آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟
سرخط خبرها

آینده سخت مذاکره احتمالی ایران و آمریکا

  • کد خبر: ۵۰۳۱۰
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
  • ۲
آینده سخت مذاکره احتمالی ایران و آمریکا
در شرایطی که روزشمار پایان عمر دولت دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا بیش از پیش سرعت گرفته است، همچنان یکی از موضوعات اصلی مورد‌توجه او، ایران است. سیاست خارجی دولت ترامپ در‌قبال ایران همچنان مبتنی‌بر کارزار «فشار حداکثری» است.
گروه سیاست | شهرآرانیوز؛ در شرایطی که روزشمار پایان عمر دولت دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا بیش از پیش سرعت گرفته است، همچنان یکی از موضوعات اصلی مورد‌توجه او، ایران است. سیاست خارجی دولت ترامپ در‌قبال ایران همچنان مبتنی‌بر کارزار «فشار حداکثری» است. در همین راستا وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه ۲۸‌آبان اعلام کرد که ۹‌فرد و ۴۹‌نهاد از‌جمله وزیر اطلاعات ایران را تحریم کرده است.
 
سیدمحمود علوی، محسن علیخانی، سید‌محمد اتابک، امیرمنصور برقعی، محمد اسکندری، جواد قناعت، سید‌ضیا ایمانی، خسرو مختاری و جواد اوجی، اشخاص حقیقی هستند که نام آن‌ها در فهرست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکا به چشم می‌خورد. درباره اینکه کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ تا چه میزان در موضوع اهداف این دولت در‌قبال ایران اثرگذار بوده است، دیدگاه‌های کاملا متناقضی میان دستگاه وزارت امور خارجه آمریکا و منتقدان آن وجود دارد.
 
دراین‌باره، کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی، در توئیتی نوشت: «پمپئو ۱۲‌شرط برای ایران را ذیل فشار حداکثری مطرح کرد. حتی یکی از این ۱۲‌شرط نیز محقق نشده‌اند. سیاست ترامپ در‌قبال ایران یک شکست تمام‌عیار بوده است.»، اما در‌مقابل، به‌دنبال وضع تحریم‌های جدید، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، مدعی شد: «کمپین فشار حداکثری علیه نظام ایران به تأثیرگذاری خود ادامه می‌دهد.
 
این کمپین، نظام را از بودجه برای انجام فعالیت‌های خصمانه‌اش محروم می‌کند. کاهش این فشار انتخابی خطرناک است که شراکت جدید منطقه‌ای به‌منظور رسیدن به صلح را تضعیف و نظام را تقویت می‌کند.» پمپئو که هفته گذشته به قدس اشغالی سفر کرد، همچنین پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: «امروز در اورشلیم با نتانیاهو برای گفتگو درباره مقابله با تأثیر مخرب ایران و موفقیت معاهده تاریخی آبراهام دیدار کردم. در‌حالی‌که آمریکا همیشه دوست سرسخت اسرائیل بوده است، تحت رهبری دونالد ترامپ به‌گونه‌ای بی‌سابقه در‌کنار یکدیگر ایستاده‌ایم.»


از حذف گزینه نظامی ترامپ در‌قبال ایران تا تمنای مذاکره

اگرچه تحریم‌های دولت ترامپ ذیل کارزار «فشار حداکثری» در‌قبال ایران همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که تا پایان دولت او نیز استمرار داشته باشد، اما نکته حائز اهمیت این است که دیگر سخنی از حمله نظامی به ایران از‌سوی مقامات آمریکایی به گوش نمی‌رسد، آن هم در متخاصم‌ترین دولت آمریکا علیه ایران و در شرایطی که همواره این ادعا را می‌شنیدیم که گزینه نظامی علیه ایران روی میز است. دراین‌باره کنت مکنزی، فرمانده سنتکام، پنجشنبه ۲۹ آبان، در کنفرانسی خبری در شورای ملی روابط آمریکا و اعراب گفت: فشار حداکثری علیه ایران تنها بعد دیپلماتیک و اقتصادی دارد و بعد نظامی را شامل نمی‌شود.
 
