آیا دارو‌های ضدافسردگی باعث چاقی می‌شوند؟ میزان مستمری والدین بیمه‌شده در صورت تأیید کفالت چقدر است؟ اصلی‌ترین عوامل خطر در سرطان دهان چیست؟ | سرطان دهان را جدی بگیرید هشدار در مورد عفونت های تنفسی کودکان در فصل سرما مراقب «مرض قند» باشید! سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی راه‌اندازی شد کارگران می‌توانند در صورت عدم ارسال لیست و واریز حق بیمه توسط کارفرما، موضوع را پیگیری کنند نجات دختر فراری از لانه دزدان نقابدار توسط پلیس مشهد پلمب کافه مشروبات الکلی در تهران تعطیلی مدارس خوزستان به دلیل آلودگی شدید هوا در روز یکشنبه (۱۸ آبان ۱۴۰۴) صدور رأی بخش سوم پرونده «کینگ مانی»| تعیین تکلیف ۷۴۸ شاکی ثبت ۱۴۹ زلزله در کشور طی هفته گذشته (۱۷ آبان ۱۴۰۴) | وقوع ۱۲ زمین‌لرزه در خراسان رضوی ترکیدگی لاستیک فوکر ۱۰۰ آسمان در فرودگاه مشهد| مسافران سالم پیاده شدند مسمومیت ۲۳ زن و ۳ مرد در یکی از هتل‌های مشهد (۱۷ آبان ۱۴۰۴) توسعه عدالت آموزشی با ساخت بیش از ۳۰۰ مدرسه جدید در خراسان رضوی هشدار گسترش خشکسالی | از هر ۱۰ سد کشور یکی در آستانه خشک‌شدن است آلزایمر عملکرد عصبی-عروقی بافت چربی را مختل و ریسک دیابت و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد اول شدیم، تبریک! دو عامل پنهان در اختلال خواب و کاهش باروری زنان را بشناسید افراد پیش دیابتی شب‌ها این آجیل را بخورند تدوین بسته‌های آموزشی «از ایران دفاع می‌کنیم» برای همه مقاطع تحصیلی کشف ۶۳۲ کیلوگرم موادمخدر صنعتی و سنتی در خراسان رضوی (۱۷ آبان ۱۴۰۴) اولین قطار روسیه به ایران وارد شد (۱۷ آبان ۱۴۰۴) دیابت از کودکی تا سالمندی را تحت تأثیر قرار می‌دهد مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی: هیچ موردی از سویه جدید تب برفکی شناسایی نشده است با تغذیه درست از سکته مغزی جلوگیری کنید اعلام آخرین جزئیات از آزمون استخدامی قوه قضائیه آیا آب تهران جیره‌بندی شده است؟ | وزیر نیرو: مجبوریم فشار آب را کم کنیم
سرخط خبرها

۵ تکنیک کاربردی برای تقویت هوش هیجانی

  • کد خبر: ۵۱۲۶۸
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
۵ تکنیک کاربردی برای تقویت هوش هیجانی
هوش هیجانی نقش مهمی در موفقیت شغلی و شخصی افراد بازی می‌کند و نه تنها به شناسایی و مدیریت احساسات خود فرد کمک می‌کند، بلکه در تشخیص احساسات دیگران نیز نقش حیاتی دارد.
به گزارش شهرآرانیوز، هوش هیجانی نقش مهمی در موفقیت شغلی و شخصی افراد بازی می‌کند و نه تنها به شناسایی و مدیریت احساسات خود فرد کمک می‌کند، بلکه در تشخیص احساسات دیگران نیز نقش حیاتی دارد.

هوش هیجانی (EQ) یا هوش احساسی (EI)، توانایی افراد برای شناسایی احساسات و عواطف خود و سایرین، شناخت اثرات آن‌ها روی تفکر و رفتار و همچنین توانایی مدیریت اضطراب، تنش و بحران‌های روحی است.

مطالعه انجام شده توسط «Johnson & Johnson» نشان می‌دهد افرادی که هوش هیجانی بالاتری برخوردار هستند، در محل کار عملکرد بهتری نسبت به بقیه از خود نشان می‌دهند.

