افغانستان از اعزام دومین تیم تثبیت هویت مهاجران افغانستانی به ایران خبر داد نتیجه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و مراکش (۱۷ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز پول افغانی (۱۷ آبان ۱۴۰۴) پخش زنده بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و مراکش (۱۷ آبان ۱۴۰۴) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی افغانستان و مراکش (۱۷ آبان ۱۴۰۴) صحبت‌های مجید مرتضایی پس از تساوی ارزشمند در برابر ایران + فیلم لحظات زیبای پایان بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان + فیلم خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان + فیلم نتیجه بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان (۱۵ آبان ۱۴۰۴) پخش زنده بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و ایران (۱۵ آبان ۱۴۰۴) + تماشای آنلاین عضو مجلس خبرگان رهبری: رهبر انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به مردم افغانستان دارند حامد شاکرنژاد: حضور مردم افغانستان در ایران برکات زیادی داشته است نشست مشترک فعالان اقتصادی افغانستان با سفرای ایران در دهلی و کابل به میزبانی چابهار برگزار شد مجید مرتضایی: تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان در زمین رقیب و در بیرون رفیق هستند قیمت امروز پول افغانی (۱۴ آبان ۱۴۰۴) صحبت‌های وحید شمسایی پیش از دیدار با تیم ملی فوتسال افغانستان + فیلم تاریخ و ساعت بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان (۱۴ آبان ۱۴۰۴) گروه تیم ملی افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا مشخص شد ویدئو | خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی اعلام آمادگی ایران برای بازسازی و ترمیم زیارتگاه سخی در شهر مزارشریف ابراز نگرانی یونیسف درباره وضعیت کودکان بعد از زلزله اخیر افغانستان
سرخط خبرها

درباره صدیق برمک، کارگردانی که سهم مهمی در معرفی سینمای افغانستان به جهان دارد

  • کد خبر: ۴۷۵۹۰
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
درباره صدیق برمک، کارگردانی که سهم مهمی در معرفی سینمای افغانستان به جهان دارد
هرچند که جنگ و ناامنی در چهار دهه اخیر به تعداد زیادی از هنرمندان افغانستان این فرصت را نداده تا طرح‌ها و ایده‌های خود را به صورت فیلم‌های بلند و کوتاه به پرده‌ نقره‌ای بسپارند، اما بودند افرادی که حتی جنگ هم مانع آنها نشد و در راه آرمانشان از هیچ تلاشی دریغ نکردند. «صدیق برمک» یکی از آنها است.
به گزارش شهرآرانیوز - چیزی شبیه آن کتابسوزان نازی‌ها را یک‌بار افغان‌ها هم تجربه کردند؛ منتها به جای کتاب، پای نابودی و به آتش کشیدن آرشیو‌های فیلم به دستور ملاعمر رهبر طالبان در سال‌های پایانی دهه ۹۰ میلادی درمیان بود. هرچند این اتفاق تلخ افتاد و افراد طالبان حدود ۳۰۰۰ فیلم را جلوی سینما زینب کابل روی هم انباشتند و مقابل چشمان مردم آتش زدند، اما برخی عشاق و فعالان سینمای افغانستان هم بیکار ننشستند و با وجود همه خطراتی که تهدیدشان می‌کرد، بعد از مطلع‌شدن از دستور نابودی فیلم‌ها، نسخه‌های اصلی بسیاری از فیلم‌ها را در جا‌هایی پنهان کردند و بیشتر فیلم‌هایی که طالبان از بین بردند در واقع نسخه‌های کپی آثار بود.

همین قصه واقعی که حال‌وهوایی دراماتیک، پر از تعلیق و هیجان دارد و جان می‌دهد برای یک روایت سینمایی به نوعی سرنوشت سینمای افغانستان هم هست که باوجود آغاز فعالیت در سال‌های اولیه قرن بیستم، فضایی برای قوام و تثبیت پیدا نکرد.

هرچند سینمای افغانستان در سال‌هایی و در مقاطعی از حکومت محمد ظاهرشاه (آخرین پادشاه افغانستان که از ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۳ حکومت می‌کرد) فعالیت خود را از سر گرفت و به‌ویژه در دوران حکومت سردار محمد داوودخان (موسس جمهوری افغانستان و اولین رئیس‌جمهور این کشور از ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۸) به شکوفایی رسید، اما در مجموع نتوانست روند موثر و جریانسازی را طی کند.