همچنین جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، در گفتگو با روزنامه واشنگتن‌پست با‌توجه به گزارش‌های اخیر حاکی از اینکه ترامپ در جلسه‌ای با مشاوران ارشدش، خواستار بررسی گزینه‌هایی برای اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای اصلی ایران شده بود، در پاسخ به این سؤال که آیا ترامپ چنین اقدامی علیه ایران انجام خواهد داد، گفت: نه فکر نمی‌کنم. این یکی از همان روش‌های معمول غیرمعقول، گمراه‌کننده، متناقض و عجیبی است که طبق آن تصمیم‌گیری می‌کند. به ذهنش خطور می‌کند و فکر می‌کند که خوب می‌شود اگر چنین کاری را انجام دهد. سپس درباره‌اش صحبت می‌کند و بعد از آن منصرف می‌شود و توجهش به چیزی دیگر جلب می‌شود. فکر نمی‌کنم که اصلا احتمال چنین چیزی وجود داشته باشد. در همین راستا، الشرق‌الاوسط، به نقل از تیموتی لیندرکینگ، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خلیج فارس، مدعی شد که دولت کنونی آمریکا تمایل واقعی به مذاکره مستقیم با ایران داشته، اما تهران این مسئله را نپذیرفته و به رفتار‌های خود ادامه داده است.
 
 

کارشکنی اعراب و رژیم صهیونیستی در مذاکرات احتمالی آینده دولت بایدن با ایران

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرده بود که در‌صورت پیروزی و راهیابی به کاخ سفید، به برجام بازخواهد گشت و در برنامه‌ای مشخص، به‌جز حل مسئله فعالیت‌های هسته‌ای، در‌خصوص برنامه توسعه موشک‌های بالستیک و حضور ایران در منطقه نیز با ایران مذاکره خواهد کرد. اما به نظر نمی‌رسد که هر‌گونه مذاکره احتمالی میان آمریکا و ایران در آینده حتی در موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان، مسیری هموار داشته باشد؛ زیرا متحدان منطقه‌ای آمریکا از هم‌اکنون به‌دنبال کارشکنی در این مسیر درراستای حداکثرسازی منافع خود هستند.
 
در همین راستا وب‌سایت خبری اکسیوس، به نقل از مقامات صهیونیستی اعلام کرده است که وزارت خارجه اسرائیل، تیمی ویژه را به ریاست گابی اشکنازی تشکیل داده تا روی چگونگی اثرگذاری این رژیم روی هرگونه مذاکره احتمالی میان دولت بایدن و ایران تمرکز کند. وب‌سایت خبری اکسیوس، همچنین در خبری دیگر اعلام کرده است که عبداللطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین که در‌پی عادی‌سازی روابط کشورش با رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، در گفتگو با این پایگاه گفته که انتظار دارد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، قبل از پیش‌رفتن به‌سمت یک توافق هسته‌ای جدید، با بحرین و دیگر کشور‌های خلیج فارس مشورت و رایزنی کند.


شفافیت موضع ایران در مذاکرات احتمالی آینده با آمریکا

وزارت امور خارجه کشورمان بار‌ها اعلام کرده است که اگر آمریکا به اصول بین‌المللی پایبندی داشته باشد و به تعهدات خود در برجام بازگردد و تحریم‌ها را برطرف کند، ابایی از مذاکره نخواهد داشت. در‌نتیجه، این رفتار آینده دولت بایدن است که ادامه مسیر تعامل ایران با آمریکا را مشخص خواهد کرد. در همین راستا حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، در توئیتی نوشت: «لغو تحریم‌های ظالمانه کشورمان اولویت اول نظام است و راه آن، تولید و بازتولید قدرت سخت و نرم است. قطعا روش ترامپ و بایدن متفاوت است، اما بایدن دوست جمهوری اسلامی ایران و شاه‌کلید نیست. تغییر رفتار عملی کاخ سفید، ملاک هر اقدامی است. ایران مرد عمل و مذاکره منطقی و عزتمند است.»

همچنین سردار حسین دهقان، مشاور فرماندهی کل قوا، در حوزه صنایع دفاعی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره‌به برخی گزارش‌ها مبنی‌بر شروطی که آمریکا قصد دارد برای مذاکره با ایران تعیین کند، گفت: «جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی و با هیچ‌کسی درباره قدرت نظامی خود وارد مذاکره نمی‌شود. موشک ها، نمادی از پتانسیل عظیم متخصصان، جوانان و مراکز صنعتی ماست.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
چرا می گید تحریمها اثری نداشته ، دیگر ازین بدتر که ملت ایران به فلاکت کامل افتادن و عده‌ای به نان شب محتاجند ، پس اینقدر دروغ و یاوه نبافید
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
برای آقازاده ها و کسانی که دستی بر مال مردم دارند بد نشده این ملت خصوصا کارگران هستند که زیر فشار فقر له و نابود شدند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->