بیشترین پلاک‌های ورودی به مشهد در تعطیلات اخیر مربوط به کدام شهر است؟ چرا حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری متفاوت است؟ رکورد آمار فوتی و ابتلای روزانه به کرونا در ایران شکسته شد | مرگبارترین و سیاه‌ترین پاییز قرن آغاز ششمین جلسه دادگاه «محمد امامی» امروز ۲۸ مهر ۹۹ + جزئیات وقتی همه پنجره‌های فضای مجازی را باز گذاشته‌ایم درباره چالش مومو و تهدیدی که برای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی دارد ماسک‌ها و آدم‌ها زلزله در قصرشیرین + جزئیات جدول پخش برنامه‌های مدرسه تلویزیونی از شبکه آموزش دوشنبه ۲۸ مهر ابتلای ۳۸ دانشجوی دانشکده علوم پزشکی نیشابور به کرونا یافته‌های ژاپن: ویروس کرونا ۱۰ ساعت روی پوست زنده می‌ماند کمبود مقطعی انسولین قلمی به دلیل تحریم‌های بانکی | عرضه انسولین با کارت ملی «مومو» فقط یک مزاحم واتساپی است | تقلید کاربران ایرانی از «مومو» جرم است کاردستی | ساخت ماشین پلیس تبلت دانش‌آموزی تا چند ماه دیگر تولید می‌شود ۶۷هزار تذکر لسانی به افراد بدون ماسک در پایتخت الزام تمام بیمارستان‌های مشهد به پذیرش بیماران کرونایی آمار کرونا در ایران ۲۷ مهر | فوت ۲۵۲ نفر و بستری ۴۷۴۴ بیمار با وضعیت وخیم جوان مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید
خبر ویژه

تغییر اسامی نشانه تغییر جامعه است

  • کد خبر: ۴۶۶۴۰
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
تغییر اسامی نشانه تغییر جامعه است
محمدرضا برات‌نژاد - جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه
موضوع نام‌گذاری افراد، یکی از پدیده‌های فرهنگی اجتماعی جوامع است که از دیرباز درمیان انسان‌ها مرسوم بوده است و نه‌تن‌ها فرزندان خویش را بلکه اشیا، حیوانات و هر آنچه را که با آن سروکار داشته‌اند، نام‌گذاری می‌کردند. درواقع نام‌گذاری یکی از عوامل هویت‌بخشی به افراد است و از این حیث فوق‌العاده حائز اهمیت است؛ لذا نباید ساده تلقی شود. وقتی ما روی شیئی نامی می‌گذاریم به نوعی به آن هویت هم می‌بخشیم. نام برای افراد هم همین کارکرد را دارد و با آن هویت و معنا می‌گیرند؛ بنابراین اگر این نام، نیکو و پرمعنا باشد آن فرد بعداً احساس هویت بهتری می‌کند تا اینکه نامش بی‌معنا یا بدمعنا باشد. در آموزه‌های دینی نیز بر این موضوع تأکید شده است و پیامبر (ص) فرموده‌اند یکی از حقوقی که فرزندان بر والدین دارند، این است که نام نیک برای آن‌ها انتخاب کنند، نامی که بعد‌ها سبب افتخار آن‌ها بشود. نام هویت می‌دهد. نهادن نام مذهبی بر فرزند، به نوعی بخشیدن هویت دینی و مذهبی به اوست. اگر نام ملی، میهنی و محلی بر آن‌ها می‌نهیم باز چنین هویتی به آن‌ها می‌دهیم.

نکته دیگر این است که به موازات تغییر جامعه، نام‌گذاری هم که از مظاهر فرهنگی اجتماعی است، دچار تغییر می‌شود. نام‌گذاری‌های جامعه سنتی بیشتر وجه محلی و ملی دارد، یعنی نام افراد را در چنین جامعه‌ای از ریشه‌ها و ویژگی‌های طبیعی مربوط به محل زیست مردمش انتخاب می‌کنند، مثل نام ساحل و دریا که بر دختران شمالی نهاده می‌شود. بر همین اساس اگر در جامعه‌ای مذهب و دین غلبه داشته باشد، مردم اسامی اولیای دین و مذهب را بر فرزندان خود می‌گذارند. در جامعه ما که از سنتی به مدرن درحال گذار است می‌توان برخی مظاهر تغییر اجتماعی را در همین تغییرات نام‌ها دید. به فرض اگر دقیق شویم اسامی خود و فرزندان افرادی که حدود ۵۰ سال دارند بیشتر مذهبی است یا ترکیبی از آن را در خود جای داده و در ادامه با مدرن شدن جامعه، اسامی نیز تغییر کرده است به نحوی که اسامی نوه‌های همین افراد پنجاه‌ساله شاید چندان مذهبی نیست. در این بین برخی تلاش کرده‌اند ترکیبی میان سنت و مدرنیته پدید آورند؛ امیرعلی و نازنین‌زهرا و سایر اسامی مشابه، نتیجه همین تلاش است.

اما وقتی جامعه مدرن می‌شود، اسامی نیز رنگ و بوی نوجویی و نوخواهی به خود می‌گیرند و کم‌کم نام شخصیت‌های جهانی هم به جمع اسامی فرزندان اضافه می‌شود.
اگرچه اشرافی به آمار اسامی ندارم، تجربه‌های ما می‌گوید درست که فراوانی اسامی مذهبی همچنان بیشتر است، منتها باید توجه کرد که تنوع این اسامی خیلی کم است؛ اما درمقابل تنوع اسامی غیرمذهبی در جامعه امروز اگر چندان بیشتر نباشد، اما در حال افزایش است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
سرخط خبرها
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}