مُسکن‌ها شفابخش نیستند و مصرفشان عارضه به همراه دارد | تسکین دهنده‌های دردساز مطالبات کسبه پاساژ قائم مشهد پس از حریق پیگیری شد اعتراف مرد جوانی که همسر و دختر نوجوانش در چیتگر تهران را به قتل رساند کشف بیش از ۳ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق از ابتدای سال ۱۴۰۴ (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) تبلیغات دروغین یک کلاهبردار برای وام فوری نگاهی به اجرای متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در تأمین اجتماعی | پرداخت بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان به مستمری‌بگیران و بازنشستگان وزیر آموزش و پرورش: توجه به مهارت‌های متنوع دانش‌آموزان از اولویت‌های مهم وزارت است با این ادویه همه کاره وزن کم کنید و سندروم روده تحریک پذیر را درمان کنید ثبت‌نام بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار کلاس اولی در مدارس «محمد» در میان محبوب‌ترین نام‌های مردانه ایران لغو استاندارد اجباری هتل‌ها سوادآموزی، گامی کهن در مسیری نو دانش آموزان کتاب‌های درسی را از مدرسه تحویل بگیرند پلمب ۲ عمده‌فروشی مرغ در بازار سپاد مشهد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) یک نماینده مجلس: به حقوق بازنشستگان، کارگران، معلمان و کارکنان دولت توجه نشده است توصیه‌های یک فیزیوتراپیست برای خرید کیف و کفش دانش‌آموزان اگر بدهی‌های تأمین اجتماعی به موقع پرداخت می‌شد، امروز بازنشستگان نیازی به نگرانی بابت معوقات نداشتند هشدار به فروشندگان دارو‌های سقط در فضای مجازی بهروزآذر: قرارگاه پیشگیری از خودکشی تشکیل می‌شود | لزوم بررسی علل خودکشی رزیدنت‌ها زمان انتخاب واحد تکمیلی دانشگاه آزاد اعلام شد + جدول زمان بندی شناسایی و توقیف بیش از ۱۲۰۰ خودروی مسروقه و تحت تعقیب در یک ماه پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | وزش باد و خیزش گردوخاک در استان ادامه دارد افزایش طلاق زوج‌های سالمند خراسان‌رضوی | جدایی خاکستری در عصر سالمندی وزیر آموزش و پرورش: همزمان با شروع سال تحصیلی ۲۴۰۰ پروژه افتتاح می‌شود مردان نابارور، قربانیان خاموش یک درد پنهان طرح بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل در خانواده‌های زن سرپرست + جزئیات آخرین مهلت انتخاب رشته کنکور، فردا (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) + تاریخ اعلام نتایج نهایی
سرخط خبرها

غیبت پرورش در شیوه‌های نوین آموزشی

  • کد خبر: ۴۵۵۶۵
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
غیبت پرورش در شیوه‌های نوین آموزشی
لیلی رحمانی - کارشناس جامعه‌شناسی وفعال رسانه
پرورش برخلاف آموزش، که طی آن و برمبنای یادگیری مهارت‌هایی به فرد منتقل می‌شود، نوعی هدایت کلی و جامع است که فرد را از ابعاد مختلف شخصیتی برای پذیرش هنجار‌های نظام اجتماعی و ایفای نقشی وسیع‌تر در ساختار کلی جامعه آماده می‌کند. به‌واسطه نگاه‌های انحصاری به علم و علم‌آموزی از سال‌ها پیش نه‌تن‌ها موضوع پرورش به حاشیه رفته و انتقال طوطی‌وار مفاهیم علمی و نگرش اخذ نمره به‌عنوان هدف اصلی دانش‌آموزان بر حوزه آموزش و پرورش حاکم شده، که آموزش را هم در عمل دچار ناکارآمدی جدی کرده است.
 
حال این اشتباه رویکردی با شیوع بیماری کووید۱۹ شدت بیشتری یافته است؛ با تعطیلی اجتماعات به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری و حرکت نظام آموزشی به سمت استفاده از فضا‌های مجازی و غیرحضوری، از رویکرد‌های تربیتی و پرورشی کمتر اثری می‌بینیم؛ به‌ویژه در ۱۰ سال نخست فعالیت آموزشی دانش‌آموزان که صرفا جنبه‌های مهارتی و آموزشی مدنظر قرار گرفته است. هرچند با به‌کارگیری توصیفاتی، چون «روش‌های نوین در آموزش» و «مجازی‌شدن یادگیری» صورتی زیبا به روند موجود داده می‌شود، حقیقت آن است که اهداف وسیع حوزه پرورش را نمی‌توان از مجاری مرسومی که اکنون در فضای مجازی و آموزش‌های بستر مجازی وجود دارد، منتقل کرد.
 
به‌عنوان مثال دانش‌آموزی که به واسطه حضور در جمع همسالان خویش، هنجار‌ها و ارزش‌های جامعه را فرامی‌گرفت، این روز‌ها با لمس یک صفحه و دیدن یک برنامه و پاسخ دادن به چند پرسش چندگزینه‌ای چنین فرصتی را نمی‌یابد و عملا روز‌های مهمی از زندگی تربیتی‌اش را از دست می‌دهد. در این روند نه‌تن‌ها پرورش به محاق رفته است، بلکه به کارآیی آموزش هم تردید‌هایی جدی وارد می‌شود. چنین دانش‌آموزانی علی‌رغم کسب امتیازاتی در دروس خویش دستاورد مهمی نخواهند داشت.
 
مسئله دیگر، آسیب بیشتری است که برخی دروس از این وضعیت می‌بینند؛ ممکن است در دروسی که جنبه فنی و محاسباتی دارند با آموزش برخی فرمول‌ها، بتوان مهارت‌هایی را هم آموخت، اما در رشته‌های وابسته علوم انسانی که در بسیاری از مواقع مبتنی‌بر گفتگو هستند، این آسیب و نقصان جبران‌ناپذیر خواهد بود. نظام آموزشی‌ای که تمام آموزش و پرورشش به مرور چند فرمول و حفظ برخی مفاهیم محدود شود، به‌طورقطع نمی‌تواند بستری مناسب برای پرورش نسل آینده یک کشور باشد.
 
نسلی که خودمحوری را تجربه کرده و ارتباطش با هم‌کلاسی‌ها محدود به چند نام در یک گروه است و از لذت گفتگو محروم مانده و البته فاصله‌اش هم با واژه‌ها، تاریخ، ادبیات و شناخت جامعه گسسته شده، نه‌تن‌ها پیوندی با گذشته خود نخواهد داشت، بلکه سبک زندگی‌اش به ماشینی مملو از اطلاعات شباهت می‌یابد که منجر به تحرک و پویایی جامعه نمی‌شود. به نظر می‌رسد لازم است در شرایط فعلی، که ممکن است در آینده به شکل‌های مختلف ادامه یابد، به ایجاد پیوست‌های پرورشی در شیوه‌های نوین آموزشی خود بیندیشیم؛ چراکه فردا دیر است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->