واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

زمزمه افزایش مجدد قیمت، بازار شوینده‌ها را متلاطم کرد

  • کد خبر: ۴۳۸۶۳
  • ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
زمزمه افزایش مجدد قیمت، بازار شوینده‌ها را متلاطم کرد
مواد شوینده جزو کالا‌هایی است که در یک ماه گذشته برخی تولیدکننده‌ها بیش از ۲۰درصد آن را گران کرده اند. دلیل این گرانی هم مثل خیلی از گرانی‌های دیگر مربوط به افزایش قیمت دلار و به‌دنبال آن افزایش هزینه تهیه مواد اولیه این محصولات است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ مواد شوینده جزو کالا‌هایی است که در یک ماه گذشته برخی تولیدکننده‌ها بیش از ۲۰درصد آن را گران کرده اند. دلیل این گرانی هم مثل خیلی از گرانی‌های دیگر مربوط به افزایش قیمت دلار و به‌دنبال آن افزایش هزینه تهیه مواد اولیه این محصولات است. چند روز پیش رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده این گرانی را طبیعی دانست و تلویحا گفت که چطور قیمت خودرو چند نوبت افزایش یافته و دولت نتوانسته است آن را کنترل کند، اما حالا که نوبت به تولیدکنندگان کوچک شوینده رسیده است، دم از گرانی می‌زنند؟
 
حالا یک موضوع، افزایش قیمت مواد شوینده بدون اعلام ستاد تنظیم بازار است و موضوع دیگر، پیش خبری است که برخی کلی فروشان بازار مصلی به نقل از بازاریابان شرکت‌های تولیدی مواد شوینده، درباره افزایش ۲۵ درصدی قیمت مواد شوینده در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده می‌دهند. همین زمزمه، بهانه‌ای شد تا با مراجعه به بازار مصلی، وضعیت عرضه شوینده‌ها در مشهد را بررسی کنیم.


پیش خبر افزایش دوباره قیمت شوینده‌ها

وارد فاز یک بازار مصلی که می‌شویم، اولین چیزی که به چشم می‌خورد، یک تریلی هجده چرخ و یک کامیون حامل کارتن‌هایی از انواع مواد شوینده است که گویا چند نفر از عمده فروشان این بازار به صورت اشتراکی سفارش داده اند و حالا درحال تخلیه این بار هستند. کارتن‌های مواد شوینده از پودر لباس شویی ماشینی و دستی بگیرید تا مایع ظرف شویی و دست شویی تا ارتفاع بیش از دو متر روی یکدیگر چیده شده است و فقط راهروی باریکی برای عبور یک چرخ دستی و انتقال آن‌ها به انتهای انبار، باز است. از همان راهروی باریک به دفتر فروش می‌رویم.
 
دلیل این حجم خرید از مواد شوینده را از پسر جوانی که مسئول خرید مغازه است، می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: مواد شوینده در ماه‌های اخیر چند نوبت افزایش قیمت داشته است، اما آن طور که شرکت‌ها می‌گویند، قرار است از چند روز دیگر هم به صورت رسمی قیمتشان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.
 
آقای عارفی همان طور که درحال بررسی قیمت یک کارتن شوینده ۴ لیتری دست برای مشتری است، ادامه می‌دهد: مثلا همین کارتن از خرید‌های جدید ماست که قیمت مصرف کننده درج شده روی آن حداقل ۱۵ درصد بیشتر از نرخ خرید‌های قبلی است. درمجموع هرچند بازار سنگین شده است، ما هم چاره‌ای نداریم؛ امروز بخریم، بهتر از فرداست.

حسینی یکی دیگر از عمده فروشان بازار مصلی در این باره می‌گوید: در این مدت افزایش قیمت زیادی در مواد شوینده داشته ایم، اما هربار که بازاریابان شرکت‌های تولید مواد شوینده به مغازه ما می‌آیند، تاکید می‌کنند که همین حالا خرید کنیم، چون موجودی انبار شوینده با قیمت قبل در برخی کارخانه‌ها رو به اتمام است و بار بعدی با افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی خواهد بود.
 
او هم قیمت‌های مشابهی از مواد شوینده به ما می‌دهد و تاکید می‌کند: قیمت پودر ماشین لباس شویی که در این مدت، از ۷ هزارو ۵۰۰ به ۹ هزار تومان رسیده بود، قرار است با یک خیز دوباره، به ۱۱ هزار تومان برسد.

وقتی وضعیت بازار شوینده را از یکی دیگر از عمده فروشان می‌پرسیم، یک شامپوی ۳۰۰ میلی لیتری پرطرفدار را از قفسه پشت سر خود برمی دارد و می‌گوید: این کالا تا چند هفته پیش برای مصرف کننده ۹ هزار تومان بود. حالا برای ما که عمده فروش هستیم، ۱۰ هزارتومان حساب می‌شود و قیمتش هنوز هم افزایش می‌یابد.

