برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

از بازار طلا و محدودیت‌های کرونایی چه خبر؟

  • کد خبر: ۴۹۷۲۴
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
از بازار طلا و محدودیت‌های کرونایی چه خبر؟
کرونا همچنان در کشور می‌تازد و آمار مرگ‌ومیر روزانه آن به بیش از ۴۰۰ نفر رسیده است، به‌طوری‌که موج سوم کرونا و ترس دوباره از همه‌گیری این ویروس بار دیگر دامان صنوف مختلف را گرفت و صاحبان آن‌ها را به‌دلیل تعطیلی‌های دوباره و کساد کسب‌وکار، غصه‌دار کرد.
سعیده ساجدی‌نیا | شهرآرانیوز - اکنون در پی رشد روزانه آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹، ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست هفتگی خود محدودیت ساعت کاری را برای فعالیت مشاغل غیرضروری در تهران، مراکز استان‌ها و شهر‌های پرجمعیت اعلام کرد و به‌این‌ترتیب بسیاری از صنوف توزیعی و خدماتی نهایت تا ساعت ۱۸ امکان فعالیت و خدمات‌دهی به مشتریانشان را دارند؛ موضوعی که صاحبان صنوف را نگران‌تر از گذشته کرده و بیکاری گسترده کارگران و فعالان واحد‌های مختلف صنفی را در پی داشته است.


ضرر سنگین اصناف

طبق آماری که معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی داده است: اصناف از جمله بخش‌هایی هستند که در اثر شیوع کرونا آسیب جدی متحمل شدند و تعداد آن‌ها در استان به ۵۰ هزار واحد صنفی می‌رسد که برخی از آن‌ها مانند تالار‌ها هنوز تعطیل هستند.

علی غفوری‌مقدم همچنین گفته است: از این تعداد ۶۵۵۳ واحد برای چند ماه تعطیل کامل یا نیمه‌تعطیل بودند و از این محل ۴۳ هزار نفر آسیب دیدند.

با وجود اینکه صنوف ضرر سنگینی از شیوع کرونا متحمل شدند، وضعیت شیوع این ویروس در خراسان رضوی نگران‌کننده است.
 


در ساعت اوج کار باید تعطیل کنیم!

حالا رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد درباره محدودیت‌های جدید اصناف می‌گوید: بی‌تردید همه ما تابع دستورات ستاد ملی کرونا و اجرای مقررات وضع شده هستیم تا شاید آمار‌ها پایین‌تر بیاید، اما واقعیت این سوی سکه نیز تلخ است و این تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها بار زیادی را به دوش صاحبان اصناف می‌اندازد.

محمدباقر معبودی‌نژاد در گفتگو با شهرآرانیوز با اشاره به اینکه «فعالیت طلافروش‌ها مانند سایر مشاغل غیرضروری باید تا پایان ساعت ۱۸ باشد»، اظهار می‌کند: این درحالی است که به‌دلیل مسائل امنیتی، ساعات کاری طلافروش‌ها به ۲ بخش صبح تا ظهر و عصر تا شب تقسیم می‌شود و اتفاقا بیشتر مراجعه مردم برای خرید یا فروش و به‌اصطلاح اوج کار، از عصر به بعد است که با مقررات تعیین‌شده، واحد‌های صنفی در این ساعت‌ها مجبور به تعطیلی هستند.

او ادامه می‌دهد: برای همه ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا مهم و الزامی است و از این رو اگر بعد از ساعت ۱۸، مشتری‌ای به طلافروشی‌ها مراجعه کرد، باید انجام معامله را به روز بعد موکول کنند، زیرا در غیر این‌صورت تخلف محسوب می‌شود و امکان پلمب واحد صنفی وجود دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در عین حال به گله این صنف نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: به‌دلیل هزینه‌های زیاد اجاره واحد صنفی و هزینه‌های کارگری و قبوض، برخی هم‌صنفی‌ها به وضع این محدودیت‌ها اعتراض داشتند و این درحالی است که در پی نوسان‌های قیمت دلار و ریزش‌هایی که اتفاق افتاد، هفته‌های گذشته نیز کسب‌وکار ما تقریبا خوابیده بود.

معبودی‌نژاد درباره حال‌وهوای امروز بازار طلا نیز می‌گوید: بازار آرام است و قیمت سکه حدود ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان است و با اینکه قیمت‌ها تقریبا به ثبات رسیده است، خبری از مشتری نیست و کارگاه‌ها نیز تعطیل هستند و طبق گزارش‌ها، سفارش جدیدی به آن‌ها داده نشده است.
 

سایه تعطیلی‌های اجباری بر سر اصناف

اولین اقدام برای مقابله با شیوع کرونا در کشور، تعطیلی اجباری عمده صنوف در اسفندماه سال گذشته بود که تا ابتدای اردیبهشت ماه امسال ادامه یافت. این رخداد امید اصناف مشهدی را که یک سال در انتظار عید نوروز و رونق کسب‌وکارشان بودند، به یأس مبدل و ضرر سنگینی به آنان تحمیل کرد.

ضرر ناشی از این تعطیلی‌های اجباری از جوانب مختلف آن‌چنان سنگین بود که کمک‌های حمایتی دولت نیز نتوانست جبران مافات کند و بدهی‌های بسیار، اجاره‌ها، هزینه مالیات و عوارض، کاهش توان اقتصادی مردم و کاهش فروش ضربه سختی به صنوف مختلف زد.

طلافروش‌ها می‌گویند: حالا با این ساعت کاری که مجبوریم ساعت ۱۸ ببندیم، وضعیت بدتر هم می‌شود، چون برای صنف ما مسئله امنیت هم بسیار مهم است، به‌طوری که کسبه فعال در پاساژ‌ها تصمیم گرفته‌اند برای حفظ امنیت، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ تعطیل کنند و دوباره از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به مغازه‌ها بازگردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->