پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بازار همچنان تحت‌تأثیر جو پیروزی بایدن

  • کد خبر: ۴۹۲۱۶
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
بازار همچنان تحت‌تأثیر جو پیروزی بایدن
به باور کارشناسان اقتصادی، کاهش نرخ دلار ناشی از اثرات روانی انتخاب بایدن است و در میان‌مدت، نرخ این ارز تثبیت خواهد شد که «نرخ یا کانال تثبیت» نیز بستگی زیادی به اقدامات دولت فعلی و دولتی که در سال ۱۴۰۰ بر سر کار می‌آید، دارد.
موسوی‌زاده - سلطانی | شهرآرانیوز؛ هرچند با مشخص شدن برنده انتخابات آمریکا، انتظار می‌رفت ریزش قیمت‌ها در بازار‌های مختلف ایران، تداوم داشته باشد، اما روز گذشته برخی از بازار‌ها پس از چند ساعت کاهش دوباره رشد قیمتی را تجربه کردند. این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتادکه پیش از این عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی از برنامه‌های دولت برای تقویت ارزش پول ملی خبر داده بود. با این حال دیروز زمزمه‌هایی در بازار ارز درباره کاهش قیمت دلار در روز‌های آینده تاحد ۱۹ هزار تومان شنیده می‌شد.
 
همچنین دیروز قیمت برخی مدل‌های پراید به کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافت. با وجود ریزش قیمت‌ها، کارشناسان اقتصادی معتقدند که ادامه ثبات یا کاهش قیمت‌ها به روند سیاست‌های داخلی مثل پولی و مالی کشور و برنامه‌های وزارت صمت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بازمی‌گردد.
به‌گفته این افراد، کاهش تورم انتظاری می‌تواند نهاد‌های اقتصادی را به‌سوی اصلاح برخی روند‌ها سوق دهد. این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد ثبات در بازار‌ها شود.


رفت و برگشت قیمت دلار

بعد از انتخابات آمریکا از روز پنجشنبه، روند کاهشی قیمت دلار شروع شد، به‌گونه‌ای‌که نرخ ارز در صرافی ملی در ابتدای ساعت کاری دیروز ۲۲ هزارو۸۹۰تومان اعلام شد، با این حال این صرافی قیمت دلار را در پایان ساعت کاری دیروز به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد.

همچنین قیمت دلار در بازار آزاد، که تا ۲۴ هزارو ۳۰۰ تومان کاهش یافته بود، در بعد از ظهر دیروز روند افزایشی گرفت و وارد کانال ۲۵ هزار تومانی شد. یکی از دلایل کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، کاهش قیمت حواله درهم بود. دیروز حواله درهم ۶ هزارو ۸۰۰ تومان قیمت خورد. در معاملات فردایی درهم، قیمت تا میانه کانال ۶ هزار تومان هم سقوط کرده بود. با این حال افزایش قیمت دلار هرات به ۲۵ هزار تومان سبب شد تا روند کاهش قیمت‌ها نه تنها متوقف شود بلکه قیمت دلار در عصر دیروز افزایش بیابد. برخی نیز معتقدند با توجه به کسری بودجه، دولت تمایل چندانی به ریزش شدید نرخ ارز ندارد.

به باور کارشناسان اقتصادی، کاهش نرخ دلار ناشی از اثرات روانی انتخاب بایدن است و در میان‌مدت، نرخ این ارز تثبیت خواهد شد که «نرخ یا کانال تثبیت» نیز بستگی زیادی به اقدامات دولت فعلی و دولتی که در سال ۱۴۰۰ بر سر کار می‌آید، دارد.


کاهش ۳۰ تا ۵۰ میلیونی قیمت خودرو

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودرو‌های داخلی حدود ۳۰ تا ۵۰میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. پیش از این فعالان این بازار پیش‌بینی کرده بودند که با کاهش نرخ ارز و تثبیت آن، قیمت خودرو نیز در بازار ریزش خواهد کرد. در گروه محصولات ایران‌خودرو، به‌طور مثال در پرتیراژها، قیمت پژو۲۰۶ تیپ۲ که تا ۲۶۰میلیون تومان هم پیش رفته بود، اکنون به زیر ۲۱۰میلیون تومان رسیده است یا سمند ال‌ایکس که هفته گذشته قیمتش بیش از ۲۱۰میلیون تومان تعیین شده بود، حال با کاهش قیمت بیش از ۱۰میلیون تومانی مواجه شده است.
 
پژو۴۰۵ نیز که قیمتش تا ۲۲۰میلیون تومان افزایش یافته بود، در بازار با قیمت ۲۰۵میلیون تومان هم مشتری ندارد. همچنین پژو۲۰۶ تیپ ۵ در محدوده قیمتی ۲۹۰میلیون تومان و ۲۰۷اتوماتیک صندوقدار در محدوده قیمتی ۴۹۲میلیون تومان قرار گرفته‌اند. در گروه سایپا نیز هر دستگاه سایپا ۱۳۱ که بهایش تا ۱۳۰میلیون تومان و حتی بیشتر افزایش یافته بود، اکنون در بازار به زیر ۱۰۰میلیون تومان رسیده است.
 
