سرخط خبرها

تکاپو برای پایان‌بخشیدن به معضل افراد بدون هویت

  • کد خبر: ۵۰۸۸
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
تکاپو برای پایان‌بخشیدن به معضل افراد بدون هویت
درددل‌ رودرروی اهالی شهرک شهید باهنر با فرمانده انتظامی مشهد

انسیه شهرکی
دبیر شهر آرا محله

خیلی اتفاقی به‌واسطه یکی از اهالی محله از حضور فرمانده انتظامی مشهد در شهرک شهید باهنر باخبر می‌شوم. معتمدان محله در مسجد فاطمه زهرا(س) واقع در انتهای خیابان بسکابادی پیش از آمدن رؤسای کلانتری شهید رجایی و شهید باهنر و فرمانده انتظامی مشهد جمع شده‌اند. این گفت‌وگوی صمیمانه با معتمدان محله در حالی اتفاق می‌افتد که کمتر از یک ماه پیش همین مسئولان انتظامی به ‌همراه «رمضانعلی فیضی» عضو شورای شهر مشهد، به محله آمدند و پای حرف‌ها و گلایه‌های مردم شهرک نشستند.


درددل‌های تمام‌نشدنی
کافی است مردم بدانند قرار است مسئولی پا به محله‌شان بگذارد، با دعوت یا بی‌دعوت خود را به محل می‌رسانند و سر درد دلشان باز می‌شود. درست این مسئله در این دیدار مردمی با مسئولان انتظامی مشهد اتفاق می‌افتد و به‌وضوح صدای پچ پچ اهالی شنیده می‌شود. تعدادشان حدود 40نفری می‌شود و ریش‌سفیدها و آن‌ها که بزرگ‌تر محله‌اند بر صدر مجلس نشسته‌اند.دقایقی بعداز حضور سرهنگ اکبر آقابیگی، فرمانده انتظامی مشهد، گفت‌وگوهای دونفره جای خود را به طرح مسئله در جمع آن هم بی هیچ مقدمه‌ای می‌دهد.حقدادی که کاسب و معتمد و از ساکنان قدیمی محله و عضو شورای اجتماعی محله نیز هست، گفتنی‌ها را می‌گوید: از سال95 تاکنون همایش و جلسه‌های متعددی در حوزه امنیتی این دو شهرک شهید رجایی و باهنر داشته‌ایم اما متأسفانه وعده‌ها کمرنگ تحقق پیدا کرده است. طوری که معضلات کمرنگ نشده بلکه روز به روز بیشتر شده است. به‌ویژه همین مسئله چلوها(بدون هویت) که همین چند وقت پیش در محله کشاورز درگیری داشتند. حضور چلوها در این محله عمری چهل‌ساله دارد. دل پر حقدادی او را به سمت طرح معضلات دیگر نیز می‌برد: اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر در این شهرک به‌وفور است. از این طرف متهم دستگیر و خانه پلمب می‌شود و از آن طرف با وثیقه و به هزار و یک ترفند آزاد می‌شود!یکی دیگر از ساکنان درددل می‌کند: « روی صحبت من با مرزبانی است. چطور مرزبانی بر ورود اتباع نظارت ندارد. هر شب در کوچه حمام شاهد تجمع بی‌شمار اتباع هستیم که روز به روز تعدادشان زیاد می‌شود. آن‌طور که شنیده‌ام به افرادی خاص 3میلیون تومان می‌دهند و وارد مشهد می‌شوند. منظور ما افغانستانی‌هایی که مثل بقیه مردم این شهر سالم زندگی می‌کنند نیست. منظور ما همان‌هایی هستند که علاوه بر ایجاد معضلات اجتماعی، مسائل بهداشتی را هم رعایت نمی‌کنند. پیشنهادم این است در ساعاتی خاص که امنیت محله آبستن هر گونه جرمی است گشت‌زنی‌های پلیس بیشتر شود.»گزمه هم چون موضوع امنیت است از نبود احساس امنیت در بعضی مواقع روز در محله به‌شدت گلایه کرده و می‌گوید: « برخی افراد نامعلوم مزاحمت‌های متعددی برای اهالی دارند و کسی جرئت برخورد با آن‌ها را ندارد. اگر هم موردی را به 110 گزارش دهیم معمولا رئیس کلانتری زودتر از گشت110 به محل می‌رسد. 197 هم وضعیتش همین‌طور است.» او درباره چلوها هم نکاتی دارد: «بیشتر این افراد بدون هویت اسلحه نگهداری می‌کنند. دلهره نگهداری بچه‌هایمان را داریم که چطور در این شرایط مواظبشان باشیم، چون نمی‌شود به دست و پای بچه زنجیر زد و گفت از خانه بیرون نرو. حتی برای سامان‌دهی این افراد بارها با مسئولان فرمانداری و شهرداری هم جلسه گذاشته‌ایم اما نمی‌دانیم ایراد کار کجاست که به نتیجه نمی‌رسد.» او در پایان پیشنهاد دیگری هم می‌دهد: «بد نیست در ابتدای چهارراه حسین بربر کانکس پلیس مستقر و دوربین حفاظتی نصب شود.»


ارتقای کلانتری
فرمانده انتظامی مشهد هم بعد از صحبت اهالی که بیشترش حول محور چلوهاست، می‌گوید:« بدانید جمعیت مشهد از مجموع 24 استان کشور بیشتر است. حتی از 61کشور دنیا هم به مراتب جمعیتش افزون است. این آمار هم می‌تواند برای شما جالب باشد که در دنیا برای هر 1000نفر، 8پلیس هست که در کشور ما به ازای هر 1000نفر 8/3 نفر است. که در مشهد همین رقم کمتر است. باوجوداین قبول داریم کمبودهایی هست. برای همین کلانتری شهرک شهید رجایی را به کلانتری درجه یک ارتقا داده‌ایم و تجهیزات و امکانات آن هم به تناسب درجه یک بودنش تغییر کرده است.» او آماری از دستگیری هم ارائه می‌دهد: «در شهرک شهید رجایی 1014نفر متهم از قاچاقچی تا دزد و شرور و... دستگیری داشتیم. 378سارق هم جداگانه دستگیر و روانه زندان شده‌اند. قبول کنیم در بحث مثلا همین سرقت‌ها شهروندان هم کوتاهی می‌کنند. با زدن یک قفل کاپوت، جلو خیلی از سرقت‌های خودرو گرفته می‌شود. در بیش از 1000نزاع وارد عمل شده‌ایم که البته در کنار ما بسیج هم بوده است.»فرمانده انتظامی مشهد در ادامه به مردم قول می‌دهد که مسائل مطرح شده را پیگیری می‌کند و می‌گوید: «درباره آزادی متهمان بعد دستگیری با سلطانی، معاون دادستان، گفت‌وگو کردم که حتی با قرار وثیقه این‌ها آزاد نشوند و جنبه عمومی جرم که همان ایجاد رعب و وحشت است، لحاظ شود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->