واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

گرسنگی مرغ‌ها عامل گرانی تخم‌مرغ است

  • کد خبر: ۴۳۵۳۴
  • ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
گرسنگی مرغ‌ها عامل گرانی تخم‌مرغ است
نرخ مصوب تخم‌مرغ درحالی افزایش یافته است که تولیدکنندگان، کمبود نهاده‌ها را عامل گرانی‌های اخیر می‌دانند
محسن موسوی‌زاده | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها گرانی اقلام سبد خانوار به تخم‌مرغ هم رسیده است. گشت وگذار در بازار‌های مشهد نشان می‌دهد که قیمت هر شانه تخم‌مرغ در فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی به ۳۶ هزار تومان رسیده است. بررسی سایت‌های تولیدکنندگان نیز حاکی از آن است که قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب کارخانه‌ها از ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در اول شهریور به ۱۳ هزار تومان افزایش یافته است.
 
پیش از این شهرآرانیوز در دو گزارش که یکی ۱۹ شهریور با عنوان «چرا تخم مرغ در بازار گران شد؟»، منتشر شد و دیگری ۲۷ شهریور با عنوان «آیا قیمت تخم مرغ کاهش پیدا می کند؟» کار شد، دلایل گرانی تخم‌مرغ در بازار را بررسی کرده بود. گرانی تخم‌مرغ نه‌تن‌ها صدای مردم و مسئولان وزارت صمت، بلکه صدای رئیس‌جمهور را هم درآورده و آن‌طور که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفته است، حجت‌الاسلام حسن روحانی دستور کنترل قیمت این کالا را صادر کرده است.
 
برخی، این دستور را چراغ سبزی برای واردات می‌دانند؛ همان اقدامی که در سال ۹۷ انجام و حدود ۲۰هزار تن تخم‌مرغ از کشور ترکیه وارد شد. این اقدام در آن زمان سبب شد ترکیه قیمت تخم‌مرغ را از ۲۲دلار به ۲۸دلار افزایش دهد. البته اکنون با توجه به محدودیت‌های ارزی کشور، گرفتن این تصمیم با تردید‌های جدی روبه‌روست.
در این بین وزیر جهادکشاورزی هم دیروز در گفتگو با صدا‌وسیما سعی کرد گرانی این روز‌های تخم‌مرغ را متوجه صادرات کند و بگوید که صادرات بی‌رویه، بازار تخم‌مرغ را به‌هم ریخته و موجب افزایش قیمت آن شده است.
 
کاظم خاوازی درحالی صادرات را دلیل گرانی تخم‌مرغ بیان کرد که براساس اعلام گمرک، در پنج ماهه اول امسال، ۲۸میلیون و ۸۳۵هزار و ۲۲۰دلار تخم‌مرغ و انواع تخم خوراکی صادر شده که وزنی حدود ۴۸هزارو۱۱۹تن داشته است. این درحالی است که تا پایان تیرماه ۲۳میلیون و ۵۱۴هزار و ۵۸۱دلار انواع تخم خوراکی صادر شده است که نشان‌دهنده افزایش حدود ۵ میلیون دلاری این کالا در ماه گذشته است.
 
با این حال تولیدکنندگان، اندک بودن قیمت مصوب تخم‌مرغ را عامل کاهش تولید آن بیان می‌کنند. کاظم خاوازی این را هم گفته است که قیمت خرید هرکیلو تخم‌مرغ درب مرغداری از ۹هزارو ۵۰۰ تومان به ۱۲هزار تومان افزایش یافته است. قیمت هرکیلو تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده نیز ۱۴هزار و ۵۰۰تومان تصویب شده است. بر این اساس، قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۱۸۰۰گرمی برای مصرف‌کننده حدود ۲۶هزار تومان خواهد بود.

نکته اینجاست درحالی وزیر جهادکشاورزی بر قیمت ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومانی تخم‌مرغ برای تولیدکننده تأکید می‌کند که دیروز قیمت این کالا ازسوی تولیدکنندگان، ۱۳ هزار تومان برای خرید‌های بیشتر از ۱۳ کیلو، ۱۴ هزارو ۲۰۰ تومان برای خرید‌های ۱۰ کیلویی و قیمت توافقی برای خرید زیر ۹ کیلوگرم اعلام شد.

فعالان صنعت مرغداری هم گرانی‌های اخیر را بی‌ارتباط با صادرات می‌دانند و می‌گویند ذرت و سویا در بازار به‌سختی پیدا می‌شود. همین مسئله بحران افزایش قیمت تخم‌مرغ را در کشور به همراه داشته است.

ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، هم اخیرا گفته است که قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد بیش از ۱۳هزار و ۵۰۰تومان و قیمت ذرت ۳هزار و ۶۵۰ تومان است. قیمت هر کیلو کنجاله سویا نسبت‌به هفته اخیر ۲هزار تومان افزایش یافته است. اکنون مرغداران به‌دلیل کمبود ذرت و کنجاله، هر چیزی که دستشان بیاید، برای جلوگیری از گرسنگی و تلف شدن به مرغ‌های خود می‌دهند و همین مسئله، سبب گرانی تخم‌مرغ شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->