تیبا صندوقدار نیز از اوج قیمت خود که مرز ۱۶۵میلیون تومان بود، به ۱۳۴میلیون تومان سقوط کرده است. ازطرفی قیمت ساینا حدود ۱۴۰میلیون تومان شده است. سایپا۱۵۱ هم به زیر ۱۲۰میلیون رسیده است. درکنار این‌ها، کوئیک در محدوده قیمتی ۱۶۰میلیون تومان قرار گرفته است.


قیمت سینوسی سکه

در حالی که درابتدای معاملات دیروز هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید، با ثبت کاهش ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۱ میلیون‌و ۹۰۰ هزار تومان رسیده بود، روند افزایش قیمت ارز سبب شد تا قیمت سکه تمام‌بهار آزادی به
۱۳ میلیون تومان افزایش بیابد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد.
علاوه‌بر این، در بازار طلا نیز هرگرم طلای ۱۸عیار به مبلغ یک‌میلیون‌و ۱۸۰ هزار تومان فروخته شد.
به‌گفته برخی تحلیلگران، قیمت ۱۲میلیون‌و۲۰۰هزار تومان سطح مقاومتی قیمت سکه است. اگر در روز‌های آتی قیمت سکه از این رقم کمتر شود ریزش قیمتی تشدید می‌شود.
 
اما همچنان یک عامل برای رشد قیمت سکه وجود دارد؛ اونس جهانی. انتخاب بایدن به معنای تزریق نقدینگی بیشتر به بازار‌های جهانی خواهد بود و این مسئله می‌تواند اونس طلا را بار دیگر به مرز ۲ هزار دلار برساند، کمااینکه در هفته گذشته با افزایش شانس نامزد دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات، قیمت هر اونس طلا تا ۱۹۵۰ دلار نیز پیش رفت. اگر فرض شود که اونس طلا به ۲ هزار دلار برسد و دلار نیز تا ۲۰ هزار تومان عقب‌نشینی کند، بازهم سکه می‌تواند وارد کانال ۱۰ میلیون تومانی شود.


سقوط بورس همراه با بازار‌های موازی

جریان معاملات بورس در روز گذشته، صحنه سقوط قیمت‌ها و صف‌های مملو از فروشنده و بدون خریدار بود. ارزش کل معاملات در دو بازار بورس و فرابورس به زحمت به مرز ۴ هزار میلیارد تومان رسید و ریزش قیمت‌ها در بازار سرمایه تحت‌تأ‌ثیر ریزش نرخ دلار و سقوط سایر بازار‌ها برای دومین روز متوالی تکرار شد.
این درحالی است که تا پیش از اعلام خبر پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جهوری آمریکا، ارزش‌گذاری قیمتی در بازار‌های طلا، ارز و خودرو براساس دلار ۳۰ هزار تومانی صورت گرفته بود، اما بورس در سه ماه گذشته، درست زمانی که بازار‌های موازی درحال رشد بودند، سیر نزولی داشت.

اگر با منطق اقتصادی به روند کنونی بازار‌ها نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که بازار دلار، طلا و خودرو همچنان مستعد ریزش قیمتی هستند، اما بورس از نسبت P/E معقولی برخوردار است و همین شاخصه می‌تواند زمینه صعود بازار سرمایه را در روز‌های آینده و بعد از فروکش کردن هیجانات در بازار فراهم کند.


پیش‌بینی معاملات بورس امروز

بررسی‌های شهرآرانیوز نشان می‌دهد در جریان معاملات دیروز، افزایش تقاضا در ۸۸ نماد باعث شد که برای این نمادها، صف خریدی به ارزش ۴۴۴ میلیارد تومان تشکیل شود. ازسوی دیگر افزایش عرضه در ۴۰۹ نماد، موجب قفل شدن معاملات در این نماد‌ها و تشکیل صف فروشی به ارزش ۷ هزارو ۴۸۹ میلیارد تومان شد.
بررسی آخرین قیمت معاملاتی و همچنین قیمت پایانی معاملات در تمامی نماد‌های بورسی و فرابورسی، نیز دربردارنده نکته مهمی است. درمجموع طی معاملات دیروز و در زمان بسته شدن پنجره معاملاتی، آخرین قیمت معامله در ۶۸ نماد، بیش از ۲ درصد بیشتر از قیمت پایانی (میانگین قیمت معاملات روز) بود که این موضوع، نوید رشد قیمت این نماد‌ها را طی معاملات امروز می‌دهد.

در نقطه مقابل، دیروز ۳۲۸ نماد در بورس و فرابورس وجود داشتند که آخرین قیمت معامله‌شان، بیش از ۲ درصد کمتر از قیمت پایانی‌شان بود و انتظار می‌رود قیمت این نماد‌ها طی معاملات امروز کاهش یابد.
با بررسی این آمار‌ها و شرایط پیش‌آمده در صف‌های خریدوفروش و همچنین تفاوت ایجادشده در آخرین قیمت معاملاتی و قیمت پایانی معاملات، می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، روند معاملات امروز بازهم به افت شاخص‌های بورسی منجر شود.

دیروز شاخص کل بورس با ۲۲ هزارو ۴۰۱ واحد سقوط، معادل ۷۷/۱ درصد افت را تجربه کرد و به سطح یک‌میلیون‌و ۲۴۰ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۲ هزارو ۷۰۸ پله سقوط، معادل ۷۳/۰ درصد افت کرد و به سطح ۳۶۸ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل فرابورس دیروز منفی بود و افت ۲۷۳ واحدی را تجربه کرد و به سطح ۱۵ هزارو ۶۱۷ واحدی رسید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->