سرخط خبرها

اعضای مجتمع فرهنگی مذهبی ائمه اطهار(ع) شهرک شهید رجایی از فعالیت‌های خود می‌گویند

  • کد خبر: ۵۰۵۰۹
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
  • ۱
اعضای مجتمع فرهنگی مذهبی ائمه اطهار(ع) شهرک شهید رجایی از فعالیت‌های خود می‌گویند
مجتمع فرهنگی مذهبی ائمه اطهار(ع) حالا کلی کارگروه مختلف و اعضای دغدغه‌مند دارد که به شیوه‌های مختلف به مردم حاشیه شهر خدمت می‌رسانند. یکی از اقدامات اخیر آن‌ها ایجاد فضای درمانی در حر ١٩ برای ارائه خدمات دارویی و درمانی رایگان به مردم حاشیه شهر است.
سحر نیکو عقیده | شهرآرانیوز؛ «خیر خدا در هر صورت به مردم می‌رسد، ما دعا می‌کنیم که توفیق داشته باشیم و وسیله رساندن این خیر باشیم.»
 
این‌ها را سجاد محمودی مقدم همان اول گفتگو می‌گوید. یکی از اعضای جوان مجتمع فرهنگی و مذهبی خادمین ائمه اطهار (ع) شهرک شهید رجایی. مجتمعی که سال ٨٩ توسط حاج آقا عزتی یکی از ریش‌سفیدان و معتمدان محله شکل می‌گیرد، روز به روز به تعداد اعضای آن اضافه می‌شود و بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. این مجتمع حالا کلی کارگروه مختلف و اعضای دغدغه‌مند دارد که به شیوه‌های مختلف به مردم حاشیه شهر خدمت می‌رسانند. یکی از اقدامات اخیر آن‌ها ایجاد فضای درمانی در حر ١٩ برای ارائه خدمات دارویی و درمانی رایگان به مردم حاشیه شهر است. یک ماه از برپایی این فضا بیشتر نمی‌گذرد که تصمیم می‌گیریم سری به آن بزنیم و با اعضای این مجتمع فرهنگی گفتگو می‌کنیم.
 
 

تشکیل مجموعه

سجاد محمودی مقدم متولد سال ١٣٧٤ مسئول کارگروه درمانی مجتمع است و خودش را عضو کوچک این مجموعه می‌داند. او همه چیز را از همان ابتدا تعریف می‌کند: این مجتمع وابسته مسجد ائمه اطهار (ع) در همین محله است. مؤسس آن هم حاج آقا عزتی است که ریش سفید و معتمد محله محسوب می‌شود. او که خودش یکی از ساکنان قدیمی و دغدغه‌مند محله بوده و مدت ٢٥سال فرماندهی پایگاه بسیج محله را برعهده داشته، سال ٨٩ تصمیم به تشکیل این مجموعه می‌گیرد تا بخشی از خلأ‌های فرهنگی این منطقه پر شود و به مردم حاشیه‌نشین هم خدمات مختلف ارائه شود. اما پیرو ایجاد این مجتمع، بستری هم برای رشد کودکان و جوانان محله فراهم شد. اعضایی که با اشتیاق عضو می‌شدند، مهارت کسب می‌کردند، دغدغه هم محله‌ای هایشان را پیدا می‌کردند و روحیه همدلی و مشارکت در آن‌ها تقویت می‌شد. این مجتمع حالا به هیچ ارگانی وابسته نیست و به لطف تلاش و همت همین جوانان و نوجوانان سر پاست. حالا بالغ بر ۳۰۰ عضو دارد و کلی کارگروه مختلف و...
 
