شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
سرخط خبرها

بازخوانی واکنش چهره‌های سیاسی ایران به نتیجه انتخابات آمریکا

  • کد خبر: ۴۹۲۲۴
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
بازخوانی واکنش چهره‌های سیاسی ایران به نتیجه انتخابات آمریکا
مهم‌ترین واکنش در داخل کشور، پیام توئیتری پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب بود. صفحه توئیتر انگلیسی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری در واکنش به شکست ترامپ در انتخابات نوشت: اوضاع در ایالات متحده و آنچه آن‌ها خود در‌مورد انتخابات خود می‌گویند یک نمایش است! این نمونه‌ای از چهره زشت لیبرال دموکراسی در ایالات متحده است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ جو بایدن سرانجام شامگاه شنبه ۱۷ آبان با کسب ۲۹۰رأی الکترال در‌برابر ۲۱۴رأی دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود، به عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شد. خبر پیروزی بایدن و شکست ترامپ از همان ابتدا با واکنش‌های متفاوت شخصیت‌ها و فعالان سیاسی داخلی همراه شد.
 
مهم‌ترین واکنش در داخل کشور، پیام توئیتری پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب بود. صفحه توئیتر انگلیسی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری در واکنش به شکست ترامپ در انتخابات نوشت: «اوضاع در ایالات متحده و آنچه آن‌ها خود در‌مورد انتخابات خود می‌گویند یک نمایش است! این نمونه‌ای از چهره زشت لیبرال دموکراسی در ایالات متحده است. صرف‌نظر از نتیجه، یک چیز کاملا واضح است، سقوط قطعی سیاسی، مدنی و اخلاقی رژیم ایالات متحده.»


خشنودی از رفتن ترامپ، ابراز امیدواری درباره تغییر رویکرد آمریکا

چهره‌های مختلف سیاسی، درباره نتیجه انتخابات آمریکا در صفحات شخصی خود در توئیتر واکنش نشان دادند که محور مشترک همه آن‌ها، خرسندی از پایان کار ترامپ به‌دلیل سیاست‌های غیرانسانی او و ابراز امیدواری درباره تغییر رفتار دولت جدید آمریکا بود. در همین زمینه، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، نوشت: «‏سرانجام با اعلام نتیجه ‎انتخابات آمریکا، دوران ترامپ و تیم ماجراجو و جنگ‌طلب او به پایان رسید. نقض معاهده‌های بین‌المللی از محیط زیست تا تحریم‌های اقتصادی و ضدانسانی علیه ملت ایران و حمایت از تروریسم و نژادپرستی، شاکله سیاست‌های ترامپ بود.
 
ملت ایران که با مقاومت درمقابل سیاست فشار حداکثری ترامپ ایستاد، رنج‌های ناشی از اخلال گسترده در معیشت خود، عدم دسترسی بیماران به دارو و ترور سردار ‎سلیمانی عزیز را فراموش نخواهد کرد. امیدوارم شاهد تغییر سیاست‌های مخرب آمریکا و بازگشت به قانون و تعهدات بین‌المللی و احترام به ملت‌ها باشیم.»
 
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «پایان ‫ترامپ شگفتی نیست، حکم مقدر تاریخ است. بیشتر مردم ‫آمریکا بر کارنامه سراسر ناکامیِ تفکری که قلدری و زورگویی را حلال مشکلات می‌دانست، مهر مردودی زدند. آیا دولت منتخب (آمریکا) این درک را دارد که زیر قاب عکس او (دونالد ترامپ) در کاخ سفید به‌جای عبارت چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور بنویسد: عبرت آیندگان؟»

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در توئیتی نوشت: «مردم آمریکا حرفشان را زدند و جهان در‌حال تماشای این است که آیا رهبران جدید از بی‌قانونی فاجعه‌آمیز رژیمشان دست بر‌می‌دارند یا خیر، و چند‌جانبه‌گرایی، همکاری و احترام به قانون را می‌پذیرند. سوابق ایران: عزت، علاقه و دیپلماسی مسئولانه.»

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، نیز با انتشار تصویری از شهید سپهبد قاسم سلیمانی، با عبارتی تحت عنوان «آقای ترامپ قمارباز...» به جمله‌ای از سردار سلیمانی اشاره کرد که گفته بود: «آقای ترامپ قمارباز، بدان در آنجایی که فکرش را نمی‌کنی ما در نزدیک شما هستیم.»
 
محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش، هم در توئیتی نوشت: «فارغ از هر وضعیتی که در آینده روابط ایران و آمریکا پیش خواهد آمد، نمی‌توان از رفتن ترامپ خشنود نبود؛ او با ارزش‌های انسانی بیگانه بود.»
 
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، نیز در پیامی که شامگاه شنبه در حساب شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، نوشت: «با همت ملی و غیرت اسلامی دربرابر آمریکای ترامپ ایستادیم و سر خم نکردیم. اگر بایدن بیاید به او هم می‌گوییم آزموده را آزمودن خطاست.»


نمایندگان مجلس و استقبال‌نکردن از پیروزی بایدن

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز واکنش‌های متفاوتی به شکست ترامپ و پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا داشته‌اند، اما درمجموع هیچ‌کدام از پیروزی بایدن ابراز خرسندی نکرده‌اند، او را همچون ترامپ، یک «زامبی» توصیف کرده و حتی عده‌ای از آن‌ها، کسانی را که بین بایدن و ترامپ فرق می‌گذارند، «ساده‌لوح» خوانده‌اند. در یکی از نخستین واکنش‌ها، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، با انتشار فیلمی از سیدحسن نصرا...، دبیر کل حزب‌ا... لبنان، مبنی‌بر پیش‌بینی شکست ترامپ در انتخابات به آیات ۲۱ تا ۲۶سوره النازعات اشاره کرد که از «معجزه بزرگ‌تر» حضرت موسی (ع) دربرابر فرعون سخن می‌گوید: «به نام خداوند بخشنده و مهربان...، ولی او تکذیب و سرپیچی کرد (۲۱) و سپس برگشت تا علیه موسی تلاش کند (۲۲). منادی فرستاد تا همه جمع شدند (۲۳). آن‌گاه گفت من پروردگار بزرگ شما هستم (۲۴). درنتیجه این بلندپروازی، خدای تعالی او را به عذاب دنیا و آخرت بگرفت (۲۵)؛ و در این سرگذشت عبرتی است برای مآل‌اندیشی که از سوء‌عاقبت ترسان است (۲۶).»

در ادامه واکنش‌های ساکنان بهارستان، وحید جلال‌زاده، نماینده ارومیه در مجلس، در توئیتی نوشت: «عزت ما در بی‌نیازی از کدخداست، حکمت ایجاب می‌کند که قوی شویم و مصلحت هم در نگاه به داخل نهفته است. فیل و الاغ هیچ فرقی نمی‌کند، راه برون‌رفت از مشکلات، افزایش کارآمدی و رضایتمندی ملی است.»
 
علی‌اکبر علیزاده، نماینده دامغان در مجلس، هم در حساب توئیتر خود نوشت: «فرق‌گذاردن بین بایدن و ترامپ در خوش‌بینانه‌ترین حالت ناشی از ساده‌لوحی و عدم درک صحیح از اصول سیاست خارجی آمریکا در مقابله با ایران است. با اندک شناختی از سیاست خارجی آمریکا و سابقه تحریم‌های وحشیانه دموکرات‌های ضدایران، این ساده‌لوحی رخت برخواهد بست، مگر آنکه مشکل چیز دیگری باشد.»
 
مهدی عسکری، نماینده کرج در مجلس، نیز در توئیتی نوشت: «قاتل سردار دل‌ها همچون کارتر و بوش پدر تک‌دوره‌ای و رفتنی شد. فارغ از بازی قرمز و آبی در نظام دوحزبی آمریکا یادمان نرود ساختار و ماهیت سیاست خارجی آن‌ها بر‌پایه سلطه جویی و بدعهدی بنا شده. در‌هر‌حال گره‌زدن مسائل میهن به بدهکارترین کشور بدعهد دنیا، سرابی است که هفت‌سال اخیر صرف آن شد.»
 
همچنین سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده تهران، در توئیتر خود نوشت: «ظاهرا شر ترامپ از سر جهان کم شد، اما شر امپریالیسم آمریکا همچنان باقی است. ترامپ از مریخ نیامده بود. این زامبی زهرآلود، محصول همین کارخانه لیبرال سرمایه‌سالاری و مترسک الیگارشی آمریکا بود که پس از پایان تاریخ مصرف، با زور رسانه، روانه زباله‌دانَش می‌کنند. اما زامبی‌ها هنوز هستند.»


