سرخط خبرها

بهسازی پیاده راه صادقیه ۱۵ اولویت اهالی محله در طرح «محله ما»

  • کد خبر: ۵۰۸۱۴
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
بهسازی پیاده راه صادقیه ۱۵ اولویت اهالی محله در طرح «محله ما»
براساس پروژه طرح «محله ما»، شهروندان مشهدی ساکن در محلات با کمک گروه‌های تسهیلگری که در حکم مجری طرح، ایفای نقش می‌کنند، کم و کاستی و معضلات محلات را شناسایی کرده و با بودجه‌ای مشخص برای رفع آن گام برمی‌دارند.
رضا ریاحی | شهرآرانیوز؛ بی‌گمان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری مشهد برای نیل به اهداف شهر «شهروندمحور»، تمرکز بر رویکرد‌های اجتماع‌محور و موضوعاتی مثل حرکت به سوی پروژه‌های خرد محلی است که در قالب طرح «محله ما» تعریف شده و درحال اجراست.
براساس پروژه طرح «محله ما»، شهروندان ساکن در محلات با کمک گروه‌های تسهیلگری که در حکم مجری طرح، ایفای نقش می‌کنند، کم و کاستی و معضلات محلات را شناسایی کرده و با بودجه‌ای مشخص برای رفع آن گام برمی‌دارند.
 
برای این طرح که تاکنون در سه گام و ۱۱ محله و هسته جمعیتی منطقه ۱۲ اجرا شده است، اهدافی همچون تقویت هویت محلی به منظور افزایش حس تعلق، ارتقای فرهنگ مشارکت‌جویی شهروندان و حضور مؤثر آن‌ها در فرآیند کیفیت‌بخشی به محلات، افزایش نظارت عمومی بر بهبود اجرای پروژه‌های محلی و افزایش رضایت‌مندی از مدیریت شهری دنبال می‌شود.

 

موقعیت جغرافیایی و جمعیتی نقویه

سرپرست طرح «محله ما» در محله نقویه با اشاره به موقعیت جغرافیایی و جمعیتی این محله گفت: محله نقویه به عنوان محدوده جغرافیایی مورد مداخله در طرح «محله ما» در تاریخ ۱۶ مردادماه ۹۹ به این گروه ابلاغ شد. این محله در منطقه ۱۲ شهرداری مشهد و در ناحیه ۲، با وسعتی حدود ۲۱۴ هکتار واقع شده است. محله نقویه از شمال به بولوار امیریه، از جنوب به بولوار الهیه از غرب به بولوار مهدیه و از شرق به بولوار سجادیه منتهی می‌شود و در حال حاضر جمعیتی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر را در خود جای داده است.

 

نشست معارفه با مدیران

آناهیتا آرشیان افزود: در تیرماه امسال اولین جلسه معارفه گروه تسهیلگری طرح با مدیران شهری منطقه ۱۲ انجام شد، در این نشست که با حضور معاون فنی و اجرایی منطقه، رؤسای ادارات و نواحی و همچنین اعضای شورای اجتماعی محلات در بوستان صادقیه برگزار شد، اهداف و برنامه‌های اجرایی طرح بررسی شد.
وی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی به اهالی برای آشنایی با طرح «محله ما» و گروه تسهیلگر از ۲۵ مردادماه از طریق نصب پوستر و بنر در بخش‌های مختلف محله و همچنین همکاری معتمدان محلی، اعضای شورای اجتماعی محله نقویه و کسبه آغاز شد.

