ستاره‌های استقلال و پرسپولیس در مس + عکس استقبال ویژه فرانسوی‌ها از کاروان المپیکی‌های فلسطین + عکس جلالی در استقلال ماندنی شد + عکس واکنش لیونل مسی به اتفاقات بازی آرژانتین و مراکش+ عکس ماجرای گل عجیب آرژانتین در المپیک چه بود؟+ ویدیو شرط نکونام برای اردوی خارجی استقلال استقلالی‌ها اجازه تماشای المپیک را ندارند! پیش بینی جالب بازیکنان پرسپولیس: سه مدال طلا در کشتی می‌گیریم استارت رسمی المپیک پاریس ۲۰۲۴ از فردا (جمعه ۵ مردادماه ۱۴۰۳) رحمتی قول نیمه بالای جدول را نداد دستور ویژه به استقلال و پرسپولیس: مالیات بازیکنان خارجی را ندهید تاریخ و ساعت بازی تیم‌های فوتسال فرش آرا و سن ایچ (جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳) | نبرد هم‌پله‌ها اولتیماتوم عالیشاه به سروش رفیعی چهار روز سخت برای شاگردان گاریدو ستاره‌هایی که توسط بادامکی رد می‌شوند! علیرضا رضایی: از اعتبار کشتی خراسان دفاع می‌کنیم نتیجه و ویدیو خلاصه بازی اسپانیا و ازبکستان در فوتبال المپیک پاریس (۳ مرداد ۱۴۰۳) | شکست یاران اورونوف نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرژانتین و مراکش در فوتبال المپیک ۲۰۲۴ | فرار دقیقه نودی آلبی‌سلسته از شکست در افتتاحیه بلاتکلیفی دستیاران نکونام| ۲ اسپانیایی در فهرست ورود ناراحتی حجازی از انتخاب عالمی به عنوان سرپرست استقلال تیم ملی بدون لژیونر‌ها در مقدماتی جام جهانی به مصاف رقبا می‌رود؟
سرخط خبرها

با‌وجود گذراندن تست‌های لازم ، همچنان مرتضی منصوریان در فهرست داوران بین‌المللی نیست!

  • کد خبر: ۴۹۵۱۸
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
با‌وجود گذراندن تست‌های لازم ، همچنان مرتضی منصوریان در فهرست داوران بین‌المللی نیست!
مرتضی منصوریان که چند‌سالی است با حضور در طرح «فیوچرز» داوران آسیایی، AFC بر روی او سرمایه‌گذاری ویژه‌‎ای انجام داده است، در داخل باز هم مورد بی‌مهری قرار گرفت و کمیته داوران فدراسیون فوتبال از قرار‌دادن نامش در فهرست بین‌المللی امتناع کرد!
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ فهرست داوران بین‌المللی فوتبال ایران در طول یک هفته گذشته سر‌و‌صدای زیادی به پا کرده است؛ سر‌و‌صدایی که بیشتر به‌خاطر خروج نام علیرضا فغانی در رسانه‌ها مطرح شده، اما در‌این‌میان داور جوان مشهدی با‌وجود موفقیت در گذراندن کلاس‌ها و تست‌های فدراسیون، در سکوت خبری کامل نامش در فهرست قرار نگرفت.
 
مرتضی منصوریان که چند‌سالی است با حضور در طرح «فیوچرز» داوران آسیایی، AFC بر روی او سرمایه‌گذاری ویژه‌‎ای انجام داده است، در داخل باز هم مورد بی‌مهری قرار گرفت و کمیته داوران فدراسیون فوتبال از قرار‌دادن نامش در فهرست بین‌المللی امتناع کرد!
 
