پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است
سرخط خبرها

اتحاد دلال‌ها برای ریزش بورس

  • کد خبر: ۴۹۰۹۴
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
اتحاد دلال‌ها برای ریزش بورس
شهرآرانیوز از تکاپوی واسطه‌ها برای توقف ریزش قیمت ارز، سکه و خودرو گزارش می‌دهد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ درحالی‌که از روز پنجشنبه سیر نزولی قیمت‌ها در بازار‌های طلا، سکه، ارز و خودرو آغاز شده است، دلال‌ها و واسطه‌ها درحال تلاش هستند تا از ریزش شدید قیمت‌ها جلوگیری کنند. هماهنگی برای کاهش عرضه ارز و خودرو و همچنین فضاسازی در فضای مجازی، ازجمله راهکار‌هایی است که دلال‌ها به‌منظور مقابله با ریزش قیمت‌ها درپیش گرفته‌اند. نگرانی اصلی دلال‌ها، حرکت نقدینگی به‌سمت بورس است.
 
کارشناسان اقتصادی معتقدند بعد از تخلیه حباب قیمت طلا و ارز و کاهش قیمت در این بازارها، نقدینگی حاصل از فروش طلا و ارز، راهی جز بانک و بورس ندارد. آن‌ها می‌گویند بعد از این، احتمالا سرمایه‌ها یا تبدیل به سپرده بانکی می‌شوند یا سهام و احتمالا همین اطمینان از مسیر آینده سرمایه‌های موجود در بازار طلا و ارز و خودرو موجب شده است که دلال‌های این بازار‌ها به تکاپو بیفتند و مانع خروج نقدینگی از بازار شوند، زیرا در این صورت، کاسبی‌شان کساد خواهد شد و دیگر سود‌های میلیاردی و بادآورده به جیب نخواهند زد.

هم‌اینک اگرچه دلالان دربرابر کاهش بیشتر نرخ مقاومت می‌کنند، جو بازار‌های ارز، سکه و خودرو ریزشی است. اما صرافی‌ها و فعالان بازار ارز تأکید دارند که دلار مجددا ارزان خواهد شد و برخلاف روز‌های قبل، این روند کاهشی ادامه‌دار خواهد بود، تاجایی‌که رسیدن به دلار ۲۰هزارتومانی و حتی کمتر از آن، چندان دور از تصور نیست. فعالان بازار خودرو نیز خبر می‌دهند که احتمال کاهش قیمت پراید به حدود ۱۰۰ میلیون تومان وجود دارد. برخی فروشندگان طلا نیز خبر می‌دهند که سکه به‌زودی وارد کانال ۱۰ میلیون تومانی خواهد شد.


دلال‌ها بازار ارز را خلوت کردند

ریزش قیمت‌ها در بازار ارز از پنجشنبه آغاز شده است و درحالی همچنان ادامه دارد که برخی عوامل در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند. بر این اساس، قیمت ارز در بازار آزاد به ۲۵ هزارو ۳۰۰ تومان کاهش یافت. همچنین زمزمه‌هایی درباره ورود ارز به کانال ۲۴ هزار تومانی شنیده می‌شود. به‌طور حتم کاهش قیمت دلار برای برخی عوامل در بازار ارز خوشایند نیست، زیرا آن‌ها می‌گویند دلار را با قیمت‌های گزاف و در حجم زیاد خریده‌اند و الان ضرر چندصدمیلیاردی و بیشتر کرده‌اند.
 
پیش‌بینی‌ها حکایت از ادامه‌دار بودن مسیر کاهشی قیمت ارز دارد، از همین‌رو تعدادی از بازاری‌ها که خود را متضرر این بازار می‌دانند، سعی می‌کنند با کارشکنی، مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار ارز شوند. نمونه بارز این موضوع، تعدادی از دلال‌هایی هستند که بازهم در بزنگاه دست از کار کشیده و نظاره‌گر بازار ارز شده‌اند. تجربه نشان داده است که هر زمان بازار ارز متلاطم شده است، صراف‌ها دست از کار کشیده، خریدوفروش ارز نمی‌کنند.
 
مشاهدات خبرنگار ما از بازار ارز در خیابان امام‌خمینی (ره) نشان می‌دهد که بسیاری از دلال‌ها که طاقت ارزانی بیشتر ارز را نداشتند، دیروز به بازار نیامده بودند. برخی دیگر نیز که در بازار حضور داشتند، رغبتی به خریدوفروش نداشتند. این افراد که در نزدیکی بانک ملی پراکنده هستند، مدام زمزمه می‌کردند که این هم کار خود بانک مرکزی است. این بانک نمی‌تواند بیشتر از چند هفته جلوی قیمت ارز را بگیرد. برخی دلال‌ها هم در این شریط از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند؛ آن‌ها که با کمترین قیمت، دلار مردم را خریده‌اند، هنگام فروش، قیمت‌های بسیار بیشتری را به متقاضیان اعلام می‌کنند.


