واکنش عربستان به گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر غزه رسانه‌های صهیونیستی: ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به رفح است هشدار مصر درباره حمله زمینی اسرائیل به رفح آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو در دویستمین روز جنگ علیه غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتش رژیم صهیونیستی دستور تخلیه جدید در شمال غزه را صادر کرد حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین تعلیق شد تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین جزئیات طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان پایگاه‌های اشغالگران اسرائیلی زیر آتش سنگین حزب‌الله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) روز تحلیف پوتین مشخص شد ابوعبیده: پاسخ ایران به اسرائیل قواعد جدیدی را وضع کرد | اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است جمعی از کارگران فردا چهارشنبه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی
سرخط خبرها

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا کیست؟

  • کد خبر: ۴۹۵۳۶
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا کیست؟
جو بایدن، نماینده حزب دموکرات در پنجاه‌ونهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد. او چه مسیری را طی کرده است؟
شهرآرانیوز؛ جو بایدن، نماینده حزب دموکرات در پنجاه‌ونهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد. بایدن، سیاست‌مدار کهنه‌کار آمریکایی، بالأخره توانست پس از ۳۳سال از آغاز رسمی جاه‌طلبی‌های خود برای کسب مقام ریاست‌جمهوری آمریکا و ۵۰سال تجربه در دنیای سیاست، به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده به کاخ سفید راه یابد. بد ندیدیم به همین بهانه چند نکته درباره شخصیت و تفکرات بایدن بیان کنیم.
 
 

تراژدی‌های خانوادگی

جوزف رابینت بایدن جونیور در ۲۰نوامبر۱۹۴۲ در شهر اسکرانتون در ایالت پنسیلوانیا از مادری ایرلندی و پدری انگلیسی‌تبار و کاتولیک به دنیا آمد. جو بایدن بزرگ‌ترین فرزند این خانواده بود و بعد از او والدینش صاحب ۳ فرزند دیگر شامل یک دختر و ۲ پسر شدند. پدر بایدن فرد ثروتمندی بود، اما در زمان تولد پسرش دچار مشکلات مالی فراوانی شده بود. برای سال‌ها، خانواده آن‌ها مجبور بود با پدربزرگ و مادربزرگ مادری بایدن در یک خانه زندگی کند.
بایدن یک تراژدی بزرگ خانوادگی را هم پشت سر گذاشته است. یک هفته قبل از کریسمس سال۱۹۷۲ همسر و ۳ فرزند بایدن هنگام بازگشت از خرید یک درخت کریسمس، دچار یک سانحه رانندگی وحشتناک شدند. در این حادثه همسر و دخترش کشته شدند و هردو پسرش، بو (جوزف) و هانتر، به‌شدت زخمی شدند.


ورود به عرصه سیاست

بایدن پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده حقوق دانشگاه سیراکوز در سال۱۹۶۸ به ویلمینگتون در دلاور نقل مکان کرد تا در یک شرکت حقوقی کار کند. ویلیام پریسکت که از جمهوری‌خواهان مطرح منطقه بود، ریاست آن مؤسسه را بر عهده داشت. به همین دلیل جمهوری‌خواهان تلاش کردند بایدن را جذب کنند، اما او به‌دلیل اینکه از رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه، ریچارد نیکسون، خوشش نمی‌آمد، درخواستشان را رد کرد.

در سال۱۹۷۲ حزب دموکرات دلاور بایدن بیست‌ونه‌ساله را تشویق کرد که در رقابت با نامزد محبوب حزب جمهوری‌خواه، جی‌کالب بوگز، برای سنای ایالات متحده شرکت کند. در ماه نوامبر همان سال بایدن در یک رقابت فشرده و با مشارکت گسترده پیروزی ناباورانه‌ای کسب کرد و به پنجمین سناتور جوان آمریکایی منتخب در تاریخ کشور تبدیل شد. از سال ۱۹۷۳تا۲۰۰۹ بایدن در سنا فعالیت برجسته‌ای داشت.


