آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳ آیین مال‌باختگی | چندخطی درباره کتاب «کلاهبردارِ من» نوشته حنیف قریشی
سرخط خبرها

ریاست به شرط اصالت

  • کد خبر: ۴۸۴۷۲
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
ریاست به شرط اصالت
دکتر غلامرضا بهرامپور - پژوهشگر ادبیات عامه
خیل نسب میه منصب رِ نگا دره
برگردان: نسب و اصالتی شایسته لازم است تا فرد بتواند مقام و مسئولیتی را حفظ کند.
 
مسئله اصالت و نژادگی برای مردمان جلگه جام (و چه بسا همه جای ایران) همواره از جایگاه ویژه‌ای در زندگی، کار و مسئولیت‌های اجتماعی برخوردار بوده است. از این رو کسی که در موقعیت و مقامی قرار می‌گرفته می‌بایست با تکیه بر خصال و ارزش‌های ذاتی خود که از خانواده و نیاکان اصیل به ارث برده آن مقام و موقعیت را محفوظ نگاه می‌داشته است. این نکته مربوط به شرایطی است که آن انتخاب یا انتصاب مسئول بر مبنای شایستگی‌های فردی بوده و نه ارتباطات قومی و فامیلی یا حتی بازی‌های سیاسی و امثال آن؛ بنابراین کسی که در نظر مردم از جایگاه و پایگاه اجتماعی برتر برخوردار بوده و مقبولیت عام داشته است به مقام و منصبی متناسب با توانایی‌های خود منصوب می‌شده و مادام که با درست کاری و رعایت حقوق مردم و تکیه بر خصال نیک فردی و اصالت خانوادگی پاسخ گوی نیاز‌ها و مشکلات مردم بوده است بر آن پست باقی می‌مانده و به خدمت خود ادامه می‌داده است. بدیهی است که شخصیت فرد ابتدا در جمع خانواده شکل می‌گیرد، خانواده‌ای که اعضای آن بر همین مبنا از بزرگان قوم، اخلاق و منش‌های پسندیده را فرا گرفته اند.
 
پس به فردی که از صفات شایسته ای، چون مردم داری، امانت داری، صداقت، جوانمردی و مروت بهره‌مند باشد نژاده یا اصیل و به اصطلاح صاحب نسب گفته می‌شود که می‌تواند مقام و منصب را مشروط به استواری آن بر مبنای همان صفات پسندیده حفظ کند. این مثل و موارد مشابه آن به دورانی از تاریخ این جلگه اشاره دارد که ارزش‌های اصیل انســــانی مبـــنای اصـــلـــی اعـــطای موقعیت‌های اجتماعی، مقامات دولتی و ... بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->