مقاومت دربرابر ریزش قیمت خودرو

درحالی‌که پیش‌بینی‌ها بر کاهش درخورتوجه قیمت خودرو هم‌زمان با بازگشایی بازار‌ها در اولین روز هفته استوار است، خبری با عنوان پیام عجیب دلالان خودرو برای همکارانشان، در فضای مجازی درحال پخش است. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با به اشتراک گذاشتن پیامی با این مضمون که لطفا از ریزش صحبت نکنید و به فکر کسانی باشید که خودرو دارند، از پیام عجیب دلالان برای همکاران خود خبر می‌دهند. هرچند چنین پیامی بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شده است، پیش‌بینی فعالان بازار بر ریزش قیمت‌ها استوار است.

به گفته فعالان بازار، دیروز قیمت برخی خودرو‌های پرتقاضا همچون پراید و تیبا بین ۷ تا ۱۳ میلیون تومان ارزان شد. فعالان بازار خودرو علت کاهش قیمت خودرو‌ها در بازار را عقب‌نشینی خریداران، کاهش قیمت دلار و اتفاقات سیاسی در حوزه بین‌الملل می‌دانند. روز پنجشنبه قیمت پراید ۱۲۵ میلیون تومان بود، درحالی‌که دیروز با ۱۳ میلیون تومان کاهش به قیمت ۱۱۲ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم با ۲۰ میلیون تومان کاهش، دیروز به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان معامله شد.
 
تیبا صندوق‌دار نیز طی هفته گذشته ۱۴۵ میلیون تومان فروخته می‌شد، اما دیروز با ۷ میلیون تومان کاهش به قیمت ۱۳۸ میلیون تومان رسید. همچنین کوئیک روز پنجشنبه با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان فروخته شد، اما دیروز این خودرو با ۱۲ میلیون تومان کاهش به قیمت ۱۵۸ میلیون تومان رسید. پژو۲۰۰۸ مونتاژی ایران‌خودرو که در هفته‌های گذشته تا ۳/۱ میلیارد تومان هم در فضای مجازی و آگهی‌های فروشندگان در سایت‌های خودرویی قیمت خورده بود، اکنون کمتر از یک‌میلیاردو۸۰میلیون تومان قیمت دارد.


کاهش قیمت سکه در بازار

قیمت سکه بهار آزادی در اتاق‌های معاملاتی روز جمعه تا کانال ۱۱میلیون تومان هم افت کرده بود، ولی از صبح دیروز، کانال‌های دلالی تلاش می‌کنند با افزایش قیمت سکه در معاملات فردایی به بازار، سیگنال صعودی بدهند. همین مسئله سبب شد که باوجود پیش‌بینی‌ها سکه در کانال ۱۲ میلیون تومانی دربرابر ریزش بیشتر مقاومت کند. البته هم‌زمان با تحرک دلال‌ها برای مقابله با کاهش قیمت سکه و طلا، اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد معاملات غیرفیزیکی طلا و سکه موسوم به معاملات فردایی و کاغذی، غیرقانونی است. در اخطاری که اتحادیه طلا و جواهر در این زمینه اعلام کرده است، ضمن هشدار درباره انجام این معاملات، دلالان این‌گونه معاملات را از تجمع در برخی محل‌های بازار و خارج از واحد‌های کسبی، برحذر داشته است.

قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید، دیروز با ثبت کاهش ۷۰۰ هزارتومانی نسبت‌به روز پنجشنبه تا لحظه تنظیم خبر به بهای ۱۲میلیون‌و ۲۰۰ هزار تومان رسید. سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم، با افت ۸۰۰ هزارتومانی، به ۱۲میلیون تومان کاهش یافت. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی با کاهش ۷۰۰ هزارتومانی، به ۶میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه با کاهش ۶۰۰ هزارتومانی به ۴ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه یک‌گرمی با ۲۰۰ هزار تومان کاهش نسبت‌به روز پنجشنبه، ۲ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد. علاوه‌بر این، در بازار طلا هرگرم طلای ۱۸عیار به مبلغ یک‌میلیون‌و ۱۴۰ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای ۵ میلیون‌و ۵ هزار تومان فروخته شد.