سودای ریاست‌جمهوری

در سال۱۹۸۷ بایدن که خود را به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین قانون‌گذاران دموکرات واشنگتن معرفی می‌کرد، تصمیم گرفت برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده نامزد شود، اما پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر دزدی ادبی بخشی از سخنرانی‌هایش، از انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها کنار رفت. در سال۲۰۰۷ (۲۰سال پس از اولین تلاش ناموفق برای ریاست‌جمهوری) بایدن بار دیگر تصمیم گرفت که برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نامزد شود. باوجود سال‌ها تجربه‌اش در مجلس سنا، مبارزات انتخاباتی بایدن نتوانست جنبش مهمی در برابر رقیبان بزرگ او یعنی هیلاری کلینتون و باراک اوباما ایجاد کند و پس از کسب کمتر از یک‌درصد آرا در انتخابات مهم ایالت آیووا، از رقابت‌ها کناره‌گیری کرد.
 
چندماه بعد اوباما پس از یک رقابت سخت با هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها، رئیس‌جمهور این کشور شد و بایدن را به‌عنوان معاون خود انتخاب کرد. سال۲۰۰۹ اوباما به‌عنوان چهل‌وچهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحده سوگند یاد کرد و بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور برگزیده شد. در ۲۵آوریل۲۰۱۹ بایدن خبر کاندیداتوری خود برای ریاست‌جمهوری در سال۲۰۲۰ را به‌طور رسمی اعلام کرد و بالأخره در یک رقابت پرحاشیه و نزدیک، رئیس‌جمهور آمریکا شد.


موضع بایدن در موضوعات مختلف

سیاست: بایدن یک دموکرات میانه‌رو شناخته می‌شود. در عین حال روابط دوستانه‌ای با بسیاری از جمهوری‌خواهان دارد، به‌طوری‌که بعد از مرگ مک‌کین، جمهوری‌خواه نئومحافظه‌کار و ضدایرانی، او را برادر خود توصیف کرد و در مراسم تشییع‌جنازه او نیز شرکت کرد. بایدن در سال۱۹۹۱ زمانی که اکثریت سنا در دست دموکرات‌ها بود، علیه حمله به عراق به بهانه اشغال کویت رأی مخالف داد، اما در سال۲۰۰۲ به نفع جنگ بوش علیه عراق رأی داد. او بعد‌ها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرد این تصمیمش اشتباه بوده است.

اجتماعی: بایدن ازجمله طرف‌داران ازدواج همجنس‌بازان و همچنین سقط جنین است. در زمینه مهاجرت نیز به‌شدت مخالف سیاست‌های مهاجرستیزانه جمهوری‌خواهان به‌ویژه ترامپ است.

محیط‌زیست: بایدن در دوم ماه مه۲۰۱۷ در کنفرانسی که در سن‌دیه‌گو در ایالت کالیفرنیا برگزار شد، از توافق‌نامه تغییرات آب‌وهوایی حمایت کرد. او در ۳۱ماه مه در توئیت خود نوشت: تغییرات آب‌وهوایی تهدیدی جدی برای آینده ماست و توافق‌نامه پاریس بهترین راه برای حمایت از فرزندانمان و رهبری جهان است. یک روز بعد از آنکه ترامپ از توافق‌نامه پاریس خارج شد، بایدن در توئیترش نوشت: این کار ترامپ امنیت ملی آمریکا را تضعیف کرد.


بایدن و رویکرد رویارویی با ایران

بایدن خواستار ازسرگیری روابط ایران و آمریکا بود. معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در زمان امضای برجام، از حامیان آن بود و بعد از خروج دونالد ترامپ از این توافق، او را سرزنش کرد. او در ادامه، رسیدن به توافق بهتر را توهم خواند و گفت برای رسیدن به برجام چندین سال فشار تحریم، دیپلماسی دقیق و حمایت جامعه جهانی صرف شده است. بایدن همچنین در نظرات خود در هنگامه شیوع کرونا موضوع تقاضا برای کاهش تحریم‌های اقتصادی ایران مطرح کرد.
 
نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چندی پیش در یادداشتی که مجله فارین‌افرز منتشر کرد، به تشریح سیاست خارجی خود در صورت پیروزی در انتخابات پرداخت و درباره ایران مدعی شد: توافق هسته‌ای تاریخی که دولت اوباما بر سر آن مذاکره کرد، مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد. با وجود این، ترامپ در اقدامی عجولانه این توافق را به کناری افکند و ایران را وادار کرد برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد و اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری انجام دهد. او وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات به توافق‌نامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازخواهد گشت، البته که برای این برگشت شرط‌هایی خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->