براساس اعلام «Talent Smart» در حدود ۹۰ درصد افرادی که عملکرد خوبی در محل کار دارند، از هوش هیجانی بالاتری برخوردار هستند. همین بررسی‌ها در مورد افرادی با هوش هیجانی پایین نشان می‌دهد،   ۸۰ درصد افرادی که در محیط کار کارایی لازم را ندارند، عموما هوش هیجانی بالایی برخودار نیستند. به زبان ساده باید گفت که در محیط کار، هوش هیجانی بسیار اهمیت دارد.

کارمندان بسیاری در سراسر جهان علی رغم بازدهی بالا تنها به دلیل اختلافی که ریشه در هوش هیجانی دارد، کار خود را ترک می‌کنند. مدیران بسیاری مسئولیت رهبری تیم‌های کاری را برعهده دارند که از سطح بالای هوش هیجانی برخوردار نیستند و همین مساله باعث بروز مشکلاتی برای آن‌ها شده است.

در این مطلب ۵ روش برای تقویت هوش هیجانی ارائه شده است:
 

۱- احساسات منفی خود را مدیریت کنید

وقتی بتوانید احساسات منفی خود را مدیریت کنید، کمتر تحت فشار قرار می‌گیرید. تصور کنید کسی شما را ناراحت کرده است، سریع به سراغ نتیجه گیری نروید. سعی کنید به روش‌های دیگری به این موضوع نگاه کنید. موضوع را از زاویه‌های دیگری نیز مورد توجه قرار دهید تا به راحتی عصبی نشوید.

باید بتوانید در محل کار هوشیارتر باشید. با  این روش خیلی زود می‌توانید تغییراتی را در نحوه برخورد خود با موضوعات مختلف ببینید.
 

۲- مراقب کلماتی که بر زبان می‌آورید، باشید.

برای آنکه بتوانید در محل کار ارتباط خوبی با بقیه برقرار کنید، باید مراقب آنچه به زبان می‌آورید باشید. افراد باهوش معمولا کلمات خاصی را در ارتباطات خود به کار می‌برند. اگر جلسه کاری خوبی با مدیریت نداشته‌اید، باید همه چیز را با دقت بررسی کنید. چرا این اتفاق افتاده است؟ چه عاملی باعث شده جلسه خوبی نداشته باشید؟ اگر بتوانید آنچه در طی جلسه رخ داده را مرور کنید، شاید بتوانید مشکل را پیدا کنید.
 

۳- همدلی را تمرین کنید

علاوه بر دقت روی ارتباط کلامی، باید روی ارتباط غیر کلامی‌تان نیز تمرکز لازم را داشته باشید. خودتان را جای دیگران بگذارید و مهارت همدلی یا امپاتی را در عمل تمرین کنید. هر کسی ممکن است مسایل خاص خودش را داشته باشد؛ اما با همدلی روابط هر دو طرف بهتر خواهد شد.
 

۴- عوامل استرس زا را بشناسید

در محیط کار ممکن است برخی عوامل باعث ایجاد استرس در شما شود. بهتر است آن عوامل را بشناسید. اگر دقیقا بدانید چه عواملی باعث می‌شود دچار استرس شوید، کنترل بیشتری روی خود خواهید داشت. مثلا اگر چک کردن ایمیل‌ها در هنگام شب باعث می‌شود، عصبی شوید، این کار را در زمان مناسبی انجام دهید که سر حال‌تر هستید.
 

۵- در برابر مشکلات عقب نشینی نکنید

برخی افراد در رویارویی با چالش‌ها و سختی‌ها، رفتار درستی از خود نشان نمی‌دهند. به جای شکایت کردن از شرایط موجود، بهتر است مثبت اندیشی را در پیش گرفته و افکار منفی را از خودتان دور کنید. در برابر سختی‌ها عقب نشینی نکنید و به مبارزه با آن‌ها بپردازید.

منبع:دیجیاتو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->