هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد
سرخط خبرها

در حوادث سال گذشته مشهد چند نفر جان خود را از دست دادند؟

  • کد خبر: ۴۵۹۸۵
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
در حوادث سال گذشته مشهد چند نفر جان خود را از دست دادند؟
از ابتدای شهریور ۹۸ تا ابتدای شهریور ۹۹ در مجموع حوادث رخ داده شهر مشهد ۱۱۹ شهروند جان خود را از دست داده‌اند.
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ دیروز آتش، مهمان شوم و ناخوانده یک کارگاه مبل‌سازی در حومه مشهد بود که تمام دسترنج کارگران و مسئولان این کارگاه را سوزاند و تبدیل به تلی از خاکستر کرد.
 
البته این حریق سنگین نمونه‌ای از هزاران مورد حریقی است که سالانه در مشهد رخ می‌دهد، تا جایی که از ابتدای شهریور ۹۸ تا ابتدای شهریور ۹۹ در مجموع حوادث رخ داده شهر مشهد ۱۱۹ شهروند جان خود را از دست داده‌اند.

ماجرای آتش‌سوزی کارگاه تولید مبل در روستای گرجی، با هوشیاری یک شهروند که در همسایگی این کارگاه زندگی می‌کرده است، به آتش‌نشانی مشهد اعلام می‌شود.
 
این فرد پس از پایان عملیات به آتش‌نشانان می‌گوید که ساعت هفت صبح خواب بوده و بوی سوختن چوب او را از خواب می‌پراند. وجود چندین کارگاه مبل‌سازی و چوب‌بری در حوالی محل زندگی‌اش باعث می‌شود تا برای یافتن منشأ بوی سوختن به خیابان بیاید که ناگهان متوجه شعله‌های سرکش آتش در کارگاهی می‌شود که مالکان آن هم در محل حضور نداشته‌اند. آتش‌نشــــانان ۲ ایستگاه از خیابان خواجه‌ربیع و منطقه سپاد خود را به محل می‌رسانند. بریدن قفل‌های کارگاه و ورود به محل نشان می‌دهد که این کارگاه پانصدمتری مملو از مبل‌های آماده فروش بوده است. مهم‌تر از خود کارگاه وجود یک کارگاه بزرگ ساخت پایه‌های مبلی در همجواری آن و انبار ابر و فوم‌های مورد نیاز همین کارگاه درست در پشت سوله آتش بود.

احتمال سرایت آتش به انبار و کارگاه مجاور حساسیت ماجرا را دوچندان کرد و آتش‌نشانان بلافاصله عملیات مهار آتش را آغاز کردند و پس از اطمینان از سرایت نکردن حریق به مکان‌های مجاور، عملیات اطفا آغاز شد.
هر چند که آتش خاموش شد، اما خسارت‌های گسترده‌ای به این کارگاه وارد شد و مهم‌ترین نکته آن بی‌توجهی مالکان نسبت به تهیه بیمه آتش‌سوزی و همچنین نصب سیستم‌های اعلام و اطفای حریق بود، موضوعی که سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: این نکته تنها مختص این کارگاه نبوده است، براساس بررسی‌های صورت گرفته در آمار یک‌سال گذشته آتش‌نشانی مشهد، این مشکل در بسیاری از حریق‌های رخ داده در مشهد و حومه تکرار شده است.

فقط ۳ درصد تماس‌ها عملیاتی است

براساس آمار‌هایی که مسعود ظهوریان برای حوادث یک‌سال گذشته آتش‌نشانی مشهد اعلام می‌کند در این بازه زمانی آتش‌نشانی پذیرای ۷۴۵ هزار و ۹۷۶ تماس تلفنی از سوی شهروندان بوده است که میانگین روزانه آن ۲۰۴۴ تماس می‌شود و در هر ساعت کارشناسان این سازمان پاسخگوی ۸۵ تماس بوده‌اند.

اما این آمار در آنجا نگران کننده می‌شود که متأسفانه تعداد ۲۹۳ هزار و ۲۸۴ تماس برقرار شده یعنی بیش از نیمی از تماس‌ها، مزاحمت بوده و عده‌ای برای گذران اوقات فراغت و سرگرمی شماره آتش‌نشانی را مشغول می‌کنند.
 
همچنین ۱۸۷ هزار مورد از این تماس‌ها که ۲۵ درصد کل تماس‌ها می‌شود نیز اشتباهی بوده و افرادی به جای گرفتن سایر شماره‌های اضطراری، شماره ۱۲۵ را گرفته‌اند.

نکته جالب این آمار آنجاست که اگر بیش از ۴۷ هزار تماس مشاوره‌ای و بیش از ۹۳ هزار تماسی که زیر شاخه سایر تماس‌ها دسته‌بندی شده‌اند را نیز جدا کنیم، تنها ۲۵ هزار و ۵۷ مورد تماس صحیح که سهمش از کل تماس‌ها تنها ۳.۴ درصد بوده است، منجر به عملیات شده است.

۷۹۰۲ آتش‌سوزی در یک‌سال

وقتی آمار یک ساله آتش‌نشانی مشهد به حوادث رخ داده می‌رسد، سرپرست این سازمان اعلام می‌کند که در یک سال گذشته ۷۹۰۲ مورد آتش‌سوزی در مشهد و حومه رخ داده و تعداد عملیات‌های امداد و نجات نیز ۵۹۳۷ مورد بوده است. همچنین تعداد ۵۸۵۱ مورد نیز مرتبط با خدمات ایمنی بوده است.

همچنین ۴۵ درصد از حوادث در تصرف‌های مسکونی رخ داده و بیشترین اماکنی که آتش با ۵۵ درصد به جان آن‌ها افتاده، فضا‌های روباز همچون معابر، گذرگاه‌ها، فضا‌های سبز، زمین‌های خالی و بایر و... بوده است. اما بیشترین علت وقوع حوادث نیز با ۴۳ درصد مرتبط به حوادث آسانسور بوده است. آتش‌سوزی ضایعات، زباله و خار‌و‌خاشاک بیشترین علت حریق در مشهد بوده‌است.
طبق این آمار ۸ درصد آتش‌سوزی‌ها و حریق سالانه همچون حادثه اشاره شده در کارگاه مبل‌سازی در جاده کلات، خارج از محدوده خدمات شهری بوده که آتش‌نشانان مشهدی برای کمک به محل رفته‌اند.


۱۱۹ کشته در حوادث شهری

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در حوادث شهری، بحث جان‌باختگان است. ظهوریان در این باره اعلام می‌کند که در یک سال گذشته ۱۱۹ نفر در حوادث مختلف مشهد کشته شده و ۱۶۰۲ نفر نیز مصدوم شده‌اند. اما طبق همین آمار ۸۷۶۶ نفر نیز با تلاش آتش‌نشانان از حوادث نجات یافته‌اند.

به گفته سرپرست آتش‌نشانی مشهد، انجام ۳۲ هزار و ۱۵ مورد بازدید پیشگیرانه سالانه از اصناف مختلف، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که منجر به کاهش حوادث در مشهد می‌شود. در این مسیر با همدلی اصناف و اقدامات به‌موقعی که انجام داده‌اند، تنها در یک سال ۱۰ هزار و ۹۳۵ مورد تأییدیه ایمنی صادر شده است، یعنی در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر محل کسب و کار خود را ایمن‌سازی کرده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->