، اما بعد از بارداری ناچار می‌شود دنبال متجاوز و اثبات گفته‌هایش برود. در این موارد نیز با نمونه‌های آزمایشگاهی دی‌ان‌ای، هویت فردی که سبب بارداری شده، قابل تشخیص است. اما باز هم تاکید می‌کنم اگر قربانیان تجاوز در همان ۷۲ ساعت اول به پزشکی قانونی مراجعه کنند، شاید با مشاوره‌های ما، با مشکلات بعدی و بارداری‌های ناخواسته از یک تجاوز مواجه نشوند. به‌جز بارداری، درباره بیماری‌های مقاربتی مثل ایدز و فرصتی که برای پیشگیری اورژانسی دارند، به قربانیان تجاوز مشاوره می‌دهیم.
 
اغلب قربانیان تجاوز، از انتقال ایدز براثر تجاوز بی‌خبرند و حتی اگر باخبر باشند، اولویت ذهنشان، اثبات بی‌گناهی و خرید آبرو نزد خانواده همسر آینده و... است؛ بنابراین به‌طور کلی مراجعه‌کنندگان را برای بررسی همه جوانب به پزشکی قانونی راهنمایی می‌کنیم و مراکز مشاوره را نیز برای درمان روحی آسیب‌دیدگان پیشنهاد می‌دهیم؛ زیرا باید توجه کرد که ترس از برچسب‌هایی که اطرافیان به قربانیان تجاوز می‌زنند، باعث نگرانی آن‌هاست. در خیلی از موارد قربانیان تجاوز از این می‌ترسند که نزدیکانشان آن‌ها را سرزنش کنند و به آن‌ها بگویند خودشان باعث و بانی این اتفاق ناگوار شده اند. احساس شرم ایجادشده در قربانی تجاوز معمولا مسیر مراجعه به پزشکی قانونی را هم طولانی و حتی ناممکن می‌کند؛ لذا از خانواده‌های قربانیان تجاوز می‌خواهیم که به‌جای سرزنش به فکر درمان آسیب‌های ناشی از تجاوز باشند.


از بین پرونده‌های متعددی که در آن‌ها قربانیان تجاوز نزد شما آمده‌اند، می‌توانید یک نمونه را که شما را متاثر کرده است، بیان کنید؟

من خودم یک زن هستم و احساسات زنان را خوب می‌فهم. ساعت‌ها، روز‌ها و حتی شب‌ها، داستان غم‌انگیز بسیاری از این قربانیان در ذهنم می‌ماند و ناراحتم می‌کند؛ پرونده‌هایی نیز که قربانیانش کودک هستند، بسیار متاثرم می‌کند.
گاهی به رفتار متجاوزان نیز در توضیحاتی که قربانیان می‌دهند، فکر می‌کنم؛ اینکه برخی از آنان با گرگ‌صفتی، وحشیگری و رفتاری غیرانسانی، زندگی یک زن را تا مرز نابودی می‌کشانند. به خاطر دارم یک متجاوز به صورت سریالی به دختربچه‌های دبستانی آزار جنسی می‌رساند. تلاش کردیم با کمک پدر یکی از این قربانیان و نام و نشانی‌ای که از متجاوز می‌دهد، زودتر این فرد گرگ‌صفت را شناسایی کنیم تا دختربچه‌های دیگر را در مسیر مدرسه مورد آزار جنسی قرار ندهد. در مواردی، حتی شنیدن رنجی که به یک قربانی تجاوز تحمیل شده، برای افراد عادی سخت است، حال ببینید بر آن قربانی چه می‌گذرد و چه آثاری بر روح و روان وی باقی می‌گذارد؛
 
 

و در پایان، به‌عنوان فردی که سال‌ها با قربانیان تجاوز در پزشکی قانونی سر و کار داشته‌اید و داستان غم‌انگیز خیلی از دختران و زنان این شهر را از زبان خودشان شنیده و به چشم، رنج آن‌ها از تجاوز را دیده‌اید، چه توصیه‌ای برای درامان‌ماندن زنان از تجاوز دارید؟

