شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد
سرخط خبرها

مراسم رونمایی از سردیس شهید صارمی برگزار شد

  • کد خبر: ۴۴۴۹۵
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
مراسم رونمایی از سردیس شهید صارمی برگزار شد
صبح پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹، سردیس خبرنگار شهید محمود صارمی که آن را زهرا موسوی ساخته است، در میدان کوثر، ابتدای بولوار شهید صارمی با حضور اصحاب رسانه مشهد و خراسان رونمایی شد.
رضا زوزنی | شهرآرانیوز - صبح پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹، سردیس خبرنگار شهید محمود صارمی که آن را زهرا موسوی ساخته است، در میدان کوثر، ابتدای بولوار شهید صارمی با حضور اصحاب رسانه مشهد و خراسان رونمایی شد.
در ادامه گزارشی از مراسم رونمایی سردیس شهید صارمی و گپ‌و‌گفت با سازندگان سه سردیس شهید که به مناسبت هفته دفاع مقدس رونمایی می‌شود را می‌خوانید.

اقدامی هویت‌بخش

چهره حضار که برای رونمایی از سردیس شهید صارمی به این مراسم ساده آمده بودند آشنا بود. همه آن‌ها از پیش‌کسوتان رسانه‌های ملی و بومی بودند که بعضی‌شان با شهید صارمی سابقه دوستی و همکاری داشتند. همانند سید جلال فیاضی، مدیر مسئول خبرگزاری رضوی، نخستین مدیر مسئول روزنامه شهرآرا، که در خبرگزاری ایرنا، محل خدمت شهید صارمی نیز فعالیت داشته در این مراسم یاد دوست و همکار شهیدش را زنده کرد. او گفت که شهید صارمی به دست عوامل آمریکایی مظلومانه به شهادت رسید: همواره تلاش کردیم یاد شهدا را با تجلیل از آن‌ها زنده نگهداریم و یادآوری شهدای خبرنگار برای ما ارزنده بوده است. همه ما مدیون خون شهدا هستیم و باید در مسیر آن‌ها حرکت کنیم مسیر شهدا دفاع از عزت و سربلندی کشور است و باید این عزت و سربلندی که به برکت خون شهیدان ایجاد شده را پاس بداریم.
 
او همچنین خطاب به همکاران خبرنگارش گفت‌: شما چشمان بینا، گوش‌های شنوا و زبان گویای جامعه‌اید و پایمردانه در راه تعالی جامعه از هیچ کوششی دست بر ندارید. او با اشاره به اهمیت برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی مشهد گفت این اقدام شایسته و هویت‌بخش بود و ابراز امیدواری کرد این دست از فعالیت‌های مدیریت شهری ادامه یابد: این هویت‌بخشی مسئولیت خبرنگاران را چندین برابر می‌کند و سرآغازی برای آشنایی نسل نو با راه و روش شهدا و مفاخر جامعه است.

 
مراسم رونمایی از سردیس شهید صارمی برگزار شد
 

تقویت هویت، راهبرد شورای پنجم

احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی، گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد، سخنران بعدی این مراسم بود. به گفته اصولی تقویت و برجسته‌سازی عناصر هویت‌بخش مشهد مقدس از جمله برنامه‌های راهبردی شورای اسلامی شهر مشهد بوده است. یکی از این عناصر که ضروری است در شهر جاری شود، فرهنگ ایثار و شهادت است: شهدا چشم و چراغ شهر و روشن‌کننده مسیر ما و آیندگان هستند.

اصولی به مظلومیت شهید صارمی اشاره کرد و گفت: خبرنگاران سربازان عرصه اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی هستند. هرچه خبرنگاران تقویت شوند و به فعالیت‌هایشان توجه شود و این روشنگری برای جامعه دقیق و درست انجام شود، زمینه برچیده شدن فساد و اتفاقات ناخوشایند فراهم می‌شود. نقش و جایگاه رسانه و خبرنگاران در شفافیت و آگاهی‌رسانی بر کسی پوشیده نیست و شهید صارمی نیز جزو افرادی بود که تا آخرین لحظه شهادت به رسالت خود صادقانه عمل کرد. او همچنین از اجرای برنامه‌های ویژه برای تقویت شأن و جایگاه اصحاب رسانه در مشهد خبر داد و گفت: همیشه در حد بضاعت خود از این قشر پرتلاش و مؤمن به راه و عقیده حمایت کرده و نسبت به ایشان ارادت داشته و داریم؛ لذا برای حمایت از این عزیزان تاکنون اقداماتی انجام‌شده و برنامه‌هایی نیز در دست تهیه و اجراست تا هرچه بیشتر از این گروه حمایت کنیم.

