به گزارش شهرآرانیوز،فورد از کراساور جدید پوما ST مجهز به پیشرانه اکوبوست ۱۹۷ اسب بخاری و برخی بهروزرسانیهای ظاهری برای بازار کشورهای اروپایی رونمایی کرد.
بسیاری از طرفداران برند فورد به دلیل استفاده از نام «Puma» برای یک کراساور کوچک انتقاد کردند و هماکنون خودروساز آمریکایی (به نوعی) به این موضوع پرداخته است. پوما ST، اولین کراساور این شرکت است که با نشان ST برای بازار اروپا معرفی میشود و دومین خودرو فورد از این نوع پس از فروش اِج ST در آمریکای شمالی خواهد بود. این خودرو جانشین غیر مستقیم مدل نادر Racing Puma به شمار میرود، اما در قالب کاربردیتر کراساور برای مطابقت با شرایط و تقاضای بازار معرفی میشود.
پوما ST دقیقا همان چیزی است که بیشتر علاقهمندان درباره فورد فیستا ST دوست دارند، ولی فاصله کف خودرو تا زمین کمی بالاتر آمده است. این کراساور از پیشرانه ۱/۵ لیتری توربوشارژ سه سیلندر بهره میبرد که به لطف فناوری غیرفعال کردن سیلندر، فقط با دو سیلندر فعال کار میکند تا در صورت عدم نیاز به قدرت کامل، صرفهجویی در مصرف انرژی را افزایش دهد.
صحبت از قدرت شد؛ پیشرانهی کوچک، اما قدرتمند EcoBoost با تولید ۱۹۷ اسببخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر، گزینهای عالی برای کراساورهای سریع محسوب میشود. ناگفته نماند که در فورد فیستا ST مجهز به پیشرانه توربوشارژ نیز چنین گشتاوری وجود دارد. در صورتی که این پیشرانه سه سیلندر از قابلیت توربوشارژ بهره نگیرد، ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور برای هاچبک سابکامپکت فورد فراهم میکند.
نیروی پیشرانه توسط جعبهدنده ۶ سرعته دستی به چرخهای خروجی میرسد تا فورد پوما ST بتواند در زمان ۶/۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد؛ بنابراین باتوجهبه وزن بیشتر، ۰/۲ برابر کندتر از فورد فیستا است. حداکثر سرعت این کراساور نیز از ۲۳۲ کیلومتربرساعت (در فیستا) به ۲۲۰ کیلومتربرساعت کاهش مییابد.
فراتر از بهروزرسانی پیشرانه، چند پیشرفت دیگر نسبت به مدل معمولی فورد پوما وجود دارد. بهعنوان مثال، مدل ST با دیفرانسیل مکانیکی لغزش محدود آپشنال، فنرهای پیشرفته Force-Vectoring و حالتهای رانندگی قابل انتخاب بیشتر دردسترس خواهد بود. علاوهبراین، حالت Eco برای اولینبار در یکی از مدلهای فورد پرفورمنس دردسترس قرار میگیرد. همچنین سیستم تعلیق عقب ۴۰ درصد نسبت به فیستا ST و درعینحال ۵۰ درصد نسبت به پوما معمولی سختتر است. میلههای ضدغلتش جلو و عقب نیز به بهبود ثبات این کراساور کمک میکنند.
مهندسان فورد همچنین با اصلاح سیستم فرمان، سرعت آن را تقریبا ۲۵ درصد سریعتر از مدل استاندارد پوما کرده و ترمزهای جلویی را برای قدرت توقف بیشتر، ۱۷ درصد بزرگتر کردهاند. توجه ویژهای به اگزوز شده است و تنظیم آزاد جریان گازهای خروجی توسط سوپاپهای فعال انجام میشود تا صدای پیشرانه را جذابتر کند. جالب اینجا است که شدت صدای اگزوز در مقایسه با فیستا ST یک دسیبل کمتر است تا بتواند تجربه سفر بسیار راحتی را برای سرنشینان ارائه دهد.
علاوه بر این، ظاهر خودرو نیز مطابق با فورد فیستا ST بهروزرسانی شده است. فورد رینگهای ۱۹ اینچی را با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت ۴S بهعنوان تجهیزات استاندارد نصب میکند و به مشتریان این فرصت را میدهد تا از بین ۶ رنگ مختلف بدنه (از جمله رنگ اختصاصی سبز متوسط برای ST) انتخاب کنند. صرفنظر از رنگ اصلی بدنه، سایر قسمتها مانند سقف، اطراف جلوپنجره، قالبهای جانبی، درپوشهای آینه و اسپویلر عقب با روکش مشکی براق ارائه میشوند.
با ورود به داخل کابین متوجه میشویم که فورد پوما ST مدل ۲۰۲۱ دارای صندلیهای جلوی اسپرت Recaro بهعنوان بخشی از بسته ورزشی است که شامل فرمان پایین تخت و دسته دنده مخصوص ST میشود. حتی قبل از سوار شدن راننده، پروژکتورهای نصب شده در آینهها هر زمان که قفل خودرو باز شود، آرم ST را روی زمین نشان میدهند تا به راننده و سرنشیان یادآوری کنند که سوار پومای معمولی نمیشوند.
فورد پوما ST همچنان در ایالات متحده به فروش نمیرسد و برای بازار کشورهای اروپایی دردسترس خواهد بود. قرار است مدل ST درکنار خودروی استاندارد پوما در کارخانه فورد در کرایووا رومانی که EcoSport نیز در آن به مرحله تولید میرسد، مونتاژ شود.
منبع:زومیت