«مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند
سرخط خبرها

اینترنت ارزان ۴۸ میلیون تومانی و اشتباهی پر‌تکرار

  • کد خبر: ۴۴۸۱۷
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
اینترنت ارزان ۴۸ میلیون تومانی و اشتباهی پر‌تکرار
اشتباهی پر‌تکرار از سوی یک کاربر فضای مجازی و فیشینگ اطلاعات بانکی اش به قیمت از دست دادن سرمایه‌اش تمام شد
مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ توصیه پشت توصیه و تذکر پشت تذکر، اما کو گوش شنوا. بار‌ها اخبار زیادی درباره فیشینگ اطلاعات بانکی، کلاهبرداری‌های مجازی، اخاذی‌های سایبری و مسابقات تقلبی اینترنتی را در روزنامه‌ها و یا کانال‌های مجازی خوانده و با آن‌ها برخورد داشته‌ایم، اما به جای درس عبرت گرفتن از این ماجرا‌ها و عمل کردن به موارد پیشگیرانه پلیس و دستگاه قضایی، در میدان عمل ما هم یکی از همین فریب‌خوردگان شده و شبیه یک طعمه در تور صیادان مجازی گرفتار شده‌ایم. درست همانند پرونده فیشینگ اطلاعات حساب یکی از شهروندان شهرستان جوین که با آگهی اینترنت ارزان قیمت فریب می‌خورد و سرمایه چند میلیون تومانی‌اش را می‌بازد.

ماجرای این پرونده کلاهبرداری هم مثل دیگر پرونده‌های مشابه مجازی، در بستر فضای تلگرامی اتفاق افتاد. زمانی که مال‌باخته در یکی از کانال‌های معلوم‌الحال با آگهی فریبنده اینترنت ارزان‌قیمت روبه‌رو می‌شود وارد کانال مورد نظر شده و با دیدن بسته‌های پیشنهادی وسوسه شده و به درگاه اینترنتی هدایت می‌شود و اقدام به خرید می‌کند.

از جایی که ماهیت سایت‌های فیشینگ سرقت اطلاعات حساب فرد فریب خورده است، در این ماجرا مال‌باخته غافل از اینکه چه اتفاق ناخوشایندی در انتظارش است خوشحال از یک معامله خوب قسمت‌های مورد نظر را در صفحه اینترنتی مربوط پر می‌کند و بعد هم کد ارسال شده که همان رمز دوم پویا بوده را در جای مشخص شده می‌نویسد و در انتها هم ارسال اطلاعات...
خریدی که خیلی زود با پیغام «خرید شما کامل نشد و مجدد تلاش کنید» نمایش داده می‌شود و بعد از ساعتی ده‌ها میلیون تومان از حساب بانکی مرد جوان کم می‌شود.


واریز پول به حساب یک تهرانی

با مراجعه مال‌باخته به مرکز فرماندهی پلیس فتای شهرستان جوین، رسیدگی به این پرونده کلاهبرداری آغاز شد. در تحقیقات ابتدایی مأموران مشخص شد که درگاه اینترنتی بانکی مورد‌نظر، صفحه‌ای تقلبی بوده و هدفش هم فیشینک اطلاعات مراجعانش است. شاکی هم بی‌خبر از همه جا اطلاعات مورد نیاز اعم از شماره کارت، تاریخ انقضا و سی‌وی‌وی ۲ کارت بانکی‌اش را در اختیار گردانندگان این صفحه قرار داده است، اشتباهی که برای مال‌باخته ۴۸ میلیون تومان آب خورده بود.

در بررسی‌های بعدی این پرونده مشخص شد که مبلغ ۴۸ میلیون تومان کسر شده یکجا به حساب فردی انتقال داده شده که اهل و ساکن منطقه سعادت‌آباد تهران است.
مأموران پلیس فتای جوین در قدم بعدی پیگیری‌هایشان با مجوز قضایی و هماهنگی بانک عامل جلوی حساب مورد نظر را گرفتند و آن را مسدود کردند. طولی نکشید که صاحب حساب از طریق مراجعه به بانک خود متوجه موضوع شد و بعد از چند روز از تهران به مرکز فرماندهی پلیس فتای شهرستان جوین آمد.


