واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

پیش‌بینی افزایش قیمت گوشت در زمستان در پی افزایش کشتار دام

  • کد خبر: ۴۶۶۴۲
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
  • ۸
پیش‌بینی افزایش قیمت گوشت در زمستان در پی افزایش کشتار دام
خوراک دام گران شده است و با نرخ مصوب دولتی به دست دامدار نمی‌رسد، با این حال گوشت قرمز در بازار نه‌تنها افزایش قیمت نداشته، بلکه در برهه‌هایی قیمتش کمتر نیز شده است.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ خوراک دام گران شده است و با نرخ مصوب دولتی به دست دامدار نمی‌رسد، با این حال گوشت قرمز در سطح بازار نه‌تن‌ها افزایش قیمت نداشته، بلکه در برهه‌هایی، قیمتش کمتر نیز شده است. صورت‌مسئله کمی عجیب و برخلاف قاعده‌های رسمی اقتصادی است. به‌طورطبیعی با افزایش هزینه‌های تولید، انتظار داریم که قیمت‌ها افزایش پیدا کند، اما این اتفاق رخ نداده است. علت چیست؟ پاسخ ساده است. افزایش عرضه، قیمت گوشت را از ابتدای سال تاکنون، ثابت نگه داشته است، این درحالی است که تورم مواد غذایی در این مدت، اغلب بیش از ۵۰ درصد بوده است.

ثابت ماندن نرخ گوشت، مسرت‌بخش است، اما نکته نگران‌کننده، افزایش «کشتار دام از ترس گرسنگی» است؛ مسئله‌ای که پیش از این نیز شهرآرا در گزارشی با همین تیتر در تاریخ ۲۴ شهریور به آن اشاره کرد و درباره عواقبِ افزایش کشتار دام هشدار داد. در آن گزارش، شهرآرا به‌صراحت نوشت: «بررسی میزان کشتار دام طی ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد، حکایت از افزایش کشتار نسبت‌به مدت مشابه سال قبل دارد. به نظر می‌رسد این روند طی شهریور و همچنین فصل پاییز ادامه پیدا کند.». اکنون نیز انتشار گزارش مرکز آمار از میزان کشتار دام در شهریور، نشان می‌دهد که پیش‌بینی روزنامه شهرآرا صحیح بوده است و علاوه‌بر این، هشدار درباره از بین رفتن ذخیره ژنتیکی دام در کشور و افزایش دوبرابری نرخ گوشت در زمستان، جدی است.


افزایش ۵۷ درصدی کشتار در شهریور

تولید گوشت قرمز در ایران در شهریور امسال نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته، ۵۷ درصد رشد کرده است. البته این نخستین ماه در سال ۹۹ نیست که تولید گوشت قرمز افزایش پیدا کرده است.
بررسی آمار‌های منتشرشده ازسوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که امسال تولید گوشت قرمز در مرداد ۴۱ درصد، در تیر ۴۴ درصد، در خرداد ۳۳ درصد و در اردیبهشت ۲۳ درصد نسبت‌به ماه مشابه سال گذشته رشد کرده است.

ممکن است گمان کنید که افزایش تولید گوشت قرمز در سال جاری، به‌دلیل افزایش تعداد دام سبک و سنگین در کشور بوده است. اما بررسی جمعیت دام، تغییر محسوسی را در جمعیت دام کشور نشان نمی‌دهد. براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، جمعیت دام سبک در بهار ۹۹ نسبت‌به مدت مشابه در سال قبل فقط ۱/۰ رصد رشد داشته، درحالی‌که کشتار دام سبک تنها در شهریور به‌طورمیانگین، بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

دام سنگین نیز وضعیت مشابهی دارد. بررسی گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که جمعیت دام سنگین در بهار ۹۹ نسبت‌به زمستان سال گذشته، تنها ۳ درصد افزایش داشته و در تابستان امسال نیز جمعیت دام سنگین نسبت‌به بهار تنها ۰۴/۰ درصد یعنی کمتراز یک‌هزارم رشد داشته است، این درحالی است که میزان کشتار انواع دام سنگین و تولید گوشت در سال جاری، به طورمیانگین بیش از ۶۵ درصد افزایش داشته است.


پیش‌خرید می‌کنیم که نکشند

این موضوع را با مدیرکل اداره پشتیبانی امور دام خراسان رضوی درمیان گذاشتیم. سعادت علی‌نیا در این‌باره به شهرآرا گفت: صرف افزایش کشتار، نگران‌کننده نیست و علاوه‌بر این، آمار کشتار در خراسان‌رضوی باید جداگانه بررسی شود. آنچه ممکن است موجب نگرانی شود، کشتار دام مولد است که این کار به‌جز مواقع خاص یعنی مریضی دام یا کهولت آن، ممنوع است.

