نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سرخط خبرها

بازخوانی پیامد‌های دور تازه تحریم‌های ضدایرانی، علیه مجموعه نفتی ایران

  • کد خبر: ۴۸۱۴۱
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
بازخوانی پیامد‌های دور تازه تحریم‌های ضدایرانی، علیه مجموعه نفتی ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه دوشنبه ۵ آبان، در سایت رسمی خود اعلام کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این نهاد، وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران (NIOC) و شرکت ملی نفتکش ایران را به لیست تحریم‌های واشنگتن علیه تهران افزوده است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه دوشنبه ۵ آبان، در سایت رسمی خود اعلام کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این نهاد، وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران (NIOC) و شرکت ملی نفتکش ایران را به لیست تحریم‌های واشنگتن علیه تهران افزوده است. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین چندین نهاد و شخص مرتبط با وزارت نفت ایران را که در فروش بنزین به ونزوئلا نقش داشته‌اند، در لیست تحریم‌ها قرار داده است. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، مدعی شد که ایران از نفت برای تأمین بودجه آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» نامید، استفاده می‌کند.
 
وی بدون در‌نظر‌گرفتن آثار شوم تروریسم اقتصادی دولت ترامپ بر مردم ایران و تداوم آن حتی در بحبوحه همه گیری کرونا، ادعای تکراری و بی‌اساس خود را مبنی‌بر اینکه ایران همچنان حمایت خود از نهاد‌های تروریستی و برنامه هسته‌ای را بر نیاز‌های مردم ایران در اولویت قرار داده است، طرح کرد.
 
در این اطلاعیه، شرکت‌های تابعه وزارت نفت ایران همچون شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، شرکت خطوط لوله و ارتباطات نفتی ایران، شرکت ملی مهندسی و ساخت نفت ایران، شرکت پالایش نفت آبادان، شرکت پالایش نفت امام‌خمینی شازند و شرکت ملی پتروشیمی در فهرست تحریمی آمریکا قرار گرفته‌اند. خزانه‌داری آمریکا همچنین بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، نصرا... سردشتی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، علیرضا صدیق‌آبادی، مدیرعامل پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، و علی اکبرپور ابراهیم، مدیرعامل شرکت نیکو، را به این فهرست افزوده است. علاوه‌بر‌آن، مدیریت کشتی اطلس و شرکت مدیریت کشتی آتلانتیک، شرکت مبین (Mobin International Limited) در امارات، محمود مدنی‌پور هلدینگ مبین و شرکت تجارت سوخت عمان در لیست طولانی تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران جای گرفته اند.

در یکی از نخستین واکنش‌ها به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان، در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به‌صفر‌رساندن صادرات نفت است. دوران یک‌جانبه‌گرایی در جهان به پایان رسیده است. صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست. هیچ دارایی هم در خارج از ایران ندارم که شامل تحریم شود. جان و مال و آبرویم فدای ایران.»
 
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، نیز در توئیتی نوشت: «مشاور امنیت ملی آمریکا، رابرت اُبراین، پذیرفته که ایالات متحده از توانایی تحریمی خود برای تحمیل درد بیشتر به مردم ایران بیش از حد استفاده کرده است. زمان آن فرارسیده که ایالات متحده اذعان کند که این کشور، "معتاد تحریم" است. این عادت را از خود دور کنید. جنگ اقتصادی بیشتر علیه ایران برای ایالات متحده، نفوذ کمتر -و نه بیشتر- به همراه خواهد داشت.»
 
همچنین حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، در توئیتی نوشت: «دولت آمریکا یک قانون تحریمی را صد‌بار اجرا می‌کند و هر روز یک سفیر، وزیر و یا شرکت را به فهرست خود اضافه می‌کند، اما اضافه‌کردن اعضای دولت، سفیران، مدیران و نهاد‌های سیاسی و اقتصادی کشور، مشکلی از آن‌ها حل نمی‌کند. ملت و دولت ایران برای شکست سیاست تحریم و فشار حداکثری آمریکا متحد هستند.»
 
در اظهار‌نظری دیگر علیرضا میریوسفی، مسئول مطبوعاتی هیئت نمایندگی ایران در نیویورک، در‌پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت: «خصومت آمریکا با مردم ایران حد و مرزی ندارد. آمریکا نهاد‌هایی را تحریم می‌کند که پیش از این با اتهامات ساختگی دیگر تحریم شده‌اند. اعتیاد آمریکا به تحریم‌ها موفق نبوده است. همان‌طور‌که رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اقرار کرد، تحریم‌های آمریکا به آخر رسیده است.»

در‌این‌میان بودند چهره‌های سیاسی‌ای که به‌جای آنکه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را از موضع منافع ملی محکوم کنند، از فرصت استفاده کردند تا به تسویه‌حساب‌های پیشین بپردازند. از‌جمله مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده تهران در مجلس یازدهم، که با انتشار ویدئویی در صفحه خود در توئیتر در‌باره اظهارات گذشته زنگنه که گفته بود «به ظریف گفتم به‌ازای هر حرف توافق (برجام) ۱۰۰۰‌دلار بهت می‌دم... روز توافق از خوشحالی گریه کردم، چون نجات ما بود»، نوشت: «پس از ظریف، بیژن زنگنه هم توسط آمریکا تحریم شد. راستی آقای ظریف! لطفا از طلبت بگذر! خیلی سنگین شده؛ قیمت دلار از آن زمان تاکنون حدودا ۱۰‌برابر شده است.»

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در شرایطی وضع شده است که یک روز پیش از آن، یعنی یکشنبه ۴ آبان، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا، گزینه دیگری برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ندارد. او دراین‌باره گفت: «یکی از مشکلات ما با ایران و روسیه این است که در حال حاضر به قدری دو کشور را تحریم کرده‌ایم که کار چندانی نمانده است که انجام دهیم.»
 
شدت‌گرفتن تحریم‌ها در آستانه انتخابات آمریکا علیه ایران، بیش از آنکه نتیجه‌ای عملی برای آمریکا در راستای دستیابی به منافعش داشته باشد، یک ابزار تبلیغاتی برای نشان‌دادن کارآمدی کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران است. بااین‌حال حتی فعالان سیاسی و مدنی آمریکا نیز معتقدند تحریم‌ها کارایی نداشته و دولت ترامپ در سه‌سال و نیم خصومت شدید علیه ایران، هیچ دستاوردی به دست نیاورده است. جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، هم یکی از منتقدان جدی سیاست خارجی ترامپ است و می‌گوید این سیاست‌ها خاورمیانه را ناامن‌تر کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->