 
مراسم رونمایی از سردیس شهید صارمی برگزار شد
 

هویتی از جنس آرامش

عباس امیریان، خبرنگار پیش‌کسوت مشهدی که چهلمین سال فعالیت رسانه‌ای خود را پشت سر می‌گذارد، هفت سال با شهید صارمی در خبرگزاری ایرنا همکاری داشته است. او در این مراسم به بیان خاطراتی از این شهید مظلوم پرداخت: مرداد ۱۳۷۷ همکارم به مزار شریف افغانستان فرستاده شد. او به همراه هشت نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر از سوی عوامل گروه طالبان به شهادت رسید.
 
به گفته امیریان، نزدیک به پنجاه روز از شهادت شهید صارمی گذشته بود که پیکرش را به همراه پیکر شهدای دیگر به مشهد منتقل کردند: پیکر آن‌ها قابل شناسایی نبود و من، چون سابقه همکاری با شهید صارمی را داشتم برای شناسایی پیکر شهید به معراج شهدا رفتم. به گفته او، شهید صارمی فردی با آرامش و در مخابره اخبار بسیار دقیق بود: به یاد دارم زمانی که او به افغانستان اعزام شده بود از بیماری آپاندیس رنج می‌برد، به خاطر فشردگی کار نتوانست برای مداوا و عمل به مشهد بازگردد و همانجا در دفتر سرکنسولگری به صورت سرپایی و با تزریق بی‌حسی عملش انجام شد. چون امکانات نبود جراحت ناشی از عمل عفونت کرد و بالأخره مجبور شد به مشهد بازگردد. پس از بهبود دوباره به افغانستان رفت.

تجسم سادگی

سازنده سردیس این شهید اهل قلم، زهرا موسوی اصل، مجسمه‌ساز مشهدی است. او گفت که برای ساخت سردیس نیاز داشته تصاویری از زوایای مختلف از چهره شهید صارمی در اختیار داشته باشد: هیچ تصویر از این شهید عزیز در اختیار ما نبود. همان تصویر معروف او که در رسانه‌ها منتشر شده تنها عکسی بود که مبنای ساخت سردیس قرار گرفت چند دقیقه فیلم کم‌کیفیت هم موجود بود که تماشا کردم. حتی چند پرتره از این شخصیت ملی پیش‌تر ساخته شده بود که هیچ‌کدام از آن‌ها مطلوب نبودند.

به گفته این مجسمه‌ساز، ساده‌زیستی و سادگی شهید صارمی او را مجذوب خود کرده بود و او نیز سعی کرده این ویژگی‌ها را در اثر خود بروز دهد: در همان تصاویری که از او دیدم و صحبت‌هایی که از دوستان و آشنایانش شنیدم مشخص شد که شهید صارمی بسیار ساده‌زیست بوده است. همیشه با یک پیراهن و شلوار ساده سر کار می‌رفته‌است. در زمان ساخت سردیس همکارانم به من پیشنهاد دادند که از نماد‌های خبرنگاری همانند، قلم، دوربین و یا میکروفون در سردیس استفاده کنم، اما به نظرم هر چیز دیگری را به این سردیس می‌افزودم سادگی شخصیت شهید صارمی را می‌گرفت. همانند واقعیت، او را در یک پیراهن ساده تجسم کردم.