فروشنده‌های دیگر بازار یادشده هم صحبت‌هایی مشابه دارند. آتشی یکی از عمده فروشان سیار که برای تهیه بار مورد نیاز خود به این بازار آمده است، در این باره به شهرآرا می‌گوید: خبر رسیده است که پودر ماشین لباس شوییِ یکی از برند‌های معروف که همین تازگی‌ها افزایش قیمت داشته و نرخ آن برای مصرف کننده به ۹ هزار تومان رسیده است، قرار است به زودی با قیمت ۱۱ هزار تومان وارد بازار شود.
 
او ادامه می‌دهد: قیمت مصرف کننده یکی از مایع‌های ظرف شویی پرطرفدار به ۱۳ هزارو ۵۰۰ رسیده است، اما آن طور که می‌گویند، تا ۱۰ روز آینده قیمت کلی فروشی آن، این رقم می‌شود و نرخ مصرف کننده به ۱۷ هزار تومان هم خواهد رسید. چه کسی این اخبار را می‌گوید؟ آتشی پاسخ می‌دهد که این‌ها را بچه‌های بازار شوینده می‌گویند و همه کلی فروشانی که قرار است بار بخرند، خبر دارند. او همچنین به یکی از برند‌های ارزان قیمت، اما باکیفیت اشاره می‌کند که پودر شست وشوی لباس آن در همین مدت، نزدیک به ۶۰ درصد گران شده است و ادامه می‎ دهد: جنس در بازار هست، اما قیمت‌ها در این مدت، روند افزایشی داشته است و آن طور که مطلعان بازار شوینده می‌گویند، همچنان بیشتر هم خواهد شد.


روند افزایش قیمت ادامه دارد

در ادامه به سراغ دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی خراسان رضوی می‌رویم. جواد نیشابوری با بیان اینکه طبق پیش بینی‌های ما، افزایش قیمت در بازار مواد شوینده همچنان ادامه خواهد داشت، به شهرآرا می‌گوید: قیمت مواد اولیه و همچنین مواد پتروشیمی با توجه به افزایش نرخ دلار به شدت افزایش یافته است. ازطرفی محدودیت واردات و نبود مواد اولیه زیرساختی، به دنبال اختلاف بین وزارت صمت و بانک مرکزی، دلیل دیگر این افزایش قیمت هاست.

به گفته او باتوجه به وضعیت کرونا نمی‌شود تولید را کاهش داد، بنابراین شرکت‌ها اقدام به افزایش قیمت کرده اند و می‌گویند که مستندات لازم را برای توجیه سازمان تعزیرات دارند. او می‌افزاید: حدود ۱۵ تولیدکننده مواد شوینده در استان داریم که ظرفیت تولید آن‌ها مازاد بر نیاز استان بوده و مجوز صادرات ۳۰ تا ۴۰ درصد این محصولات تا پایان آبان صادر شده است.

نیشابوری که خود یکی از تولیدکننده‌های فعال در حوزه صنعت صابون است، تاکید می‌کند: در این صنعت هنوز افزایش قیمت رسمی اعلام نشده است که درگیر دریافت مجوز‌های انجمن آرایشی و بهداشتی برای افزایش قیمت رسمی ۲۵ درصدی در این دسته هستیم.

وی می‌افزاید: یکی از مشکلات ما در صنعت مواد شوینده، وجود کارگاه‌های زیرزمینی غیرمجاز است که این مواد را با کیفیت نا‌مطلوب وارد بازار کرده، به این صنعت ضربه وارد می‌کنند. ما این موضوع را به اداره بهداشت اطلاع دادیم، اما گفتند شناسایی این‌ها در حوزه وظایف اداره بهداشت نیست.


کالا به اندازه کافی وجود دارد

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم درباره وضعیت مواد شوینده در بازار به شهرآرا تاکید می‌کند: هیچ کمبودی در این بخش گزارش نشده است و این کالا‌ها به اندازه کافی در بازار وجود دارند.

عباس اخوان با تاکید بر اینکه درباره قیمت نیز گشت‌های میدانی و کارشناسی انجام خواهد شد، اما تاکنون گزارشی دراین باره در سامانه ۱۲۴ ثبت نشده است، درباره احتمال گرانی این کالا‌ها در آینده می‌گوید: برخی بازاریابان و تولیدکننده‌ها اخباری از این دست را برای بازارگرمی منتشر می‌کنند و باعث ایجاد نگرانی دربین مردم می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: گشت زنی بازرسان سازمان صنعت و معدن در بازار‌های مختلف، همچنان ادامه دارد و با هر تخلف به صورت جدی برخورد خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->