پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

بی‌‌ثباتی اقتصادی دلیل عمده تنوع قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار

  • کد خبر: ۵۰۸۷۲
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
بی‌‌ثباتی اقتصادی دلیل عمده تنوع قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار
رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو در مشهد گفت: بی‌ثباتی اقتصادی باعث شده است قیمت‌های متفاوتی در بازار لوازم یدکی شاهد باشیم.

طنین همتی|شهرآرانیوز، اگر گذرمان به بازار لوازم یدکی خودرو بیفتد و افزایش قیمت نجومی اجناس را هم از سال گذشته تاکنون موضوعی حل‌شده و تکراری بدانیم، شاهد تفاوت قیمتی در اجناس مشابه هستیم که علت را از رئیس اتحادیه لوازم یدکی مشهد پرسیدیم.

به‌گفته اردکانی تفاوت قیمت‌ها به نوع جنس بستگی دارد. شما اگر در واحدهای صنفی شهر هم بچرخید، 2 مغازه هم‌قیمت پیدا نمی‌کنید که آن هم به‌دلیل زمان‌های خرید جنس است؛ خرید یک ماه گذشته با خرید اکنون کلی تفاوت قیمت دارد و مسلما در قیمت فروش آن و عرضه آن به مشتری هم تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این تنوع لوازم یدکی در بازار خودرو بسیار زیاد است و این بازار مثل بازار طلا نیست که قیمتش مشخص باشد.


رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو در ادامه افزود: فروشندگان مجازند درصد سود مجاز خود را بر روی جنس اضافه و آن را عرضه کنند، اما این تفاوت قیمت در نوع خرید و زمان خرید فروشنده با فرض بر اینکه حتی برندهایشان هم یکی باشد، به وجود می‌آید.
وی در پاسخ به اینکه آیا فروشندگان نباید سود خود را براساس فاکتور خرید اعمال کنند و نه براساس قیمت روز، یادآور شد: از لحاظ قانونی این تخلف و گران‌فروشی است، اما بخشی از این تفاوت قیمت‌هایی را که در بازار لوازم یدکی شاهدیم، به‌دلیل زمان خرید و بی‌ثباتی اقتصادی در این حوزه است.


اردکانی با بیان اینکه متأسفانه چون اقتصاد ثبات ندارد، هم مصرف‌کننده و هم فروشنده که با رکود مواجه می‌شود، هر 2 متضررند، تصریح کرد: ما با رکود بازار لوازم یدکی خودرو روبه‌رو شدیم که شیوع کرونا و نبود زائر و مسافر دلیل عمده آن است. اقتصاد مشهد براساس ورود زائر پایه‌گذاری شده و در این یک‌سال میزان ورود مسافر کاهش چشمگیری داشته و تأثیر خود را در این بازار هم گذاشته است. شیوع کرونا باعث شد بازار شب عید و بازار بعد از عید به‌دلیل تعطیلی‌ها و‌ محدودیت‌ها از دست برود و بیشتر واحدهای صنفی به‌دلیل اجاره‌بهای مغازه مجبور به تعطیلی شوند.


رئیس اتحادیه لوازم یدکی مشهد درباره رعایت نرخ‌نامه‌ها در واحدهای صنفی یادآور شد: واحدهای صنفی موظف به رعایت نرخ‌نامه‌ها هستند. اما متأسفانه گرانی اجناس، رعایت نرخ‌نامه‌ها را سخت کرده است. برای مثال یک سر سیلندر پژو را که 3 میلیون تومان خریده می‌شود، اگر طبق قیمت مصوب با ۱۵درصد سود در نظر بگیریم، چیزی حدود ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان می‌شود؛ اما به‌دلیل اینکه بازار کشش ندارد، فروشنده حتی آن را زیر قیمت مصوب هم می‌فروشد و بر همین اساس نرخ‌نامه و رعایت آن در قیمت‌های بالا اصلا وجود ندارد و کسی خرید نمی‌کند.


اردکانی درباره افزایش قیمت نجومی اجناس ایرانی اضافه کرد: اجناس ایرانی هم به‌نوعی ارزبری دارد؛ بعضی قطعات به مواد اولیه‌ای نیاز دارد که در ایران تولید نمی‌شود. حتی در بعضی مواد اولیه که در داخل داریم هم شاهد افزایش چندبرابری بودیم. برای مثال دیاق سپر پراید که قبل سال ۱۲۰هزار تومان بود، به‌دلیل افزایش قیمت فولاد در ایران اکنون ۲۶۰هزار تومان فروخته می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->