شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

مشکل حاشیه‌نشینی تنها مشکل شهرداری نیست

  • کد خبر: ۴۶۳۱۶
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مشکل حاشیه‌نشینی تنها مشکل شهرداری نیست
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره بازدید فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی از حاشیه شهر مشهد افزود: اسکان حدود یک و نیم میلیون نفر در حاشیه مشهد سبب ایجاد بزرگترین جمعیت حاشیه‌نشین در کشور شده است و البته حل این معضل از توان مدیریتی شهری مشهد خارج است. بر همین اساس  در این بازدید به همراه شهردار مشهد و سایر مسوولان شهری و استانی، تفاهم‌هایی با آستان قدس و تولیت آستان انجام شد. زیرا دغدغه نماینده، ولی فقیه در استان هم همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها برای حل مشکل بود.

به گزارش شهرآرانیوز، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حل مشکل حاشیه‌نشینی در مشهد نیازمند اقدام فرادستگاهی است، گفت: دغدغه‌ نماینده ولی فقیه در استان همکاری همه دستگاه‌ها از جمله مسولان شهری، استانی، تولیت آستان قدس و مردم در این باره است.

«علی خضریان» روز شنبه و در جمع خبرنگاران درباره بازدید فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی از حاشیه شهر مشهد افزود: اسکان حدود یک و نیم میلیون نفر در حاشیه مشهد سبب ایجاد بزرگترین جمعیت حاشیه‌نشین در کشور شده است و البته حل این معضل از توان مدیریتی شهری مشهد خارج است. بر همین اساس  در این بازدید به همراه شهردار مشهد و سایر مسوولان شهری و استانی، تفاهم‌هایی با آستان قدس و تولیت آستان انجام شد. زیرا دغدغه‌ نماینده ولی فقیه در استان هم همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها برای حل مشکل بود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس  با بیان اینکه مشهد بیش از پنج هزار و ۲۰۰ هکتار بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری دارد، تصریح کرد: این میزان  ۱۳ درصد از مساحت شهری است که جایگاه دومین شهر ایران  دارای بافت فرسوده را به خود اختصاص داده است و بدون مشارکت مردم نیز امکان حل این مشکل امکان پذیر نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به در نظر گرفتن مشوق‌ها برای مشارکت مردم، گفت:  تخفیف کامل عوارض پروانه، طبقات مازاد رایگان و پرداخت تسهیلات به مردم می‌تواند در نوسازی بافت فرسوده انگیزه بخش باشد و مجلس نیز برای تامین این اعتبارات به مدیریت شهری مشهد کمک خواهد کرد.

خضریان درباره اقداماتی که قرار است در منطقه حاشیه نشین مشهد انجام شود، گفت: با همکاری شهردای مشهد، احداث پارک پنج در حاشیه شهرکلنگ زنی شد و پارک ۷۲ هکتاری نیز پیش بینی شده است.

وی افرود: احداث ۶ هزار واحد مسکونی برای ساکنان حاشیه شهر، تامین زمین آماده سازی شده با ظرفیت ساخت ۲ هزار واحد مسکونی همراه با تسهیلات با سود پایین برای ساخت، تسهیلات بلاعوض به منظور منابعی برای آزادسازی معابر و کاربری‌های خدماتی و فعالسازی شبکه کسب و کار خانگی در محلات کم برخوردار نیز  پیش بینی شده و درحال اجرا است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ فقدان مالکیت رسمی و اسناد هویتی برای املاک را عمده مشکل اصلی برای نوسازی و بهسازی در محلات حاشیه شهر مشهد دانست و افزود: امکان برخورداری از وام‌ها و تسهیلات نوسازی با موانع جدی مواجه است که در این خصوص توافق هایی با تولیت آستان قدس رضوی  انجام شد.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه بخشی از زمین‌های مشهد، موقوفه آستان قدس است و تولیت آستان هم اختیار کاملی برای واگذاری آنها ندارد، یادآور شد: برخی افراد شاید ۴۰ یا ۵۰ سال است در همین زمین‌ها بدون سند به صورت تصرفی مستقر شده‌اند که رفع مشکل آنها نیازمند کمک آستان قدس بود و آستان با تغییرکاربری برخی زمین ها موافقت کرد.

وی ادامه داد: برای ساخت و اختصاص زمین به مناطق مسکونی نیز مقرر شد بخشی از منابع مالی با توجه به طلب بین دولت و شهرداری تامین شود که مجلس نیز پیگیر دریافت طلب‌ها خواهد شد تا بخش عمده‌ای از این طلب‌ها در حاشیه شهر هزینه شود. البته ساخت چند هزار واحد مسکونی شروع شده و زمین‌های لازم برای این کار آماده شده که تا سه ماه آینده تحویل می‌شود.

خضریان با تاکید بر اینکه تسهیلات نیز به افراد داده شود، توضیح داد: آنها نیز از هزینه‌های پروانه ساخت معاف می‌شوند و یک طبقه هم به صورت رایگان اجازه ساخت داده خواهد شد تا انگیزه‌ای شود که مردم از مناطق حاشیه شهر به مناطقی بیایند که شرایط مساعدتری دارد. همچنین این اقدام سبب آزادسازی زمین‌های وقفی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره برنامه هایی که قرار است در حوزه زیست محیطی در مشهد انجام شود، گفت: مقرر شد با کمک همه مجموعه‌ها و توسط شهرداری مشهد درسال جاری مساحت درختکاری حدود ۳۰۰ هکتار توسعه یابد و به ۴۸۰ هکتار برسد که اقدام بزرگی در جهت افزایش کیفیت زندگی مردم خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: کمک به ساخت تصفیه خانه سپتاژ با ۷۴ میلیارد تومان اعتبار و ۳۰ لیتر در ثانیه ظرفیت و ساماندهی رودخانه له به طول چهار کیلومتر بین کلات تا خین عرب نیز از اقداماتی است که در حال انجام است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->