زعفران‌هایم را فروختم

صاحب حساب که خود قربانی این کلاهبرداری شده بود در اظهاراتش بیان کرد: «در کار خرید و فروش زعفران هستم و در سایت دیوار و چند سایت واسطه‌گر دیگر برای خودم تبلیغات کرده‌ام. چند روز پیش فردی ناشناس با من تماس گرفت و تقاضای خرید مقدار زیادی زعفران کرد. بعد از پایان گفتگو با این فرد، مقدار خواسته شده زعفران او را تهیه و مبلغ نهایی را به همراه شماره کارت بانکی‌ام برایش از طریق تلگرام ارسال کردم.
 
زمانی نگذشت که پیامک انتقال ۴۸ میلیون تومان برایم ارسال شد و من هم طبق وعده بار زعفران را برای این فرد به نشانی که داده بود فرستادم. چند روز از این ماجرا گذشته بود که متوجه مسدود بودن حساب بانکی‌ام شدم و پس از مراجعه به بانک از ماجرا مطلع شدم.»
مأموران پس از بررسی دقیق اظهارات این مرد تهرانی به صحت گفتار او پی‌بردند و با همکاری این فرد توانستند رد متهم اصلی را که ساکن تهران بود، بزنند.


دستگیری جوان ۲۳ ساله در تهران

تحقیقات تخصصی مأموران پلیس فتای جوین ادامه داشت تا اینکه متهم اصلی شناسایی شد. تیم بررسی‌کننده پلیس پس از دریافت نیابت قضایی به سراغ این فرد رفتند و با همکاری پلیس فتای تهران متهم را در یکی از مناطق این کلانشهر دستگیر کردند.

متهم، اما حاضر به همکاری با ضابطان قضایی نبود و ادعا می‌کرد اشتباهی رخ داده و او هیچ نقشی در این پرونده ندارد، ولی خیلی زود انکار‌های این پسر جوان بر ملا شد. متهم پس از رویارویی با اسناد و ادله موجود در پرونده به ناچار لب به بیان حقیقت گشود و به جرمش اعتراف کرد.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی که از ابتدای شکل‌گیری این پرونده در جریان پیگیری‌های آن قرار داشت روز گذشته با اشاره به دیگر ابعاد این ماجرا گفت: متهم جوانی بیست‌وسه ساله است که با استفاده از آگهی‌های فریبنده اینترنت ارزان‌قیمت طعمه‌های خود را به گروه‌ها و کانال‌های تحت مدیریتش هدایت و سپس نقشه خود را عملی می‌ساخته است. برای مثال در یکی از این آگهی‌های جعلی آمده بوده «۱۰ گیگ اینترنت تنها با پرداخت ۵۰۰۰ تومان» که همین موضوع موجب فریب طعمه‌ها شده بود.

سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: با توجه به اینکه احتمالا افزایش جرائم اینترنتی متهم متصور است این فرد پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی و تحقیقات کارشناسان پلیس فتای استان از او ادامه دارد.
این مقام ارشد پلیس فتای استان به کاربران فضای سایبری هشدار داد: هنگام خرید اینترنتی مراقب صفحات جعلی که شباهت زیادی به درگاه‌های بانکی دارند باشید و تا قبل از اطمینان از اصالت صفحه مورد نظر اطلاعات کارت بانکی خود به همراه رمز دوم یا پویا را وارد نسازید.

جهانشیری در پایان از شهروندان خواست تا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نشانه‌های سایت‌های جعلی بانک‌ها و اخبار و حوادث سایبری به سایت پلیس فتا به نشانی «www.cyberpolice.ir» مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->