اولین توصیه‌ام به مادران است که به هیچ وجه دختربچه‌های خود را برای خرید، تنها به نانوایی و سوپرمارکت‌ها نفرستند و مراقب بازی آن‌ها در کوچه و خیابان باشند. خیلی از پرونده‌هایی که برای دختربچه‌ها و دختران کم‌سن‌و‌سال اتفاق افتاده، ناشی از همین غفلت بزرگ‌تر‌ها و سوء‌استفاده متجاوزان است. برای زنانی هم که بزرگ‌سال و دختربچه نیستند، همین توصیه را دارم که تاحد ممکن از تردد در مکان‌های خلوت و شب‌هنگام خودداری کنند. برای تردد از خودرو ناآشنا و غریبه استفاده نکنند. و، اما مهم‌تر از همه به دختران نسل امروز توصیه‌ام این است که فریب نخورند. وقتی دختری با پسری که تازه آشنا شده است به میهمانی و باغ و... می‌رود، نمی‌داند که نقشه‌ای برای او چیده شده و ممکن است حادثه ناگواری مثل تجاوز درانتظارش باشد. باید آگاهانه در این موارد تصمیم گرفت و به‌راحتی و با دو جلسه صحبت با پسری با او راهی مکانی نشد؛ همین اعتماد نابجا ممکن است بلایی بر سر دختران بیاورد که جبران‌نشدنی باشد.

بیشتر بخوانید:
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
صابر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
7
7
چه خوب راه های افترا زدن رو یاد میدین
چرا علمی رو که ممکن هس افراد عادی صلاحیت نداشته باشن تو رسانه ها عرضه میکنین واقعا عملتون ایراد داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
چی یاد دادن؟ اینکه یاد میدن از حقوق حقه یک زن نگذره و نزار یه پست فترت راحت بیرون به کارهای کثیفش ادامه بده یاد دادن افترا زدنه؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
راه حل نشون میدن تا دیگه دردسر برا خودشون نباشه کسای ک اینکارا رو انجام میدن خودشون کاریش میکنن
نوری
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
2
15
باید این گرگ صفتها رو اعدام کرد
جفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
2
9
سلام. این مطلب کامل نیست چرا که بین تجاوز و دخول فرق نگذاشته. پزشکی قانونی تنها می تواند اثبات کند که دخول صورت گرفته یا نه. اثبات تجاوز فقط با تحقیقات جنایی ممکنه.با تشکر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
4
3
اگر در تمام مراحل زندگی گفته های مولا علی باشد نه دوزد دارینم نه متحاوز نه فقر
رحمتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
8
2
هرعلتی معلولی وجود دارد این را در کلاس های ابتدایی به ما یاد می دهند . تجاوز ب زنان اصلا از طرف مرد ها نیست زنان مسبب این کار هستند.
حتی هیچ مرد جانی هم نمی تواند ب یک زن خیابانی عاجز هم تجاوز کند مبادا زن و دختر چراغ سبز نشان بده.
در این صورت حقش است .
یا تربیت از خانواده ندیده و یا از تربیت خانواده استفاده نکرده .فقط عقل شعور خود را به دنیای مجازی اجاره داده است
ناشناس
Netherlands
۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
0
0
سلام اگه کسی زنش بهش خیانت کنه ولی از نظر قانونی نتونه زنشو محکوم کنه وهچ مدرکیم نداشته باشه که خیانتو بتون سابت کنه پزشک قانونی میتونه تشخیص بده که این با کس دیگه هم رابته داشته یانه
Asma
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
0
0
سلام کسی که متجاوز خود را به هیچ وجه نشناسد امکان پیدا کردن فرد از راهی هست؟
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
0
سلام زنم قبلاً با چند نفر رابطه داشته الان 4ماه میشه آیا پزشکی قانونی می‌تونه تشخیص بده که با چند نفر بوده کی بود
عماد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
1
1
سلام
من خیلی کنجکاو هستم که بعد از مرگ
چطور پزشکی قانونی میتونه بگه ، که قبل از مرگ تجاوز صورت گرفته یا نه ؟
ممنون میشم توضیح بدید
منیره
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
0
0
ب من تجاوز کردن
زهراتاجیک
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
0
0
خیلی مطلب جالب وآموزنده ای بود
ممنون ازشما
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->