 
مراسم رونمایی از سردیس شهید صارمی برگزار شد

 

بازگویی رشادت قهرمانان با زبان هنر

سازنده سردیس شهید پرویز حبرانی، که قرار است امروز رونمایی شود، اغلب مجسمه‌هایی که ساخته در حوزه دفاع مقدس بوده‌است. محمدحسین خیرابادی، مجسمه‌ساز خراسانی می‌گوید با توجه به کمبود تصاویر از این قهرمان ملی، اما خانواده و هم‌رزمانش از خروجی اثر رضایت دارند. او درباره ویژگی‌های شخصیتی این شهید که سعی کرده آن را در سردیس به تصویر بکشد گفت: از هم‌رزمانش شنیدم که شهید حبرانی با زیردستانش مهربان بوده است. هرگز به نیرو‌های تحت فرمانش دستوری را نداده که خودش زودتر به آن عمل نکرده باشد.
 
این روحیه شهید اکنون در جامعه ما کم‌رنگ شده و امیدوارم این رونمایی باعث شود سیره و سبک زندگی شهید حبرانی در جامعه الگو شود: رشادت قهرمانان هشت سال دفاع مقدس باید با زبان اهالی هنر و در قالبی هنری به جامعه بازگو شود: شاید رونمایی از یک سردیس و یک لوح نقاشی موثرتر از ده‌ها ساعت سخنرانی، کتاب، مقاله و ... باشد: این، نوعی قدردانی از مفاخر، مشاهیر و شهدای کشور است. با این اقدامات می‌شود درس‌ها و ناگفته‌های زندگی آن‌ها را برای آیندگان ذخیره و محفوظ کرد.

در ساخت مجسمه از اسطوره‌ها عقب مانده‌ایم

فردین اسفندیاری، مجسمه‌ساز مشهدی، سازنده سردیس شهید خلبان شهید ابراهیم فخرایی، باور دارد این سردیس در نقطه‌ای پر تردد در شهر جانمایی شده است. این مجسمه‌ساز مشهدی گفت فقط با چند عکس نمی‌توان مجسمه‌ای با حس و روح ساخت: در مرحله ساخت سردیس به‌طور مستمر و مداوم با خانواده و هم‌رزمان این شهید خلبان در ارتباط بودم و از آن‌ها برای اینکه بتوانم سردیسی نزدیک به شخصیت این شهید شجاع بسازم کمک می‌گرفتم: کتاب خاطرات این شهید را پیش از شروع به کار ساخت سردیس خواندم و مبهوت شجاعت شهید فخرایی شدم.
 
به گفته او شهید فخرایی بسیار شجاع بوده و او با نحوه طراحی چشم‌ها، ابروها، و حالت صورت سعی کرده صلابت و شجاعت شهید را تجسم کند: حسی که از این شهید دریافت کردم وصف شدنی نیست. این پیکرتراش بااشاره به ضرورت ساخت مجسمه مفاخر و نصب آن‌ها در انظار عمومی گفت ما در این حوزه بسیار عقبیم: ما مفاخر، مشاهیر، شهدا و قهرمانان فراوانی داریم که برای یکایکشان می‌توان مجسمه‌ای درخور ساخت. تنها شخصیت‌های که در شاهنامه وجود دارد کفایت می‌کند تا شهر مشهد را از نظر زیبایی بصری متحول کند.
 
با احتساب سردیس شهید حبرانی که قرار است امروز عصر رونمایی شود، سه سردیس از شهدای مشهدی در هفته دفاع مقدس رونمایی شده است. سردیس‌هایی که آذر پارسال در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر و شهدای مشهد به دست استادان چیره‌دست بومی و ملی ساخته شد. سردیس شهید خلبان ابراهیم فخرایی، ساخته فردین اسفندیاری، چهارشنبه گذشته با حضور جمعی از مدیران شهری، مقام‌های لشکری و خانواده شهدا در بین میدان دانشجو و صدف در ابتدایی خیابان شهید فخرایی، جانمایی و رونمایی شد. عصر امروز نیز با حضور نیرو‌های نظامی و انتظامی و مسئولان شهری سردیس شهید پرویز حبرانی، ساخته محمدحسین خیرآبادی، هنرمند سبزواری، در میدان شهید حبرانی واقع در خیابان شهید بهشتی، رونمایی می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->