آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

آشنایی با علائمی که خبر از کم خونی می‌دهد

  • کد خبر: ۵۱۰۴۳
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
  • ۱
آشنایی با علائمی که خبر از کم خونی می‌دهد
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درخصوص شایع‌ترین علائم کم خونی و راهکار‌های درمان آن توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: یکی از رایج‌ترین بیماری‌های دنیا مربوط به آنمی یا فقر آهن است. وقتی صحبت از کم خونی می‌شود؛ منظور ما نرسیدن اکسیژن به اعضای بدن است. در واقع هموگلوبین که مسئولیت اکسیژن رسانی به تمام اعضای بدن را عهده دار است، نیاز شدید به آهن دارد و زمانی که میزان آهن در بدن کاهش پیدا کند، اکسیژن رسانی با اختلال رو به رو خواهد شد.

او در ادامه افزود: کم خونی دلایل مختلفی مانند وراثت، کمبود ویتامین B ۱۲ و فقر آهن دارد. نبود تغذیه سالم یا کم، عادت ماهیانه در بین خانم ها، بیماری‌های التهاب روده و شروع توده‌های دستگاه گوارش در افراد بزرگسال باعث کاهش میزان آهن در بدن می‌شود.
 

شایع‌ترین علائم کم خونی کدامند؟

صمدپور بیان کرد: احساس خستگی و زود خسته شدن در بین افراد از مهم‌ترین علائم کم خونی محسوب می‌شود. این افراد حتی تمرکز نسبت به کار و فعالیت خود ندارند. رنگ پریدگی از دیگر علائم کم خونی است که نسبت به شدت آن دست و صورت این افراد به صورت رنگ پریده ظاهر می‌شود.

او افزود: سردرد و سرگیجه یکی از علائم شایع فقر آهن است که به دلیل کمبود اکسیژن، عروق دچار تورم می‌شوند و در نهایت سر درد را ایجاد می‌کند. کمبود اکسیژن و مسئولیت قلب برای خون رسانی در افراد مبتلا به آنمی، تپش قلب را ایجاد می‌کند.

این متخصص تغذیه مطرح کرد: علائم دیگری در موارد شدیدتر آنمی مانند تغییر شکل ناخن ها، خشک شدن دهان، پا‌های بیقرار به خصوص در ناحیه ساق پا را مشاهده می‌کنیم. تغییرات خلقی مانند افسردگی و تمایل به خوردن خاک و کاغذ در برخی افراد مبتلا به کم خونی به صورت محدود نیز دیده می‌شود. از دیگر علائم آنمی می‌توان به پوست خشک و مو‌های شکننده هم اشاره کرد.
 

برای درمان و کنترل کم خونی چه اقداماتی انجام دهیم؟

صمدپور گفت: در مرحله اول باید علت کم خونی مانند دریافت کم یا از دست دادن خون را شناسایی کنیم. بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید. اما نقش تغذیه در کنترل و درمان کم خونی بسیار حائز اهمیت است. آهن در گوشت، مرغ و ماهی به خصوص گوشت قرمز یافت می‌شود.

صمدپور در پایان تصریح کرد: حبوبات و تخم مرغ نقش مهمی در تامین میزان آهن بدن دارند. باید دقت کنید در مواردی که منبع تامین آهن از گیاهان و سبزیجات است در بعضی از مواد غذایی دیگر تداخل ایجاد می‌کند. به عنوان مثال در صورتی که چای با مواد غذایی حاوی آهن مصرف شود؛ در بدن تداخل ایجاد می‌شود و جذب کامل آهن انجام نمی‌شود. همچنین سبوس زیاد هم باعث ایجاد تداخل در جذب آهن می‌شود. در صورتیکه استفاده از گوشت امکان پذیر نیست میزان حبوبات در برنامه غذایی خود را افزایش دهید.

منبع:بهداشت نیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سهیلا موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
باسلام من خانمی ۲۸ساله هستم هم سردردشدیددارم هم حالت تهوع همیشه هم دست وپاهام سرده وقتی هم پنج دیقه توسرما باشم زبونم ازسرمابندمیادنمیتونم حرف بزنم آیااین میتونه کم خوبی باشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->