ثبت‌ نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از 18 فروردین آغاز می شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نقش مادران در ایجاد هویت ملی

  • کد خبر: ۴۳۸۵۷
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
  • ۲
نقش مادران در ایجاد هویت ملی
هویت ملی مجموعه‌ای از نشانه‌ها و آثار مادی، زیستی، فرهنگی و روانی است که سبب تفاوت جوامع از یکدیگر می‌شود و اصلی‌ترین حلقه ارتباطی بین هویت‌های خاص محلی و هویت‌های عام فراملی است.
عصمت یوسف‌زاده | شهرآرانیوز؛ هویت ملی مجموعه‌ای از نشانه‌ها و آثار مادی، زیستی، فرهنگی و روانی است که سبب تفاوت جوامع از یکدیگر می‌شود و اصلی‌ترین حلقه ارتباطی بین هویت‌های خاص محلی و هویت‌های عام فراملی است. هویت ملی از این نظر اهمیت دارد که بر تمامی حوزه‌ها از جمله فرهنگ، اجتماع و سیاست و ... سایه افکنده و خانواده به سبب الگوگیری فرزندان از والدین، می‌تواند از عوامل مؤثر در این زمینه باشد.
 
هویت ملی در صورتی شکل می‌گیرد که علاوه بر اینکه از لحاظ فیزیکی و قانونی، عضو یک ملیت هستیم و داخل مرز‌های ملی یک کشور زندگی می‌کنیم، از لحاظ روانی احساس تعلق به آن ملیت داشته باشیم و ما نسبت به ارزش‌های آن تعهداتی داشته باشیم.
 
هویت شکل‌گرفته هر یک از ما مرجع عمل و مرجع کنترل و ارزیابی دائمی خودمان است. یعنی همه آنچه در زندگی انجام می‌دهیم و قضاوتی که درباره خودمان داریم، به قالب هویتی که داریم مرتبط است. هویتی که به شکل مناسب و مطلوب شکل گرفته باشد، شخصیتی با احساس یکپارچگی و منسجم و قضاوت‌های مناسب از خودمان و توان بسیار در عمل را حاصل می‌کند.
 
برای رسیدن به هویت مطلوب، فرد کنجکاوی و جست‌وجوگری در پیش می‌گیرد که موفقیت در آن تعهد ایجاد می‌کند و اگر اطلاعات مطلوب دریافت نکند، در این حالت، جست‌وجوی مداوم و گم‌گشتگی و بلاتکلیفی در نهایت بحران هویت باقی می‌ماند: به طور مثال، بلاتکلیفی در انتخاب شغل، داشتن الگو‌های دوستی، شخصیت مذهبی، ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی، و هدف‎هایی که دنبال می‌کند.
 
در واقع، محققان در این زمینه، بحران را جست‌وجوی هویت در زمینه‌های اجتماعی می‌دانند. در زمینه‌هایی که الگوها، نقش و انتظاراتی وجود دارد، آداب فردی، فرهنگی، اجتماعی و قومی وجود دارد، در زمینه زندگی فرد باید به جست‌وجو پرداخت. آن‌ها معتقدند بحران هویت مختص نوجوانی است، ولی راه حل این بحران قبل از آغاز نوجوانی باید برنامه‌ریزی و آغاز شود، یعنی دوران کودکی.
 
برای رسیدن به هویت مطلوب در انتهای بحران دوران نوجوانی، اگر به صورت مناسب از تحولات کودکی گذر کند، در نوجوانی به‌درستی اکتشاف و جست‌وجو می‌کند، انتخاب می‌کند، اعمال نظر می‌کند و این بحران را پشت سر می‌گذارند و به هویت مشخص با ثبات نسبتا پایدار دست پیدا می‌کند.
 
نتایج رضایت‌بخش تحولات روانی کودکی که سبب شکل‌گیری مطلوب هویت می‌شوند مواردی هستند از این قبیل: رفتار مادر با کودک باعث پرورش نگرش اعتماد یا بی‌اعتمادی می‌شود. مادر کمک می‌کند کودک استقلالش را نشان دهد و ناکام نباشد. والدین تمایل کودک به ابتکار را با همدلی، به سمت هدف واقع‌بینانه هدایت کنند. با تحسین رفتار سخت‌کوشی کودک، احساس شایستگی در او به وجود می‌آورند.
 
وقتی با این نتایج رضایت‌بخش وارد بحران نوجوانی شوند، راحت‌تر به تصوری باثبات و منسجم می‌رسند و با اعتماد و اطمینان، به بزرگ‌سالی وارد می‌شوند و نسبت به اهداف همه نقش‌هایشان در همه اشکال هویتی خود، متعهد خواهند بود. هویتی که به‌درستی شکل گرفته است شامل ارزش‌هایی خواهد بود که همه نیاز‌های فردی و خانوادگی و ... اولویت خواهند داشت. کسی که در خانواده به ارزش‌ها پی برده باشد، در جوانی هویت ملی در او رشد کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
1
0
جامعه ای که دختران آن به سمت قلیان و ... بروند درآینده چگونه مادری - همسری - مادربزرگ - مادر شوهر - مادر زن و .... خواهد بود و چه بجه هایی برای آینده تربیت خواهند کرد. مراقب باشیم حتی 1 درصد هم زیاد است.
ناشناس
Netherlands
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
دقیقا!بانظرتون کاملاموافقم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->