دلیل اصلی این ناکامی کلی، مخالفت‌های حاکمان سیاسی در دوره‌های مختلف بود. حکمرانی حزب دموکراتیک خلق افغانستان که مارکسیستی و وابسته به شوروی سابق بود و پس از آن هم جنگ‌های داخلی و سلطه طالبان و ورود نیرو‌های آمریکایی بعد از ماجرای ۱۱ سپتامبر مجالی برای رشد و پویایی سینمای افغانستان باقی نگذاشت.

با وجود همه این مشکلات و انبوه مناقشه‌ها و تنش‌های سیاسی و دخالت بیگانگان و عدم گفتمان و تفاهم داخلی، سینماگران عاشقی هم بودند که حتی با همین اوضاع و احوال دست از تلاش برنمی‌داشتند و راه خود را به سینما و ساخت فیلم باز می‌کردند. یکی از آن‌ها صدیق برمک است که از حضور نیرو‌های شوروی در افغانستان و تاسیس اتحادیه‌هایی مثل اتحادیه هنر و سینما نهایت بهره را برد و بورسیه تحصیل سینما در دانشگاه مسکو را دریافت کرد و فیلم‌هایی درباره درد و رنج‌های مردم افغانستان ساخت.

برمک از وقتی که اوضاع سینمای افغانستان تا حدودی به دلیل حمایت و مشارکت نهاد‌های فرهنگی بین‌المللی بهبود پیدا کرده، آوازه‌ای جهانی یافته و دو فیلم سینمایی‌اش به ویژه «اسامه» با تحسین تماشاگران و منتقدان در جهان روبه‌رو شد و سهم موثری در کسب اعتبار جهانی برای سینمای افغانستان داشت.

صدای سینمای افغانستان

صدیق‌ا... برمک متولد ۷ سپتامبر ۱۹۶۲ (۱۳۴۱) در ولایت پنجشیر افغانستان از کودکی به سینما علاقه داشت و این علاقه باعث شد بعد‌ها دوره آموزش سینما و کارگردانی را در مسکو بگذراند و فیلم‌های مستند و کوتاهی بسازد و فیلمنامه‌هایی بنویسد. آثاری که حاکی از روحیه جسور او داشت و از هرگونه عافیت‌طلبی به دور بود؛ نمونه‌اش نگارش نمایشنامه‌ای رادیویی یا ساخت فیلم کوتاه «دیوار» بود که حاوی کنایه‌هایی درباره حضور اشغالگرانه روس‌ها در افغانستان بود که اولی باعث فرارش شد و دومی سبب اخراج موقتی او از دانشگاه مسکو که به‌زعم روس‌ها، برمک نمک‌خورده و نمکدان شکسته بود.

این‌که می‌گوییم موقتی به این دلیل است که ظاهرا برمک باوجود ناسازگاری‌ها و روحیه معترضش به هرترتیبی که بود سال ۱۹۸۷ از دانشگاه سینمایی مسکو فارغ‌التحصیل شد و به کشورش برگشت. برمک در بازگشت، مستند‌هایی با موضوع مقاومت مردم افغانستان و مواضع ضداستعماری و ضداشغالی ساخت که برایش دردسرساز شد.

همچنین برخی فیلم‌هایی هم که قرار بود در آن مقطع بسازد، بر اثر فشار و شدت سانسور هرگز به مرحله ساخت نرسید. با روی کارآمدن طالبان، برمک از پاکستان رفت و پس از کنار رفتن طالبان از قدرت، دوباره به کشورش برگشت و کار فیلمسازی را از سر گرفت. او از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ رئیس افغان‌فیلم بود. افغان فیلم مهم‌ترین نهاد دولتی سینمای افغانستان است.

حمله احمدشاه مسعود به جوخه الیور استون!

صدیق برمک هم‌ولایتی احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان و اهل دره پنجشیر است. هرچقدر شاه مسعود در دنیای واقعی مجاهدی تمام عیار بود، برمک در جهان سینما نسبت به مجاهدت و مقاومت مردم افغانستان ادای دین می‌کرد و آثاری قابل اعتنا می‌ساخته و می‌سازد. برمک به جز هم‌ولایتی بودن، رفاقتی هم با احمدشاه مسعود داشت.

در گفت‌وگویی با صدیق برمک که با عنوان «میراث شوم طالبان» در شماره ۳۲۳ ماهنامه فیلم در آبان ۱۳۸۳ منتشر شد به این رفاقت اشاره شده است: «او (احمدشاه مسعود) دوستدار فیلم‌های جنگی بود و می‌توانست هر سکانس از این فیلم‌ها را همراه با زاویه‌های دوربین تحلیل کند. علاقه داشت که اشتباه‌های موجود در سکانس‌های جنگی را نشان دهد و حتی در صحنه‌های شب فیلم جوخه (الیور استون) هم چند اشتباه یافته بود.» یکی از شیرین‌ترین خاطرات برمک، تماشای فیلم راننده تاکسی (مارتین اسکورسیزی) به اتفاق احمدشاه مسعود در یک پایگاه انقلابی در شمال افغانستان در زمستان ۱۹۹۰ بود.