وی ادامه داد: براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور، برای جلوگیری از کشتار پیش از موعد و همچنین حمایت از دامداران در خراسان‌رضوی، اقدام به خرید و همین‌طور پیش‌خرید گوشت کرده‌ایم. بر این اساس، در کل کشور برنامه‌ای برای خرید ۱۵۰ هزارتن گوشت درحال اجراست. در خراسان‌رضوی نیز قرارداد خرید ۸۰۰ تن گوشت با دامداران منعقد شده است.

مدیرکل اداره پشتیبانی امور دام استان افزود: در برنامه پیش‌خرید، قصد خرید هزارتن گوشت را داریم. به دامداران به میزان ۲۵ درصد، وجه نقد و علوفه می‌دهیم و شش ماه بعد، گوشت را به نرخ همان زمان خریداری می‌کنیم.

علی‌نیا تصریح کرد: افزایش کشتار باعث شد قیمت گوساله زنده به کیلویی ۲۱ هزار تومان هم برسد، اما اکنون با برنامه‌های حمایتی اجراشده، نرخ دام زنده در بازار به ۳۱ هزار تومان رسیده است.
واقعیت ماجرا این است که دامداران برای تامین خوراک و علوفه دچار مشکل هستند و از نظر اقتصادی، نگهداری و پرواربندی دام برایشان توجیه ندارد و از این‌رو دست به کشتار زودتر از موعد دام خود می‌زنند. پیش از این، روزنامه شهرآرا در گزارش «گوشت بر قناره گرانی» که در تاریخ ۲۰ مرداد منتشر شد و همچنین گزارش «کشتار از ترس گرسنگی» که ۲۴ شهریور انتشار یافت، به این موضوع پرداخته بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
7
واقعیت این است که همه چیز افزایش قیمت چند برابری داشته بجز قیمت دام
و مشکل اصلی دامدار همین است
وگرنه همه میدانیم که اگر علوفه و کاه و جو و گندم و محصولات کشاورزی گران نشود کشاورزان ضرر میکنن پس مشکل ما گرانی کاه و جو نیست مشکل ارزانی بیش از حد قیمت دام است
زمانی که قیمت دام زنده کیلویی ۴۵ هزاز بود قیمت گوشت مرغ کیلویی ۶ هزار بود اما الان مرغ شده ۲۵ هزار ولی قیمت دام شده ۴۰ هزار
این اتفاق با کدوم منطق اقتصادی جور در میاد ?
قطعا هر کسی میدونه که با این روند دامدار و شغل دامداری نابود خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
1
8
سلام تورا بخدا مرز بازکنین مادامدار بیچاره شدیم جوکیلویی ۵هزار کاه سفید ۳تومان تورابه قران گوسفند مانده یردستمان تمام چک هایم برگشت خورده گوشت الان خوزستان ۱۲۰هزارتومان گوسفند میش بز ۳۰هزارهم نمیخرن ازماقصاب ها بره کیلویی ۴۳هزارتومان هست قصاب ازماهم نمیخرد تورا به قران نزارین ما برشکسته شویم مرز باز کنین مرز بازکنین برا یک ماه هم شده صادرات باز کنین
بهرام حقگو
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
0
4
سلام بیچاره شدیم با این قیمت علوفه همه چی گران شده به جز گوسفند من هر چی داشتم گذاشتم وام گرفتم طلا فروختم تا علوفه بخرم دیگه تمام شدم تو را خدا یه کاری کنین مشکل ما رو حل کننین
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
3
نمیخواد کاری کنید ماکه جمع کردیم
زنده نگه داشتن دام با کاه خالی با این قیمت ضرره
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
2
این چرخه ای است که در تولید همه محصولات در کشور تکرار میگردد افزایش هزینه تولید و کاهش قیمت خرید وبعد ورشکستگی و نابودی همه تولید کنندگان نوپا وکوچک وبه دنبال ان کمبود محصول در بازار وافزایش سرسام اور محصول و سودهای چند برابری تولید کنندگان بزرک وبا پشتیبان و بانفوذ که باوامهای یارانه دار واخذکمکهای دولتی با روشهای خاص خودشان توان مقاومت چند ساله این شرایط سخت را دارند وبا سودهای کلانی که این عده خاص میکنند اقدام به خرید زمین های خالی و مسکن وافزایش سرسام اور قیمت مسکن نموده وشاید هم برای خوشگذرانی بیشتر ویلایی هم در آنتالیا یا استانبول هم بخرند واین عین واقعیت مدیریت نا کار آمد اقتصادی ماست . مگر خضر مبارک پی در آید به یمن همتش کاری گشاید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
2
قیمت گوشت خیلی پایین است دامداران مان برشکست می شوند ونهاده های دامی هم گران است
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
2
خوب نیس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
0
0
یک فکری باید ور داشته شود جای ما گوسفند یک چند نفری آتیش زدن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->