اگر خروج نام فغانی از فهرست بین‌المللی داوران ایران از حیث افتخاری که او می‌تواند در عرصه بین المللی برای فوتبال کشورمان به دست بیاورد حائز‌اهمیت است، تا‌جایی‌که سرپرست فدراسیون دستور فوری برای مکاتبه با فیفا جهت بازگرداندن نام او به فهرست می‌‎دهد، بی‌تردید احتمال سوز‌شدن فرصت بین‌المللی‌شدن برای داور جوان و آینده‌داری که کنفدراسیون فوتبال آسیا به او توجه ویژه دارد، به‌مراتب مهم‌تر است. مرتضی منصوریان حالا فقط یک‌سال فرصت دارد تا در فهرست بین‌المللی قرار بگیرد، والا ممکن است همچون بسیاری از داوران مشهدی، برای همیشه پشت خط بی‌تدبیری‌ها بماند.

 

۲ نفر و یک سهمیه

مرتضی منصوریان در‌حالی به کلاس‌های بین‌المللی و تست‌های فدراسیون فوتبال برای ورود به فهرست داوران بین‌المللی دعوت می‌شود که علی‌اصغر مؤمنی از مازندران هم به‌عنوان تنها‌رقیب منصوریان در کلاس‌ها حاضر شد؛ داوری که به‌هیچ‌عنوان سابقه و افتخارات منصوریان جوان را نداشت. منصوریان بیست ونه‌ساله وارد رقابت با مؤمنی سی‌وچهارساله‌ای شد که در طول لیگ برتر گذشته فقط ۳ بار به‌عنوان قاضی وسط به میدان رفت. در طرف مقابل قاضی مشهدی ۷ دیدار لیگ برتر را سوت زد و به کرات به‌عنوان داور چهارم یا داور پشت دروازه در چرخه داوران لیگ‌برتری حضور داشت. با‌این‌همه منصوریان در جنگ سهمیه بین الملل‌شدن، قافیه را به مؤمنی باخت و قاضی مازنی نامش به‌جای علیرضا فغانی در فهرست قرار گرفت.

 

چرا منصوریان مستحق حضور در فهرست بین‌المللی بود؟

علاوه بر آمار قضاوت و حضور مؤثر منصوریان در رقابت‌های لیگ برتر و دسته‌یک در قیاس با مؤمنی، عوامل دیگری نیز مؤید این مطلب است که فدراسیون‌نشینان باید نام داور مشهدی را به فهرست بین‌المللی اضافه می‌کردند. مؤمنی سی‌وچهارساله است و گفته می‌شود داورانی که بیش‌از ۳۳ سال داشته باشند، از‌سوی فیفا برای ورود به الیت A چندان مورد‌توجه قرار نمی‌گیرند. در مقابل، منصوریان از سال‌۲۰۱۵ زیر‌نظر ناظران AFC است و کنفدراسیون فوتبال آسیا به او توجه ویژه‌ای دارد. آسیا برای منصوریان دوره‌های ویژه‌ای گذاشته که یک‌سال‌و نیم از آن باقی مانده و اگر داور مشهدی ظرف این مدت در فهرست بین‌المللی ایران قرار نگیرد، دیگر نمی‌تواند زیر‌نظر AFC باشد و نامش از لیست ویژه خارج می‌شود. منصوریان حالا فقط یک‌سال دیگر فرصت دارد تا در فهرست بین المللی قرار بگیرد. فرصتی که ممکن است به‌راحتی سوز شود و یک داور آینده‌دار مشهدی که می‌تواند جا پای ترکی‌ها و قهرمانی‌ها بگذارد، به‌دلیل ضعف لابی‌ها و بی‌توجهی‌ها از رده خارج شود. این در حالی است که مومنی داور مازنی با فشار هیئت مازندران و صد البته برخی روابط خارج از ضابطه توانست با وجود بازگشت فغانی به لیست در لیست باقی بماند. جالب آن‌که بعد از بازگشت فغانی به لیست داوران بین‌المللی این عرب براقی دیگر داور جوان و آینده‌دار بود که توسط مسئولان کمیته داوران نامش از لیست خارج شد. گفته می‌شود برخی مدارک مبنی بر تخلف مسئولان کمیته داوران افشا شده که نشان می‌دهد داور شمالی برای قرار گرفتن در لیست خرج بسیار کرده است.

