شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گلی زیبا و عجیب در لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان ویدئو | جشن قهرمانی بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از صعود به مرحله بعد حریف تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ چه تیمی است؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و بحرین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صعود تاریخی تیم ملی فوتسال افغانستان به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: امروز می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم
سرخط خبرها

ایران و افغانستان برای تولید مشترک سینمایی چه کرده‌اند؟

  • کد خبر: ۴۸۶۱۹
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
ایران و افغانستان برای تولید مشترک سینمایی چه کرده‌اند؟
حجت‌الاسلام سید زهیر مجاهد - طلبه افغانستانی و مستندساز
وقتی امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی افغانستان را اشغال کرد همه متعجب شدند که چگونه امریکایی که هنوز طعم تلخ شکست‌های متعددش در کشور‌های مختلف باقی است، این بار در کشوری قدم گذاشته که می‌داند باتلاقی بوده که نفس ابرقدرت شرق را بریده است! امریکایی‌ها برای جنگ افغانستان از سلاحی بهره بردند که قادر بود مردم را مسحور خود کند به‌گونه‌ای که پس از چند سال نمایندگان ملت به دست خود پیمان‌نامه حضور استعماری را امضا کردند. این سلاح قدرتمند چیزی نبود جز رسانه‌هایی که با بودجه‌های امریکایی هر روز ایجاد شدند و افکار مردم را در اختیار گرفتند. به یاد سخنان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌افتم که پس از فتح بوکمال (آخرین شهر در اختیار داعش) به فرهنگی‌ها و رسانه‌ای‌ها می‌گفت اگر میدان جنگ نرم را باختیم همه فتوحات ما بی‌ارزش خواهد شد.
 
در قرنی که معادلات قدرت را توان رسانه‌ای مشخص می‌کند هنوز جوامع اسلامی در به‌کارگیری هنر (خصوصا سینما و تلویزیون) در مسیر اهداف مشترک دچار تردید هستند. برای نمونه، سطح حضور دو کشور ایران و افغانستان با صد‌ها سال فرهنگ مشترک، زبان مشترک، دین و آیین مشترک و... در تولیدات سینمایی یکدیگر چه مقدار است؟ چگونه می‌شود که غربی‌هایی که اسناد خیانت و جنایت و تاراجشان منتشر شده، میزان تولیدات سینمایی آنان با موضوع افغانستان بسیار بالاست و در مقابل کشور ما با میزبانی حدود ۳ میلیون مهاجر افغانستانی و تربیت چند هزار جوان تحصیل‌کرده جایگاهی در رسانه و سینمای افغانستان ندارد. مردم مسلمان افغانستان، امریکایی را در دهه ۸۰ میلادی با «رامبو در افغانستان» می‌شناسند، و پس از ۱۱ سپتامبر آن‌ها را با «‎ ۱۲ نیرومند» دوشادوش مردم افغانستان در مبارزه با تروریست‌ها می‌بینند و با «ماشین جنگ» امریکایی‌ها را دغدغه‌مند برای امنیت مردم افغانستان احساس می‌کنند... همه این‌ها در حالی است که صد‌ها سال اشتراک دو ملت ایران و افغانستان به حرکت «بایسیکل ران» تا «مزار شریف» خلاصه می‌شود.
 
قرن بیستم بهترین و مؤثرترین ابزار تقویت کننده وحدت جوامع اسلامی را با خود برای ما به ارمغان آورده که متأسفانه هنوز در راه استفاده کردن یا نکردنش بعضی تردید دارند و آن‌هایی هم که موافق هستند برای تربیت و نیروسازی در این میدان وارد نمی‌شوند. در مقطعی برگزاری نشست‌های همگانی جوابگوی نیاز‌های جامعه بود و تربیت سخنوران و اندیشه‌ورزان به حفظ و ارتقای جامعه کمک می‌کرد و امروز سینما و تلویزیون می‌تواند گره‌گشای بسیاری از اختلافات و شکاف‌های جوامع اسلامی ما باشد به شرطی که تعهد و تخصص لحاظ شود. در زمانه‌ای که دشمنان با همه ظرفیت برای اسلام هراسی و ایجاد شکاف بین امت‌های اسلامی کار می‌کنند وظیفه بسیار سنگینی بر دوش حوزه‌های علمیه و مراکز دینی است تا علاوه بر تربیت نیرو‌های کارآمد از بستر‌های جدید حمایت کنند که در صورت تعلل در ورود به این عرصه‌ها شاهد خالی ماندن میدان و در پی آن شکست‌ها خواهیم بود.
سینمایی که هست؛ سینمایی که باید باشد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->