همه گاف‌های قرارداد ویلموتس که کمر فوتبال ایران را شکست

  • کد خبر: ۴۹۳۲۵
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
همه گاف‌های قرارداد ویلموتس که کمر فوتبال ایران را شکست
کم‌کم نام مارک ویلموتس برای هواداران فوتبال در کشورمان تبدیل به یک اسوه کلاهبرداری شده است. مارک ویلموتس شروع نا‌امیدکننده‌ای در تیم ملی داشت و حتی سفید‌پوشان ایران را به یک‌قدمی حذف از این دوره جام‌جهانی هم رسانده است!
به گزارش شهرآرانیوز؛ اتفاقی که منجر به برکناری این مربی شد. اما این تازه شروع داستان مصیبت‌های فدراسیون فوتبال و این مربی بود.


اخطار‌هایی برای اثبات حُسن‌نیت!

مارک ویلموتس پس از عدم دریافت دستمزد خود در طول قرارداد، ۵ اخطار برای فدراسیون فوتبال ایران ارسال می‌کند. در تمام این اخطار‌ها مهلتی برای فدراسیون در‌جهت پرداخت دستمزد تعیین کرده که با دریافت‌نکردن دستمزد اقدام به تمدید مهلت پرداخت تا ۱۰‌آبان‌۱۳۹۸ کرده است. وکیل مربی بلژیکی این تمدید‌ها را به‌عنوان حُسن‌نیت خود در ادامه رابطه قراردادی معرفی کرده است که در نظر قاضی فیفا نیز چنین‌مطلبی صحیح است. در‌نهایت با عدم پرداخت دستمزد تا ۱۰ آبان، ویلموتس قرارداد خود را با فدراسیون با استناد به‌دلیل موجه فسخ می‌کند.


تاریخ پرداخت‌ها مغایرت داشت

درحالی‌که ویلموتس ادعا می‌کرد هیچ پرداختی تا ۱۰‌آبان نداشته، فدراسیون مدعی بود که در تاریخ ۹‌آبان تمام این مبلغ به حساب وی واریز شده است. نکته جالب‌توجه این است که فدراسیون فوتبال اسناد پرداختی ترجمه‌نشده‌ای را در‌این‌خصوص برای فیفا ارسال کرده است که هیچ ارزش و اعتباری ندارد. از طرف‌دیگر، ویلموتس اسناد واریز مبلغ در تاریخ‌های ۱۷‌آبان و ۲۰‌آبان را ارائه کرده که بر اساس آن‌ها فدراسیون دست کم یک هفته پس از دریافت نامه خاتمه قرارداد، ۵۰۰ هزار یورو به او پرداخت کرده است. این پرداخت‌ها پس از خاتمه قرارداد بوده و تأثیری در فسخ این سرمربی ندارد.


اسنادی که مخدوش شد

در زمان مذاکره برای ادامه قرارداد، فدراسیون فوتبال نامه‌ای از طرف وکیل ویلموتس را برای این مربی ارسال می‌کند که با اعتراض او مواجه می‌شود. این نامه که از نظر مرد بلژیکی مخدوش بوده است، از طرف وکیل او ارسال شده و فدراسیون آن را پاسخ داده (Reply) است. در نامه ضمیمه‌شده به جای استفاده از ایمیل صحیح وکیل این مربی که عبارت baer داشته از bare استفاده شده که تشخیص آن آسان است. قاضی فیفا این ایراد را وارد دانسته و پرونده را برای رسیدگی به کمیته انضباطی فیفا ارسال کرده است. در صورت اثبات جعلی‌بودن این نامه یا مخدوش‌شدن آن، علاوه بر جریمه مالی فدراسیون فوتبال، اشخاصی که در این امر دست داشته‌اند، دست‌کم به یک‌سال محرومیت از فعالیت‌های ورزشی محکوم خواهند شد.


بازی با عراق شر شد!

با توجه به اخبار منتشر‌شده در آبان‌۹۸، مارک ویلموتس قرارداد خود را با فدراسیون فوتبال فسخ کرده بود، اما در تاریخ ۲۳‌آبان او روی نیمکت تیم ملی نشست و تمام گمانه‌زنی‌ها در‌مورد فسخ قرارداد را رد کرد. این حضور به نظر بسیاری از اهالی فوتبال به‌منزله ادامه همکاری او با فدراسیون فوتبال بود، اما پس از این مسابقه او به ایران نیامد و بار دیگر به ادعای فسخ قرارداد پافشاری کرد. این حضور باید به تفسیر ادامه قرارداد منتهی می‌شد، اما مشخص شد که در تاریخ ۲۱‌آبان او نامه‌ای برای فدراسیون فوتبال ارسال کرده و به‌صراحت اعلام کرده بود که بر اساس یک حرکت ورزشی و با حُسن‌نیت بر روی نیمکت ایران خواهد نشست، اما تمام حقوق خود مبنی‌بر فسخ قرارداد را حفظ نموده و از آن‌ها کوتاه نمی‌آید و هرگونه همکاری منوط به انعقاد یک قرارداد جدید است. با صراحت این نامه جای هیچ حرف‌و‌حدیثی برای این مطلب وجود ندارد که حضور او در مسابقه با عراق لطفی از جانب این مربی بوده است و نه بیشتر.


شرط‌های تعیین میزان غرامت، کمر فدراسیون را شکست

خوشبختانه این سرمربی نتوانسته است ثابت کند که مستحق دریافت شش‌هزار‌یوروی مربوط به پاداش بوده که البته اثبات آن نیز دشوار نبوده است. این قسمت از تصمیم فیفا نشان می‌دهد که وکیل ویلموتس نیز اشتباه‌هایی را داشته است. همچنین ایشان درخواست ۱۰۰ هزار یورو برای آپشن‌های محتمل در آینده درخواست کرده که خوشبختانه مورد پذیرش قاضی فیفا قرار نگرفته است. در ماده ۵ قرارداد مشخص شده که درصورت فسخ موجه توسط سرمربی، مبلغ ۳ ماه دستمزد یا مبلغ معینی به‌عنوان غرامت پرداخت خواهد شد. با توجه به مبهم بودن این شرط، قاضی فیفا آن را باطل دانسته و بر اساس رویه فیفا، فدراسیون فوتبال را به مبلغ بیشتر از ۶ میلیون یورو محکوم کرده است. شرط‌های مربوط به تعیین میزان غرامت باید صریح و شفاف باشند و نه مبهم. این ابهام که با زیرکی توسط وکیل مربی بلژیکی در قرارداد گنجانده شده از چشمان طرف ایرانی پنهان مانده و ما را با این مبلغ نجومی مواجه ساخته است.


اعتراض فقط هزینه دارد

اعتراض به دیوان داوری ورزش هیچ ثمری برای فدراسیون فوتبال نخواهد داشت و صرفا موجب تحمیل هزینه‌های اضافی خواهد شد. با توجه به محتوای پرونده، پیشنهاد می‌شود که مبلغ تصمیم فیفا هر‌چه‌سریع‌تر پرداخت شود تا با خسارت دیرکرد کمتری مواجه شویم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->