تابلوی افتخارات صدیق برمک

درباره صدیق برمک، کارگردانی که سهم مهمی در معرفی سینمای افغانستان به جهان دارد

 
بهترین فیلم کوتاه از جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ یانگ کره‌شمالی (۱۹۸۸)
 
فیلم تحسین‌شده در جشنواره بین‌المللی آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین، تاشکند ازبکستان (۱۹۸۹)

اسامه

درباره صدیق برمک، کارگردانی که سهم مهمی در معرفی سینمای افغانستان به جهان دارد
 
 
جایزه دوربین طلایی جشنواره کن (۲۰۰۳)
 
جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی (۲۰۰۴)
 
جایزه اصلی جشنواره «فیلم نو و رسانه نو» در شهر مونترال کانادا (۲۰۰۳)
 
جایزه ساترلند جشنواره فیلم لندن سال برای بهترین فیلم (۲۰۰۳)
 
جایزه جریان نو با تذکر ویژه و جایزه فیلم برگزیده تماشاگران از جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان کره‌جنوبی (۲۰۰۳)
 
جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره بین‌المللی فیلم مانیلا فیلیپین (۲۰۰۴)

جنگ تریاک

درباره صدیق برمک، کارگردانی که سهم مهمی در معرفی سینمای افغانستان به جهان دارد
 
جایزه منتقدان سینمای ایتالیا به نام مارک آورل در جشنواره بین‌المللی سینمایی رم (۲۰۰۹)
 
جایزه بهترین فیلم از جشنواره باتومی گرجستان (۲۰۰۹)
 
جایزه الهه طلایی بهترین کارگردانی، پریشتینا کوزوو (۲۰۰۹)
 
لقب بهترین کارگردان آسیا در جشنواره فیلم‌های آسیایی در بمبئی هندوستان (۲۰۱۱)

برمک و ایرانی‌ها

صدیق برمک همانقدر که تحت تاثیر سینمای آندری تارکوفسکی، اینگمار برگمان و فرانسوا تروفو است به برخی سینماگران ایرانی هم علاقه دارد؛ عباس کیارستمی و محسن مخملباف از فیلمسازانی هستند که می‌توان علاقه به آن‌ها را در کار‌ها و برخی لحظات آثار سینمایی برمک دید، به‌ویژه دومی که برمک با او همکاری هم کرد و نباید نقش حمایتگرانه برخی سینماگران ایرانی را در نخستین فیلم سینمایی و تحسین‌شده برمک یعنی اسامه نادیده گرفت.

مجتبی میرتهماسب (برنامه‌ریز)، ابراهیم غفوری (مدیر فیلمبرداری)، بهروز شهامت و فرخ فدایی (صدابرداران صحنه)، محمدرضا درویشی (موسیقی)، مستانه مهاجر (صداگذاری و دستیار تدوین) و... از جمله ایرانی‌هایی هستند که در فیلم اسامه با برمک همکاری کردند. همین فیلم اسامه با جمله‌ای از دکتر علی شریعتی آغاز می‌شود: «خدایا مرا از آنانی قرار ده که دنیاشان را برای دین‌شان می‌فروشند نه از آن‌ها که دینشان را برای دنیاشان.

برمک پیش از اسامه هم سر زلفی با ایرانی‌ها گره زده بود و دو داستان از دو نویسنده شاخص و بزرگ ایرانی را به فیلم و فیلمنامه تبدیل کرد؛ فیلم کوتاه بیگانه، براساس داستان صنوبر نوشته هوشنگ مرادی‌کرمانی نوشته و ساخته شد. برمک همچنین با نگاهی به داستان کوتاه بچه مردم نوشته جلال آل‌احمد، فیلمنامه فیلم سایه را نوشت. برمک به خوبی از بستر چنین داستان‌های غمبار ایرانی برای روایت رنج‌های مردم افغانستان بهره می‌برد. همزبانی، همسایگی و همدردی فرهنگی و اجتماعی، نقش مهمی در رجوع برمک به آثار نویسنده‌ها و فیلمسازان ایرانی دارد.

منبع: روزنامه جام جم
سینمایی که هست؛ سینمایی که باید باشد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->