دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

«شهید مدافع سلامت» عنوانی که همچنان در انتظار ابلاغ آیین‌نامه است

  • کد خبر: ۴۹۱۵۰
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
«شهید مدافع سلامت» عنوانی که همچنان در انتظار ابلاغ آیین‌نامه است
«شهید مدافع سلامت» عنوانی بود که بعد از تلاش‌های بی‌شائبه کارکنان درمان در مواجهه با ویروس کرونا و درمان بیماران کووید ۱۹، به فرمایش مقام معظم رهبری قرار شد برای کارکنان درمانی که به‌دلیل ابتلا به این بیماری فوت می‌کنند به کار برده شود و از خدمات ایثارگری بهره‌مند شوند.

جانقربان-شهرآرانیوز| «شهید مدافع سلامت» عنوانی بود که بعد از تلاش‌های بی‌شائبه کارکنان درمان در مواجهه با ویروس کرونا و درمان بیماران کووید ۱۹، به فرمایش مقام معظم رهبری قرار شد برای کارکنان درمانی که به‌دلیل ابتلا به این بیماری فوت می‌کنند به کار برده شود و از خدمات ایثارگری بهره‌مند شوند.


با گذشت چندین‌ماه از اعلام عنوان شهدای مدافع سلامت، امروز یگانه خدماتی که شامل حال افرادی که در راه خدمت به بیماران کرونایی فوت کرده‌اند، می‌شود، دفن در قطعه اصحاب شهدای بهشت رضا (ع) در مشهد است. آیین‌نامه‌ای دراین‌زمینه صادر شده، اما سازمان نظام پزشکی آن را نپذیرفته و تاکنون در خراسان رضوی و حتی در کل کشور حتی یک شهید سلامت هم به بنیاد شهید معرفی نشده و پرونده تشکیل نشده است.


به‌دنبال اصلاح آیین‌نامه هستیم

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تعداد شهدای مدافع سلامت در مشهد به ۱۸ نفر رسیده است، گفت: ۸ نفر از شهدای کارکنان درمانی مشهد که در حین خدمت جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، پزشک بوده‌اند که ۲ نفر از پزشکان عزیزی که حین خدمت جان خود را از دست داده‌اند، استادان گروه اطفال و بیهوشی و ۶ نفر از همکاران نیز پزشک عمومی بودند و سایر شهدای کارکنان درمان در مشهد همکاران بینایی‌سنج، داروساز، پرستاری و پشتیبانی بوده‌اند.


دکتر علی بیرجندی‌نژاد افزود: تابه‌حال شهادت هیچ یک از جان‌باختگان کارکنان درمانی تأیید نشده است. از دیدگاه ما همه افرادی که در مراکز درمانی مشغول فعالیت بوده‌اند و به‌علت ابتلا به بیماری کرونا جان باخته‌اند، شهید محسوب می‌شوند. پیگیر تأیید شهادت این افراد از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و دفتر نماینده، ولی فقیه در استان هستیم و از همه بزرگان و متولیان استانی و شهری درخواست می‌کنیم تا کمک کنند این مشکل کارکنان درمانی حل وفصل شود.


وی درباره آیین‌نامه ابلاغی شهدای مدافع سلامت و مشکلاتی که این آیین‌نامه دارد، خاطرنشان کرد: آیین‌نامه صرفا بخش دولتی را آن هم با گذاشتن ۲ شرط شاغل‌بودن (بازنشسته‌نبودن) و حضور در بیمارستان‌های مرکز نگهداری بیماران کرونایی در نظر گرفته و به این معنی است که هر فردی در خارج از این بیمارستان‌ها باشد یا بازنشسته باشد، اگر در حین خدمت به بیماران درگیر بیماری شود و از دنیا برود، شامل این آیین‌نامه نیست و شهید محسوب نمی‌شود، ولی ما به‌دنبال اصلاح این آیین‌نامه هستیم.


فقط دفن در قطعه اصحاب شهدا

برای پیگیری موضوع سراغ بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی می‌رویم که متأسفانه مدیرکل این بنیاد با بیان این جمله که هنوز آیین‌نامه‌ای برای تعیین شهدای سلامت نیامده است، از پاسخگویی به سؤالات ما امتناع کرد.


اما رئیس پذیرش بنیاد شهید خراسان رضوی دراین‌زمینه به خراسان پیش از این گفت: بنیاد شهید در واقع وظیفه ابتدایی برای احراز ایثارگری ندارد و یک شخصیت حقوقی باید مدعی شود تا روند پیگیری‌ها انجام شود. درباره شهدای سلامت مانند دیگر شهدا، آیین‌نامه‌ای داریم به‌نام آیین‌نامه احراز ایثارگری، ولی در این آیین‌نامه مطلبی از شهدای سلامت مطرح نشده است، اما، چون مقام معظم رهبری با شهید محسوب‌شدن این افراد موافقت کردند، یک شخصیت حقوقی باید برای انجام امور مربوط به این افراد و زیر پوشش قرارگرفتن این افراد به‌عنوان شهید متولی شود.


سیداکبر حسینی افزود: متأسفانه آیین‌نامه‌ای در وزارت بهداشت با تأخیر تهیه شده که به ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ابلاغ شده است که قطعا دارای نواقصی است و به‌نظر می‌رسد این دستورالعمل سخت‌گیرانه نوشته شده است و تعداد زیادی از افراد را به‌عنوان شهید در بر نمی‌گیرد و خانواده‌های شهدا در این میان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.


وی در پاسخ به اینکه بنیاد شهید چه اقدامی برای کارکنان درمانی که در زمان خدمت بر اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست می‌دهند، انجام می‌دهد، گفت: ما مجوز می‌دهیم این افراد در قطعه اصحاب شهدا دفن شوند و این اولین و آخرین دستورالعملی بوده که به بنیاد شهید استان ابلاغ شده است.


مصادیق شهدای سلامت چه کسانی هستند؟

این بلاتکلیفی درحالی است که مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با اشاره به ابلاغ دستورالعمل تشکیل پرونده شهدای خدمت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: بر اساس این دستورالعمل کمیته‌هایی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تشکیل می‌شود که متشکل از رئیس دانشگاه، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان است. در این کمیته مصادیق شهدای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شود و پرونده‌های این عزیزان تشکیل و به کمیته ملی فرستاده می‌شود.


سیدنورالدین علم‌بلادی افزود: پس از مراحل قانونی این موضوع، آیین‌نامه آن ابلاغ شد و خوشبختانه در هفته گذشته با پیگیری مجدانه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران این دستورالعمل نهایی شد. کمیته‌ای ملی نیز متشکل از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی برای پیگیری و اجرای نحوه تشکیل پرونده و بررسی مستندات و مدارک شهدای خدمت شکل گرفت.


وی خاطرنشان کرد: پرونده‌ها در این کمیته ملی که در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر است، بررسی می‌شوند و مواردی که منطبق با مصادیق ابلاغی آیین‌نامه مربوط هستند، به بنیاد شهید و امور ایثارگران فرستاده می‌شوند و این عزیزان به‌عنوان شهدای خدمت زیر پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرند و در حکم شهید تلقی خواهند شد و از خدمات بنیاد بهره‌مند می‌شوند.


علم‌بلادی درباره مصادیق این شهدا توضیح داد: کارکنان درمانی که مستقیم در بخش‌های بیمارستانی و بهداشتی در مقابله با بیماری کرونا مشغول به فعالیت بوده و جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کرونا از دست داده‌اند، مشمول عنوان شهید خدمت می‌شوند و خدماتی که شامل خانواده‌های این عزیزان می‌شود نیز مانند سایر شهدا خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->