سیادت: طالبان عملیاتی هستند و حرفی که می‌زنند را انجام می‌دهند نگاهی به دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در افغانستان | ترافیک دیدار‌های کاظمی قمی در چهارراه شیرپور رئیس اداره راه‌آهن طالبان: هدف ما توسعه تجارت بین ایران و افغانستان است معاون استاندار خراسان رضوی: ما دوست روز‌های سخت افغانستان هستیم | دانشکده راه‌آهن در مشهد افتتاح خواهد شد کشف ۲۵۰ هزار تُن موادمخدر در مرز‌های افغانستان با ایران، طی یک سال گذشته چین رسماً کشته‌شدن شهروندان چینی در مرز افغانستان و تاجیکستان را تأیید کرد یاراحمدی: حضور افغان‌های غیرمجاز ارائه خدمات به اتباع مجاز را متأثر کرده است حامد کرزی خواستار یک ابتکار منطقه‌ای جهت حل مشکلات مردم افغانستان شد استاندار خراسان رضوی: مسیر ریلی خواف- هرات افغانستان را به آب‌های آزاد وصل می‌کند هیئت راه‌آهن افغانستان با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد (۳۰ آبان ۱۴۰۳) تیم کریکت ۱۹ سال افغانستان در برابر پاکستان به میدان می‌رود (۳۰ آبان ۱۴۰۳) هیئت راه‌آهن افغانستان با هدف گفتگو درباره کریدور ریلی خواف-هرات وارد مشهد شد کاظمی قمی در کابل: ایران آماده گسترش همکاری‌ها با افغانستان است مشاور وزیر کشور: ایران سالانه ۵۰۰ هزار ویزا به اتباع افغانستانی می‌دهد مشاور وزیر راه: ایران آماده سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل افغانستان است نماینده ویژه چین: ما به دنبال نفوذ در افغانستان نیستیم ویدئو | آخرین وضعیت طرح انسداد مرزهای شرق کشور با افغانستان سخنگوی وزارت خارجه: تعداد زندانیان محبوس افغانستانی در زندان‌های ایران زیاد است ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی در ولایت بلخ افغانستان زیر کشت زعفران نمایندگان بنیاد بیل گیتس با رئیس هلال‌احمر طالبان دیدار کردند کاظمی قمی: اولویت ما توسعه روابط ریلی ایران و افغانستان است
سرخط خبرها

وزارت ارتباطات از تلاش برای رفع مشکل صدور سیم‌کارت برای اتباع خارجی خبر داد

  • کد خبر: ۵۰۳۷۶
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
وزارت ارتباطات از تلاش برای رفع مشکل صدور سیم‌کارت برای اتباع خارجی خبر داد
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، جزئیات رسیدگی به مشکل صدور سیم‌کارت برای اتباع خارجی را تشریح کرد و گفت:‌ مشکل صدور سیم‌کارت برای اتباع خارجی حل می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز – درحالی که مهاجران افغانستانی ساکن ایران سال‌ها است با مشکلات زیادی مثل سیم‌کارت، کارت بانکی و موضوعاتی از این دست روبه‌رو هستند، به‌تازگی انتشار پست اینستاگرامی «فرشته حسینی»، بازیگر افغانستانی سینما و تئاتر، که خود در ایران به دنیا آمده باعث شد وزیر ارتباطات قول دهد شخصا مشکل مهاجران افغانستانی در رابطه با تهیه سیم‌کارت را بررسی کند.

 

حل بخش زیادی از مشکلات مهاجران افغانستانی که با مدارک معتبر اقامتی در ایران زندگی می‌کنند، منع قانونی ندارد. به نظر می‌رسد عده‌ای با بی‌توجهی به قانون یا عدم تمکین به آن زمینه را برای تخلف از آن فراهم می‌کنند.

 

حالا خبرنگار خبرگزاری  ایرنا یک هفته پس از این ماجرا به سراغ رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رفته تا علت این ماجرا را جویا شود.

 

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره سازوکار صدور سیم‌کارت و چرایی خودداری دفاتر پیشخوان از صدور سیم‌کارت برای مهاجران افغانستانی به سؤالاتی پاسخ داده است.