 

مسجد طلبه‌سازی

محمودی مقدم یکی از مهم‌ترین اقدامات مجتمع را برنامه‌های فرهنگی می‌داند و می‌گوید: همان‌طور که پیش‌تر گفته شد یکی از اهداف تشکیل این مجموعه پر کردن خلأ‌های فرهنگی محله بود. کمبود خدمات فرهنگی با توجه به نبود امکانات در این محله احساس می‌شد. پس فضای مسجد در اختیار مجموعه قرار گرفت و کلاس‌های مختلف رایگان در آن برگزار شد. کلاس قرآن و تفسیر، ورزش و فرهنگی تا بچه‌های این محدوده هم از این خدمات بی‌بهره نباشند. طلبه‌ها، معلم‌ها و افراد مختلف با مهارت‌های متفاوت عضو کانون می‌شدند و بنا به تخصص خودشان کلاس‌های رایگان برگزار می‌کردند. طلبه‌هایی که عضو مسجد بودند تأثیر بسزایی روی بچه‌های محله گذاشتند. در همین فضا عده زیادی از این بچه‌ها هم در همین مسیر قرار گرفتند و طلبه شدند، به طوری که اینجا به مسجد طلبه‌سازی معروف شد!
 
 

تشکیل خیریه

برنامه‌های اقتصادی، اما اقداماتی بودند که همیشه در دستور کار این مجموعه قرار داشتند. مسعود عباسی از دیگر اعضای قدیمی مجتمع که از طریق هیئت مسجد سال‌ها پیش عضو کانون شده درباره این خدمات اقتصادی توضیح می‌دهد: این منطقه پر از خانواده‌های نیازمندی است که به نان شبشان محتاج هستند. این شد که به فکر تشکیل یک خیریه در مجموعه افتادیم و خیریه ائمه اطهار (ع) را تشکیل دادیم. حالا بالغ بر هزار و صد خانواده زیرپوشش این خیریه هستند. محل هزینه‌ها هم خود این مردم هستند و خیرانی که از سرتاسر شهر کمک می‌کنند.
 
 

ارائه خدمات درمانی رایگان

توزیع غذای گرم چند شب در هفته، برگزاری مراسم مذهبی به مناسبت‌های مختلف، ضدعفونی معابر در ایام شیوع ویروس کرونا، توزیع بسته‌های بهداشتی با اولویت قرار داردن نیازمندان و... این‌ها فقط بخشی از فعالیت کارگروه‌های مختلف این مجتمع است که نام می‌برند، اما یکی از اقدامات مؤثر اخیر آن‌ها که حسابی در منطقه سر و صدا راه می‌اندازد ایجاد یک فضای درمانی با ارائه خدمات رایگان است. حالا یک ماه از اجاره این ساختمان کوچک در حر١٩ و ارائه این خدمات می‌گذرد. سجاد محمودی مقدم از هدف تشکیل این فضا و این یک ماه که گذشت می‌گوید: یکی از نیاز‌های اساسی و همیشگی مردم محروم این منطقه، نیاز به خدمات درمانی بود و این نیاز با توجه به نبود بیمارستان در این نقطه از شهر و محدود بودن فضا‌های درمانی به شدت احساس می‌شد. ما این نیاز را فهمیده بودیم و سعی کردیم با ارائه خدمات محدود درمانی در مسجد و حسینیه محله قدمی در راستای بهبود آن برداریم. اما تصمیم گرفتیم این خدمات گسترده‌تر باشد و این فضا را اجاره کردیم. حالا یک ماه از شروع کار ما می‌گذرد. در این فضا هفته‌ای دو روز به روی اهالی باز می‌شود و چند پزشک هم همگی داوطلبانه و رایگان بیماران را معاینه می‌کنند. اگر بیماری به پزشک متخصص نیاز داشته باشد ارجاع داده می‌شود و طول درمانش را بدون پرداخت هزینه طی می‌کند. با داروخانه‌ای هم قرارداد بسته‌ایم و دارو‌ها هم رایگان در اختیار بیماران قرار داده می‌شود.
 
 

حوزه کارآفرینی

او در آخر از برنامه‌های پیش روی مجتمع می‌گوید. از نیاز به اشتغال افراد ساکن این منطقه و حوزه کارآفرینی که می‌خواهند به آن ورود داشته باشند و از افراد با تخصص‌های مختلف در این منطقه برای به راه انداختن کسب و کارشان حمایت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسعود عباسی بایگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
1
تشکر میکنم از زحماتی که گروه خبری شهرآرا در تهیه این گزارش کشیدن به خصوص خانم سحرنیکو عقیده سپاس فراوان عضو کوچکی از خادمین ائمه اطهار علیهم السلام
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->