تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

پلیس، الفبای امنیت و جدول‌ضرب حساسیت

  • کد خبر: ۴۷۶۳۴
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
پلیس، الفبای امنیت و جدول‌ضرب حساسیت
غلامرضا بنی اسدی - روزنامه نگار
از همان اوایل مدرسه با «الفبا» آشنا می‌شویم و جدول‌ضرب. الفبا ترتیب حروف را به‌ما می‌آموزد. البته در چینش کلمات جای حروف بسته به نقشی که دارند، فرق می‌کند، اما برخی حروف بسامد بیشتری دارند و زیادتر به‌کار و به‌چشم می‌آیند، مثل «پ» که البته حرف «پ» شاید اولین حرف الفبای امنیت نباشد، اما قطعا «نمایان‌ترین» حرف این الفباست و نماد آن نیز؛ همچنان‌که «پلیس» مفهومی‌ترین و پرکاربردترین کلمه این فرهنگ واژگانی است.

جامعه در ذهن خود چنین معادل‌سازی کرده است که هرجا «پلیس» هست، امنیت حداکثری و آرامش نیز همزاد لحظه‌ها و نفس‌هاست. چون این دو قد راست می‌کنند، زندگی معنا می‌یابد و جلوه زیبای خویش را به‌رخ می‌کشد. به‌جرئت می‌توان گفت سرسبزی منطق و منطقه زیستی، رهین نقش‌آفرینی مؤثر و راهبردی نهاد پلیس است؛ نهادی که بستر خدمت‌رسانی آن، گستره‌ای وسیع دارد و می‌توان «همه مردم» را برخورداران از خدمات این نهاد دانست. واقعیت هم همین است و هیچ انسانی را نمی‌توان یافت که از خدمات این نهاد، بهره‌ای وافر و نمایان نبرده باشد.
 
حتی هیچ زمینی را نمی‌توان یافت که به‌گام‌های امنیت‌آفرینشان نبالیده باشد. مرز را هم که نگاه کنیم، وجب‌به‌وجب آن به‌نفس مرزبانان به امن و راحت رسیده است و این یعنی زندگی بدون پلیس امکان ندارد. بله؛ «پ» شاید اولین حرف الفبای امنیت نباشد، نباید هم باشد که برای طراحی الفبای امنیت، خیلی‌ها قبل از پلیس باید ایفای نقش کنند و از قضا «پ» را آخرین حرف این الفبا باید خواند، اما آخرین حرفی است که در اولین قدم همه نگاه‌ها به‌آن است، حتی دیگرانی که به‌حکم وظیفه باید قبل از پلیس ایفای نقش می‌کردند و چنین نکرده‌اند، بماند و بار خویش بر دوش پلیس گذاشته‌اند و این هم بماند که باز در جایگاه مدعی می‌ایستند و دست بر یقه امنیت‌بانان می‌گذارند! حال آنکه باید دست پرسشگر را بر یقه خود محکم ببینند که چرا نقش خویش را بایسته ایفا نکرده‌اند.
 
اینجاست که نوبت جدول‌ضرب می‌شود تا مشخص شود که هر نهاد و هر فرد چه نقشی درباره امنیت دارد؛ آیا به‌تقسیم توان‌ها و پراکندگی آن، از اقتدار عمل می‌کاهد؟ آیا منها می‌شود برای آن؟ یا جمع می‌بندد و حاصل فراوان‌تر عرضه می‌کند؟ یا ضرب می‌شود آیا تا ضریب بدهد به امنیت؟ یا...؟ همه این‌ها در زنگ حساب، محاسبه می‌شود؛ چه برای امنیت حداکثری جامعه، همه باید کنار هم باشند. اندک فاصله‌ای اگر میانشان ایجاد شود، دیوار امنیت ترک برمی‌دارد. ترک هم اگر چاره نشود، دیوار فرومی‌ریزد. در پهنه بدون دیوار هم «هیچ‌کس» امنیت نخواهد داشت. برای رسیدن به منطقه و منطق امن و امان، جدول‌ضرب جلویمان باز باشد و به الفبا با دقت توجه کنیم تا حق جامعه و آحاد مردم اقامه شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->