 

روابط نگذاشت منصوریان باشد

داور بازنشسته بین‌المللی مشهد درباره ورود‌نیافتن نام مرتضی منصوریان به فهرست داوران بین‌المللی گفت: مرتضی منصوریان نامزد ورود به فهرست داوران بین‌المللی بود و در کلاس‌ها و تست‌های لازم، شرکت کرد و مشکلی از‌این‌بابت نداشت. محسن قهرمانی یادآور شد: در پشت پرده معرفی فهرست‌های بین‌المللی علاوه بر شایستگی‌های فنی داور، برخی روابط نیز وجود دارد. رئیس و دبیر هیئت فوتبال خراسان‌رضوی پیگیری زیادی برای ورود منصوریان به فهرست داوران بین‌المللی انجام دادند، اما این موضوع محقق نشد. داور بازنشسته خراسانی ادامه داد: باید به یک سال آینده امیدوار باشیم و ببینیم در لیست داوران بین‌المللی تغییر‌و‌تحول داریم یا خیر. منصوریان شانس زیادی برای ورود به این فهرست داشت و شاید با کمی حمایت از او این امر محقق می‌شد. قهرمانی اضافه کرد: با مرتضی منصوریان صحبت کردم، به او دلداری دادم و گفتم که آرامش روحی‌روانی خود را به هم نزند و خود را برای سال آینده آماده کند. منصوریان داور مستعدی است و شایسته موفقیت‌های بیشتر است.

 

هیچ داوری در ایران شجاعت منصوریان را ندارد

رضا سخندان، یکی دیگر از پیشکسوتان عرصه داوری فوتبال خراسان است که خود او هم سال گذشته با هزار حرف‌و‌حدیث از فهرست داوران بین‌المللی کنار گذاشته شد و از دنیای داوری خداحافظی کرد. سخندان درباره منصوریان گفت: ما در کشورمان داوری به شجاعت منصوریان نداریم و این ویژگی منحصر‌به‌فردی برای یک داور است.
 
وی افزود: نه از حیث همشهری‌بودن، بلکه به‌عنوان یک داور بین‌المللی که عرصه‌های جهانی را دیدم، معتقدم منصوریان شایسته حضور در این فهرست بود و حالا ممکن است سال آینده کار برایش بسیار سخت شود و دیگر فرصت حضور در فهرست داوران بین‌المللی را پیدا نکند. رضا سخندان خاطرنشان کرد: من از مدت‌ها قبل گوشزد کرده بودم که باید مراقب حق داورانمان باشیم، اما متأسفانه نمی‌دانم چرا این اتفاق نیفتاد؟ یا مسئولان ما تلاششان را کردند و نتیجه نداده است یا نتوانستند به‌درستی از حق منصوریان دفاع کنند.

 

بازگشت فغانی، مانع بازگشت منصوریان

قدرت مازنی‌ها در لابی با فدراسیون‌نشینان موجب شد تا مرتضی منصوریان نامش در فهرست بین‌المللی داوران ایران قرار نگیرد؛ با‌این‌همه بعد از ماجرای فغانی و احتمال بازگشت نام او به فهرست، انتظار می‌رود که شاید لابی‌های قوی‌تر موجب بازنگری در فهرست و اضافه‌شدن نام منصوریان شود.
 
البته بازگشت فغانی خود می‌تواند بزرگ‌ترین مانع در این مسیر باشد، اما اگر نام فغانی به هر دلیلی در فهرست نهایی گنجانده نشود، آن موقع انتظار می‌رود تلاش‌های مسئولان استانی ورزش برای این رایزنی و گرفتن حق داوران مشهدی دو‌چندان شود، چرا‌که به نظر می‌رسد در فدراسیون فوتبال ایران بیش از اینکه ضابطه حاکم باشد، رابطه است که حرف اول و آخر را می‌زند. منصوریان در هفته اول لیگ برتر نیز به‌دلیل حضور در کلاس‌های بین‌‎‌المللی نتوانست قضاوت کند، اما این ناکامی در قرار‌گرفتن نامش در فهرست بین‌المللی می‌تواند به انگیزه‌های این داور جوان و آینده‌دار لطمه‌های بزرگی وارد کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->