حمله دلاری به اعتبار بورس

دلالان بازار ارز و طلا در گروه‌های مجازی‌شان به یکدیگر هشدار می‌دهند که مبادا بازارشان از رونق بیفتد و سرمایه‌های سرگردان به‌سمت بازار بورس برود، اما در سوی مقابل، سهامداران بورسی در صف‌های فروش ایستاده‌اند و منتظرند تا خریداری پیدا کنند و از بازار سرمایه خارج شوند. بدیهی به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی، نشانگر تناقض است. اگر دلال‌ها از رونق بورس ترس دارند، پس چرا بازار سرمایه دیروز درپی سقوط نرخ دلار، ریزش ۲۷ هزار واحدی را تجربه کرد؟

به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار سرمایه درپی ریزش نرخ دلار قصد خروج از نماد‌هایی را دارند که درآمدشان رابطه مستقیمی با دلار دارد و ازسوی دیگر، نماد شرکت‌هایی که کسب‌وکارشان از دلار تأثیر نمی‌پذیرد یا با کاهش نرخ دلار درآمدشان رشد می‌کند، با اقبال معامله‌گران روبه‌رو خواهند شد. درواقع ریزش بازار سرمایه را طی معاملات روز گذشته می‌توان ناشی از خروج سهامداران از نماد‌های صادرکننده تحلیل کرد.

هنوز هم روند معاملات به نظر متعادل نشده است، ولی انتظار می‌رود در هفته جاری این اتفاق رخ دهد، زیرا اکنون شاخص کل بورس روی پله یک‌میلیون‌و ۲۶۲ هزار واحدی ایستاده است و نرخ دلار در صرافی ملی، ۲۴ هزارو ۵۰۰ تومان است. شاید برایتان عجیب باشد که شاخص کل بورس، دقیقا ۳۱ خرداد سال جاری روی همین پله، یعنی یک‌میلیون‌و ۲۹۰ هزار واحد ایستاده بود و آن زمان نرخ دلار در صرافی ملی، ۱۸ هزارو ۶۰۰ تومان بود.

به بیان ساده‌تر، یعنی اکنون بازار سرمایه نسبت‌به نرخ دلار، یک بازار جامانده از رشد است و بعید نیست درصورت قطعی شدن پیروزی بایدن، بازهم شاهد ریزش قیمت دلار تا نرخ ۱۸ هزار تومان باشیم و تازه آن وقت نرخ تعادلی بورس و دلار به سطح برابری می‌رسد. ازسوی دیگر پیروزی بایدن، می‌تواند در بلندمدت به بهبود روابط تجاری و مالی شرکت‌های ایرانی بینجامد و این امر تأثیر مثبتی بر درآمد شرکت‌های بورسی خواهد گذاشت.


پیش‌بینی معاملات بورس امروز

بررسی‌های شهرآرا نشان می‌دهد در جریان معاملات دیروز، افزایش تقاضا در ۵۱ نماد باعث شد که برای این نمادها، صف خریدی به ارزش ۳۲۶ میلیارد تومان تشکیل شود. ازسوی دیگر افزایش عرضه در ۴۵۱ نماد، موجب قفل شدن معاملات در این نماد‌ها و تشکیل صف فروشی به ارزش ۵ هزارو ۷۳۰ میلیارد تومان شد.

بررسی آخرین قیمت معاملاتی و همچنین قیمت پایانی معاملات در تمامی نماد‌های بورسی و فرابورسی، نیز دربردارنده نکته مهمی است. درمجموع طی معاملات روز گذشته و در زمان بسته شدن پنجره معاملاتی، آخرین قیمت معامله در ۱۸ نماد، بیش از ۲ درصد بیشتر از قیمت پایانی (میانگین قیمت معاملات روز) بود که این موضوع نوید رشد قیمت این نماد‌ها را طی معاملات امروز می‌دهد.

در نقطه مقابل، دیروز ۳۵۱ نماد در بورس و فرابورس وجود داشتند که آخرین قیمت معامله‌شان، بیش از ۲ درصد کمتر از قیمت پایانی‌شان بود و انتظار می‌رود قیمت این نماد‌ها طی معاملات امروز کاهش یابد.
با بررسی این آمار‌ها و شرایط پیش‌آمده در صف‌های خریدوفروش و همچنین تفاوت ایجادشده در آخرین قیمت معاملاتی و قیمت پایانی معاملات، می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، روند معاملات امروز نیز به افت شاخص‌های بورسی منجر شود.

دیروز شاخص کل بورس با ۲۷ هزار و ۷۰۲ واحد سقوط، معادل ۱۵/۲ درصد افت کرد و به سطح یک‌میلیون‌و ۲۶۲ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۳ هزارو ۳۱۵ پله سقوط، معادل ۸۸/۰ درصد افت کرد و به سطح ۳۷۱ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل فرابورس دیروز منفی بود و افت ۲۷۳ واحدی را تجربه کرد و به سطح ۱۵ هزارو ۸۹۱ واحدی رسید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->