وعده چرب مسئولان برای رفع کمبود روغن

  • کد خبر: ۴۸۷۵۲
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
وعده چرب مسئولان برای رفع کمبود روغن
کمبود و گرانی روغن خوراکی، موضوعی بود که از چندماه پیش نشانه‌های آن در بازار دیده می‌شد و حالا به یکی از مشکلات عیان در صنایع وابسته به این کالا و سبد خانوار تبدیل شده است. هرچند وعده‌های جدیدی از زبان مسئولان درباره رفع این کمبود‌ها شنیده می‌شود، هنوز باید منتظر باشیم تا تأثیر آن را در واقعیت بازار ببینیم.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ کمبود و گرانی روغن خوراکی، موضوعی بود که از چندماه پیش نشانه‌های آن در بازار دیده می‌شد و حالا به یکی از مشکلات عیان در صنایع وابسته به این کالا و سبد خانوار تبدیل شده است. هرچند وعده‌های جدیدی از زبان مسئولان درباره رفع این کمبود‌ها شنیده می‌شود، هنوز باید منتظر باشیم تا تأثیر آن را در واقعیت بازار ببینیم. یک هفته قبل امیرهوشنگ بیرشک، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، برای رفع مشکلات ایجادشده در زمینه کمبود و گرانی این کالا، از توزیع ۷۰ هزار تن روغن خام ذخایر راهبردی میان کارخانجات تولید روغن کشور و توزیع روغن خوراکی در هفته جاری خبر داد.
 
به گزارش خبرنگار شهرآرا به نقل از ایرنا، محسن صفدری، مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دوشنبه گذشته در آیین افتتاح یک واحد تولیدی استحصال دانه کاکائو، با اشاره به اخذ ۲۰هزار تن سهمیه روغن طی مذاکره با معاونت بازرگانی وزارتخانه و شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: ۳۰هزار تن روغن خوراکی در چند روز آینده به تولیدکنندگان اختصاص خواهد یافت و به این ترتیب، کمبود شدید اخیر روغن خوراکی در زنجیره تولید محصولات شیرینی و شکلات، تاحدودی برطرف می‌شود. دیگر رسانه‌ها نیز از توزیع این روغن‌ها در بازار و رفع احتمالی مشکلات یادشده در آینده نزدیک خبر داده‌اند.


پیشینه‌ای از بازار روغن

اوایل مرداد بود که ما در شهرآرا در گزارشی با تیتر «بازار داغ روغن»، از فروش این کالا با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب خبر دادیم. در این گزارش نوشته بودیم درحالی‌که قیمت روغن در اواسط تیر به‌طور رسمی ۱۲ تا ۱۶ درصد افزایش یافته است، مشاهده‌های میدانی ما نشان می‌دهد که اکنون این کالا در بازار، ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب به شهروندان فروخته می‌شود. با وجود اینکه مسئولان از برخورد با متخلفان می‌گفتند، این روند ادامه داشت تااینکه در ۲۵ شهریور، ستاد تنظیم بازار اقدام به افزایش قیمت برخی روغن‌های خام خوراکی موجود در بازار کرد، ولی این تصمیم نه‌تن‌ها بازار را آرام نکرد، بلکه بر التهابات قیمتی این کالا نیز افزود.
 
همین موضوع بهانه‌ای شد تا ما بار دیگر به بررسی این بازار بپردازیم و در گزارشی با تیتر «صف صبحگاهی برای خرید روغن» در اول مهر، از کاهش زمینه این کالا در بازار کلی‌فروشان مشهد خبر و هشدار دهیم که این کمبود به‌زودی به بازار مصرف‌کننده‌های خانگی نیز خواهد رسید. ما همچنین در نیمه مهر در سومین گزارش خود با تیتر «لابی چرب»، به نقل از تولیدکنندگان روغن خوراکی در استان نوشتیم که یکی از دلایل احتمالی کمبود روغن، لابی قوی و ارسال سهمیه روغن‌های خام خراسان‌رضوی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک مجتمع کشت‌وصنعت در شمال کشور بوده است.

هرچند مسئولان توضیحات و قول‌هایی درباره رفع این موضوع دادند، هنوز نیز شاهد کمبود و گرانی روغن در بازار هستیم. حالا باید ببینیم که صحبت‌های مسئولان کشوری درباره رفع این مشکل در روز‌های آینده چقدر صحت دارد و تأثیر آن بر بازار روغن استان به چه صورت خواهد بود و آیا سهمیه خراسان‌رضوی از روغن خام بازهم برای تولید روغن خوراکی به استان‌های دیگر فرستاده شده است؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->