سرخط خبرها

روز‌های نفس‌گیر کرونایی برای صنف غذا و رستوران

  • کد خبر: ۵۱۵۱۱
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
روز‌های نفس‌گیر کرونایی برای صنف غذا و رستوران
صنف غذا این روز‌ها متضرر از شیوع ویروس کرونا شرایط خوبی ندارد و اعضای فعال این حوزه روز‌های متفاوت و البته سختی را سپری می‌کنند.
سیدمصطفی بهشتی | شهرآرانیوز؛ منطقه ۱۱ شهرداری مشهد به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی شهر مشهد شناخته می‌شود. صنف‌های پر شماری در این منطقه فعالیت دارند و این موضوع سبب می‌شود این منطقه هر روزه میزبان شهروندان بسیاری از سراسر شهر باشد. یکی از اصناف فعال در منطقه ۱۱ که عمده فعالیت آن هم در حاشیه بولوار وکیل‌آباد و بولوار معلم است، صنف غذا در دو نوع غذای ایرانی و فست‌فودی است که البته این دو صنف در قالب دو اتحادیه تعریف می‌شوند. صنف غذا این روز‌ها متضرر از شیوع ویروس کرونا شرایط خوبی ندارد و اعضای فعال این حوزه روز‌های متفاوت و البته سختی را سپری می‌کنند. در همین‌باره به سراغ برخی از فعالان این حوزه در منطقه رفتیم تا مشکلات آن‌ها را بشنویم و پیگیری کنیم. البته در این گزارش بیشتر به سراغ صنف غذای ایرانی رفتیم تا مشکلات آن‌ها را جویا شویم.
 
محمدی‌نژاد، مسئول یکی از رستوران‌های منطقه، درباره مشکلات و رنج این روز‌ها می‌گوید: من که بیش از ۲۰ سال است در این حوزه فعالیت دارم تاکنون چنین شرایطی را ندیده بودم. واقعا وضعیت اقتصادی ما اوضاع غریبی را سپری می‌کند و در شرایط سختی قرار داریم. وی ادامه می‌دهد: درباره ساعت‌های کاری به مشکل خورده‌ایم و ساعت ۹ که اوج کار ما است باید تعطیل کنیم. برای تأمین مواد اولیه از جمله روغن، برنج و مرغ به دلیل افزایش قیمت زیاد با هزینه اضافی رو‌به‌رو هستیم که به واقع نمی‌دانیم باید چگونه آن را تأمین کنیم و از طرفی باید مالیات سال قبل را در شرایط اقتصادی فعلی پرداخت کنیم.
 
کرم‌نیا، دیگر رستوران‌دار منطقه هم می‌گوید: ما این روز‌ها را هم با همه سختی‌ها سپری خواهیم کرد، اما درخواست داریم که مسئولان با حمایت از ما به عنوان صنف فعال شرایط خدمات‌دهی ما به شهروندان را بهتر کنند، این گونه همه سود خواهند برد، به عنوان مثال برای این روز‌های ما یک وام با شرایطی بهتر در نظر بگیرند، شرایطی فراهم شود تا مالیات را پس از برون‌رفت از وضعیت موجود پرداخت کنیم یا برای پرداخت حق بیمه برای صاحبان اصناف فرصتی ایجاد کنند.
وی ادامه می‌دهد: از صاحبان املاک می‌خواهیم که در تعیین قیمت اجاره‌بها انصاف بیشتری نشان دهند. واقعا در این شرایط کفگیر ما به لحاظ اقتصادی به ته دیگ خورده است.
در ادامه برای پیگیری مشکلات این صنف در منطقه ۱۱ به سراغ رئیس اتحادیه رستوران، چلوکباب، آشپزخانه، کباب و حلیم‌پزان شهر مشهد رفتیم تا برنامه‌های حمایتی برای اعضای این صنف را که تعداد بسیاری از آن‌ها در منطقه ۱۱ واقع شده‌اند، جویا شویم.
 