اصلاح‌طلبان: استقبال از شکست ترامپ

محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، نیز در ابتدای جلسه این شورا گفت: «شکست تحقیرآمیز دونالد ترامپ، عامل بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه مردم ایران و آمر ترور شهید حاج‌قاسم سلیمانی را به همه مردم ایران که شرایط بسیار سخت معیشتی، دارویی و تأمین حداقل زندگی را در این سه سال گذشته تجربه کردند، تبریک می‌گویم.»
 
معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، هم بیان کرد: «امشب تکلیف ضد‌ایرانی‌ترین رئیس‌جمهوری دنیا مشخص می‌شود، تکلیف عامل شدیدترین تحریم‌ها علیه مردم و کودکان بیمار روشن می‌شود. امشب تکلیف مسبب شهادت سردار دل‌ها مشخص می‌شود... تکلیف دلدادگان داخلی هم!»


اصولگرایان: ترامپ و بایدن تفاوتی برای ایران ندارند

محمد‌کاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، هم در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه تفاوتی برای ایران در ریاست‌جمهوری ترامپ و بایدن وجود نخواهد داشت، گفت: «کسی که از ماهیت تحریم‌ها و ساختار آن در راهبرد آمریکا علیه ملت ما اطلاع داشته باشد، می‌داند تحریم‌ها با اجماع حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب می‌شود و این تحریم‌ها نه هیچ‌گاه لغو می‌شود و نه تعلیق.
 
هیچ دولتی در آمریکا قادر به تعلیق یا لغو این تحریم‌ها نیست. این تحریم‌ها مصوبات اجماعی دو حزب در مجلس نمایندگان است و به بهانه‌های فعالیت هسته‌ای، مسائل حقوق بشری، برد موشک‌ها و نفوذ منطقه‌ای ایران تصویب می‌شود. آن‌ها در زمینه هسته‌ای به اهداف خود رسیده‌اند و از ایران امتیاز گرفتند، ولی امتیازی ندادند. بعد از مسائل هسته‌ای، بهانه‌های حقوق‌بشری، موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران وجود دارد و در این شرایط، فکر مذاکره برای لغو تحریم‌ها اشتباه است. من معتقدم چه بایدن بیاید و چه ترامپ بماند هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد. با آمدن بایدن تنها اتفاقی که می‌افتد این است که آن‌ها پیشنهاد مذاکره را مطرح می‌کنند، بدون آنکه تعهدی بدهند و کسی که دنبال چنین مذاکره‌ای برود، یا دیوانه است یا احمق.»

انبارلویی در پایان با بیان اینکه «ما هیچ انتظاری از دولت بعدی آمریکا نداریم»، بیان کرد: «ما دشمنی به نام آمریکا داریم؛ چون در حوزه نظامی به اهداف خود نرسیده است، در عرصه اقتصادی و فرهنگی با ما مقابله می‌کند. آن‌ها یک تهاجم وسیع فرهنگی توسط رسانه‌های امپریالیستی خود به راه انداختند و هم‌زمان تهاجم وسیع اقتصادی به ایران را آغاز کردند. آن‌ها نه‌تن‌ها ایران را تحریم کردند، بلکه هر شرکتی را که با ایران کار می‌کند، جریمه می‌کنند.»

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، اما در اظهار‌نظری متفاوت، نوشت: «آمدن بایدن قرار نیست که اتفاق مهمی را در کشور رقم بزند، اما تندرو‌ها فکر می‌کنند که با آمدن بایدن دستشان خالی می‌شود. چون حیات تندرو‌ها در این است که ناسزا بگویند، فحش بدهند و فضا را تند کنند، طبیعی است که وقتی فضا می‌خواهد به سمت عقلانی‌شدن برود، مجبورند که به کسی گیر بدهند یا حمله کنند. نمایندگان مجلس به‌جای اینکه چرتکه دست بگیرند و سن کاندیدا‌ها را بررسی و محدودیت ایجاد کنند، روشی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیدا کنند؛ مثلا آرای پستی که در آمریکا انجام شد یا آرای الکترونیکی را بررسی و روش‌های حضور مردم در انتخابات را آسان کنند، به‌ویژه در این دوره کرونایی که احتمال می‌رود میزان مشارکت مردم بسیار اندک خواهد بود.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->