نگاهی بر شروه‌خوانی «ناخدا ستوده» در برنامه هلال + فیلم قسمت هجدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر بهادر اسدی کارگردان مشهدی درگذشت + بیوگرافی (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟
سرخط خبرها

زادروز استاد شفیعی ‌کدکنی

  • کد خبر: ۴۶۲۵۹
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
زادروز استاد شفیعی ‌کدکنی
رضا سلیمان نوری - روزنامه نگار
«به کجا چنین شتابان؟» بی‌شک این مصرع یکی از مصرع‌های معروف یک شعر نو محسوب می‌شود؛ مصرعی که حتی جنبه ضرب‌المثل پیدا کرده است و بسیاری در گفتگو‌های محاوره‌ای خود از آن استفاده می‌کنند، بی‌آنکه بدانند گوینده این شعر، بزرگمردی از بزرگان ادب پارسی است. این شاعر در روزی، چون امروز یعنی ۱۹ مهر سال ۱۳۱۸ خورشیدی در کدکن -جایی که برخی نیشابورش می‌دانند و برخی تربت‌حیدریه- به دنیا آمد.

بزرگمردی با نام محمدرضا شفیعی‌کدکنی که هرگز پای در دبستان و دبیرستان نگذاشت و از آغاز کودکی نزد پدر روحانی خود و محمدتقی ادیب‌نیشابوری که ادیب‌نیشابوری دوم باشد، به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت، آن‌هم به نحوی که در هفت‌سالگی تمام الفیه ابن‌مالک را حفظ کرد. او البته در سال‌های بعد هم فقه، کلام و اصول را نزد شیخ‌هاشم قزوینی فراگرفت و پس از درگذشت استاد هم زانوی ادب دربرابر مرجع بزرگ وقت، آیت‌ا... سیدمحمدهادی میلانی، بر زمین زد و به آموختن فقه تا رسیدن به اجتهاد ادامه داد. او در همان دوران، دوست شناخته‌شده‌ای، چون مقام معظم رهبری داشت؛ دوستی که در سال‌های بعد برای فرهنگ و ادب این مرزوبوم پرفایده بود.


اما به درخواست او بود که پس از درگذشت دیگر دوستش، مهدی اخوان‌ثالث، رهبر انقلاب اجازه دفن وی را در باغ آرامگاه حکیم فردوسی توسی صادر کردند؛ امری که بسیاری معترفند در همین روز‌ها بار دیگر تکرار شد تا خسرو آواز ایران نیز هم‌نشین م. امید شود.


به‌هرروی پای استاد شفیعی‌کدکنی ملبس به لباس روحانیت را استاد علی‌اکبر فیاض، موسس دانشکده ادبیات مشهد که از دوران شاگردی ادیب با وی آشنا بود، به دانشگاه باز کرد و او هم این امر را به فال نیک گرفت و پس از گرفتن کارشناسی ادبیاتش از دانشگاه مشهد، این راه را تا گرفتن دکتری ادبیات از دانشگاه تهران و سپس تدریس و پرورش نسل جدید اهل ادب در این دانشگاه ادامه داد؛ حرکتی که هنوز هم با همان شور روز‌های نخست ادامه دارد و کلاس درس او که سال ۱۳۹۸ «نشان عالی هنر برای صلح» به‌سبب بیش از نیم‌قرن تلاشش در اعتلای فرهنگ و ادب پارسی را دریافت کرد، پرشورترین کلاس درس بین همه دانشگاه‌های ایران است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->