حسن امیریان در ابتدا به طرح‌های حمایتی اشاره می‌کند که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون برای حمایت از صنف غذا وضع شده است و می‌گوید: ما در اتحادیه و همکاران ما در اتاق اصناف از ابتدای شیوع این ویروس شرایط را با سازمان صنعت و معدن استان در میان گذاشته و مشکلاتی که صنف با آن درگیر هستند منتقل کرده‌ایم. این موضوع به طور قطع برای دیگر شهر‌های بزرگ و کوچک هم اتفاق افتاده و بعد از تبادل موضوع‌ها بین نهاد‌های مربوط تصمیم‌هایی از سوی دولت در این‌باره وضع شده که این تصمیم‌ها یا اجرایی نشده یا ناقص اجرا شده است.
 
امیریان درباره طرح‌های حمایتی اجرا شده هم بیان می‌کند: اولین طرحی که مطرح شد و اتحادیه هم با سازمان تامین اجتماعی در این‌باره توافق کرد این بود که با توجه به هزینه‌های سنگینی که رستوران‌داران برای حق بیمه کارمندان پرداخت می‌کنند، فرصتی ۶ ماهه برای پرداخت مبلغ حق بیمه به اعضای اتحادیه داده شود که فقط بعد از گذشت ۲ ماه سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت این هزینه به اعضای اتحادیه تذکر داد. دیگر موضوع پرداخت وام از سوی بانک‌ها به مبلغ ۱۶ و ۱۲ میلیون تومان بود که متأسفانه به واسطه شرایطی که وضع شد بسیاری از همکاران نتوانستند این وام را دریافت کنند. در گفت‌وگویی که من با اعضای اتحادیه داشتم برآوردم بر این است که شاید ۲ درصد از اعضا به دریافت این وام موفق شده باشند.
 
امیریان درباره پرداخت مالیات سال قبل هم بیان می‌کند: همان‌طور که از عبارت «مالیات بر درآمد» مشخص است، پرداخت مالیات باید از درآمد برداشت شود، این مالیات مربوط به سال قبل است و مشخصا باید پرداخت شود، اما اکنون که درآمدی وجود ندارد باید یک مدیر صنف چه کند؟ اقدام به تعطیلی و بیکاری چند کارگر؟ ما در این‌باره هم درخواست بخشودگی درصدی را داشته‌ایم، اما این اتفاق نیفتاد و فقط تأخیری چند ماهه در نظر گرفته شده است. ساعت‌های کاری و محدودیت رفت و آمد هم دیگر موضوع این روز‌های شهر‌های با وضعیت قرمز کرونایی است که امیریان درباره آن می‌گوید: شب‌ها تا ساعت‌های پایانی، اوج کار صنف غذاست، اما با قانون پایان رفت و آمد در ساعت ۹ شب شرایط سخت شده است و بیشتر رستوران‌ها به رغم مشکلاتی که دارند مجبور هستند که زودتر هم تعطیل کنند، در این‌باره ما با اداره اماکن، اتاق اصناف و پلیس راهور نامه‌نگاری کردیم که هر عضو اتحادیه دو شماره پلاک بدهد که کارمندان رستوران بعد از اتمام کار با دو ماشین راهی منزل شوند که موافقت نشد، البته ما هم حق می‌دهیم، چرا که اگر هر صنفی بخواهد چنین درخواستی را مطرح کند، در پایان با انبوهی از ماشین‌ها بعد از ساعت ۹ در شهر مواجه خواهیم شد.
امیریان در ادامه درباره تعداد اعضای این اتحادیه و واحد‌هایی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعطیل شده‌اند هم می‌گوید: اکنون ما ۱۴۰۰ عضو داریم و متأسفانه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۳۶۰ واحد صنفی تعطیل شده‌اند. شاید اگر طرح‌های حمایتی بهتری در نظر گرفته می‌شد یا حداقل طرح‌های تصویبی درست اجرا می‌شد این آمار کاهش پیدا می‌کرد.
بخش پایانی صحبت‌های امیریان هم درباره مشکل افزایش قیمت غذاست. او در این باره توضیح می‌دهد: این درخواست از سوی واحد‌های صنفی مطرح می‌شود، که با توجه به افزایش قیمت عجیب روغن، برنج، مرغ و ... بجاست، اما باید این اتفاق در یک روند قانونی رخ دهد. ما باید درخواست خود را در این‌باره به انجمن حمایت از مصرف‌کننده، سپس اتاق اصناف و در نهایت صنعت و معدن استان منتقل کنیم که پروسه‌ای زمان‌بر است و ما درخواست داریم که در این‌باره به اتحادیه اختیاراتی محول شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->