دفاتر وظیفه‌شان را درست انجام نداده‌اند

مشکل اصلی برای صدور سیم‌کارت برای افغانستانی‌ها چه بود و از چه زمانی آغاز شد؟

 

اصلی‌ترین موضوعی که برای صدور سیم‌کارت باید توسط دفاتر پیشخوان مورد بررسی قرار بگیرد، احزار هویت است. این مسئله برای اتباع داخلی و خارجی یکسان است. احراز هویت اتباع داخلی از طریق ثبت‌احوال استعلام می‌شود، اما اتباع خارجی چند روش دارند.

 

کسانی که قصد دارند، براساس گذرنامه سیم‌کارت دریافت کنند، باید از طریق نیروی انتظامی استعلام شوند و عده‌ای دیگر مانند برادران و خواهران افغانستانی ما یک راه‌های شناسایی به نام کد آمایش دارند که از یک سامانه پژواک استعلام می‌شود.

 

پس مشکل اصلی احراز هویت است که انجام نمی‌شود؟

 

بررسی‌های ما نشان می‌دهد که الان وضعیت بهتر شده، اما مشکل اصلی این است که زمان استعلام، سامانه پژواک دچار مشکل می‌شود؛ اما این تمام دلیل نیست. دفاتر هم این موضوع را دستاویزی قرار داده‌اند تا کاری که وظیفه‌شان است را انجام ندهند. خیلی‌ها در پاسخ به مشتری می‌گویند نمی‌توانیم وارد سایت شویم، این در حالی است که پس از بررسی مشخص می‌شود آن‌ها هیچ استعلامی انجام نداده‌اند.

درحال بررسی تخلفات هستیم

چرا این کار را انجام نمی‌دهند؟ بالأخره این شغلشان است و بابت همین خدمات پول دریافت می‌کنند؟

 

بله در حقیقت به این شکل است، اما زمانی که فرد نتواند با کد خودش سیم‌کارت بگیرد، احتمال دارد برخی از دفاتر بتوانند سیم‌کارت غیرمجازی که به اسم دیگران فعال‌شده را به آن‌ها گران‌تر بفروشند. این کار امکان‌پذیر است و تخلفات این حوزه در حال بررسی است.

 

ثبت شکایات در سامانه ۱۹۵ به چه صورت است، دراین‌باره شکایتی به ثبت رسیده است؟

 

بله شکایت‌ها در حال ثبت و بررسی است. البته با انتشار این خبر متوجه شدیم سامانه ما نیز دارای مشکلی است که باید آن را برطرف کنیم. زمانی که اشخاص شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ به ثبت می‌رسانند باید شماره سیم‌کارتی را بدهند که به‌واسطه آن رمز یک‌بار مصرف برایشان ارسال شود. به همین دلیل فردی که سیم‌کارت ندارد عملا نمی‌تواند در این سامانه شکایتی را به ثبت برساند. در حال برطرف‌کردن باگ سامانه هستیم تا اتباع در صورت تخلف دفاتر پیشخوان یا مشکلات مربوط به صدور سیم‌کارت، بتوانند آن را ثبت کنند.

 

اقدامات دیگری که در‌این‌زمینه انجام‌شده است، چیست؟

 

اپراتور ایرانسل در بسیاری از دفاتر سرویس خود را به اتباع نمی‌داد، به آن‌ها تذکر دادیم تا دوباره سرویس خود را فعال کنند که ظرف همین چند روز خدمت‌رسانی و ارائه سرویس بهتر شده است. به سامانه استعلام پژواک هم اعلام کردیم که اگر مشکل احراز هویتشان به‌دلیل کمبود ظرفیت و زیرساخت است، به ما اعلام کند تا امکانات لازم را در اختیارشان قرار بدهیم.

 

دفاتر پیشخوان می‌گویند تا سال گذشته چنین مشکلی وجود نداشته و مدتی است که نمی‌توانند سیم‌کارتی به‌نام اتباع خارجی ثبت کنند؟

 

در گذشته شاید به هر دلیلی آن‌ها استعلام را انجام نمی‌دادند، از زمانی که استعلام و احراز هویت از طریق سامانه تعریف‌شده، این مشکلات کمی بیشتر شده است. البته حتما این موارد را حل خواهیم کرد تا اتباع نیز بتوانند بر اساس مصوبات تنظیم مقررات تا سه سیم‌کارت به‌نام خودشان ثبت و دریافت کنند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->