 

نیازسنجی از شهروندان

سرپرست طرح «محله ما» در محله نقویه به روش‌های نیازسنجی از شهروندان اشاره کرد و گفت: نصب بنر‌های نظرسنجی، نظرسنجی مکتوب از طریق تکمیل پرسش‌نامه‌ها، تعامل مجازی از طریق گروه‌های واتساپ، مصاحبه چهره به چهره، طراحی پرسش‌نامه الکترونیکی و معرفی سامانه ۱۳۷ و اپلیکیشن شهرمن از جمله راه‌هایی است که به منظور دریافت و جمع‌آوری نظرات ساکنان محله معرفی شد. براین اساس سه بنر نظرسنجی در ورودی مجتمع‌های مسکونی ماهان و نیکان و همچنین مسجد پنج‌تن آل عبا (ع) نصب شد که به‌شدت مورد استقبال ساکنان محله قرار گرفت. پس از توضیح فرایند پروژه طرح
«محله ما» توسط گروه تسهیلگری، از مردم خواسته شد نظرات خود را با توجه به بودجه طرح و مطابق با وظایف شهرداری بنویسند و با حضور خود در این طرح مشارکت کنند.

 

جمع‌بندی نظرات شهروندان

آناهیتا آرشیان با اشاره به اینکه پس از تکمیل مرحله نظرسنجی در ۱۲ روز متوالی، هزار و ۱۲۵ مورد از نظرات شهروندان ثبت شد، توضیح داد: نتایج این مرحله از نیازسنجی شهروندان در چهار بخش پیشنهاد‌های خردمقیاس مرتبط با طرح (۷۶۸ مورد)، پیشنهاد‌های مرتبط با وظایف شهرداری (۱۶۶ مورد)، پیشنهاد‌های کلان‌مقیاس مرتبط با وظایف شهرداری (۱۴ مورد) و پیشنهاد‌های نیازمند پیگیری بین‌سازمانی (۱۷۷ مورد) تقسیم‌بندی شد.
وی در ادامه بیان کرد: بهسازی جداول، توسعه فضای سبز، نصب روشنایی، احداث سرعتکاه، احداث سالن ورزشی و نصب تجهیزات ورزشی در پارک‌ها، دیوارکشی زمین‌های بایر و نصب مبلمان شهری از جمله مهم‌ترین درخواست‌های شهروندان است که در قالب پیشنهاد‌های خردمقیاس مرتبط با طرح دسته‌بندی می‌شود. همچنین قراردادن سطل‌های زباله، نصب علائم ترافیکی و چراغ‌های هشدار، نصب المان‌های تزیینی در میدان‌ها و معابر از مهم‌ترین درخواست‌های شهروندان است که در گروه پیشنهاد‌های مرتبط با وظایف شهرداری قرار گرفته است.
 
آرشیان خاطرنشان کرد: از مجموع ۷۶۸ پیشنهاد اهالی برای رفع کاستی‌های محلات تنها ۱۴ مورد در ردیف نظرات کلان‌مقیاس مرتبط با شهرداری مشهد دسته‌بندی شده که احداث روزبازار میوه و تره‌بار، راه‌اندازی سرای محله (بازار محله) و نصب پل هوایی عابر پیاده از جمله آن‌هاست، از طرفی برخی پیشنهاد‌ها همانند ارتقای امنیت محله از طریق افزایش گشت‌زنی نیرو‌های پلیس، احداث بانک، احداث دکل مخابراتی و افزایش خطوط اتوبوس در گروه پیشنهاد‌های نیازمند مکاتبات بین‌سازمانی است.

 

معرفی پروژه پیشنهادی

وی با بیان اینکه براساس درخواست شهروندان، مطالعات فنی و بازدید‌های میدانی، پروژه «تعریض و ارتقای کیفیت پیاده‌راه خیابان صادقیه ۱۵» در دستورکار تسهیلگران قرار گرفت، تصریح کرد: کف‌سازی و پیش‌بینی فعالیت برای زمین کنار پیاده‌راه، گل‌کاری و رسیدگی به فضای سبز، پیش‌بینی ورودی مناسب برای مسجد، اصلاح جداول باغچه، ایجاد زمینه مناسب برای بازار محله و افزایش نورپردازی از جمله مواردی است که به عنوان مطالبه اهالی در متن پروژه بهسازی پیاده‌رو خیابان صادقیه ۱۵ گنجانده شده است و ۴۵۰ میلیون تومان برای اجرای آن هزینه خواهدشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->