سرخط خبرها

بسیج؛ این‌بار در سنگر مبارزه با کرونا

  • کد خبر: ۵۱۵۱۵
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
بسیج؛ این‌بار در سنگر مبارزه با کرونا
نگاهی به نقش‌آفرینی مسجد حضرت صاحب‌الزمان (عج) در خیابان هاتف مشهد در طرح «مسجد، سنگر سلامت»
نجمه موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ یک سال از شناخته‌شدن ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. ویروسی که بیش از ۹ ماه است زندگی مردم سرزمین ما را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است.
 
حال عادت کرده‌ایم تا روزمان را با ماسک شروع کنیم، ماده ضدعفونی‌کننده به همراه داشته باشیم و دیگر چهره رهگذران و لبخند کودکان را در کوچه و خیابان نبینیم. موج دوم کرونا را پشت سر گذاشتیم، اما با رسیدن فصل سرما و در روز‌هایی که شهر‌های مختلف نشان‌دهنده وضعیت قرمز و بحرانی است و هر روز خبر ابتلای دوستان، بستگان و همکارانمان را می‌شنویم، اضطراب بیشتری در وجود بسیاری از ما نقش می‌بندد.
 
بسیاری از مساجد شهر و منطقه ثامن ۹ ماه است که با تهیه بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های کم‌بضاعت و همچنین دوخت ماسک و توزیع رایگان آن در میان مردم محله، در کنار این افراد بودند و به‌خوبی نقش حمایتی خود را ایفا کردند.
 
این مساجد امروز نیز با طرحی جدید به نام «سنگر سلامت» به‌دنبال راهکاری جدید برای ابتلای کمتر همشهریانشان به ویروس کووید ۱۹ هستند. ۱۵ مسجد منطقه ثامن از این طرح استقبال کرده‌اند و با آغاز هفته بسیج، آن را اجرایی می‌کنند.
 
یکی از این مساجد، مسجد حضرت صاحب‌الزمان (عج)، واقع در خیابان هاتف است که در همین مدت کوتاه از اجرای طرح، توانسته است اقدامات بسیار مطلوبی انجام دهد.
 
 

بسیج؛ این‌بار در سنگر مبارزه با کرونا

فرمانده پایگاه بسیج شهید مجید عسکری مسجد حضرت صاحب‌الزمان (عج) اظهار کرد: هر زمان حادثه غیرمترقبه‌ای ازجمله سیل، زلزله و... رخ داده است، مردم پای کار بوده‌اند. با شیوع بیماری کرونا که هر روز بر تعداد مبتلایان آن افزوده می‌شد، تصمیم گرفتیم اقداماتی انجام دهیم؛
 
ازجمله شناسایی خانواده‌های بی‌بضاعت و کمک مالی و درمانی به آن‌ها با تهیه بسته‌های معیشتی که مبلغ آن تاکنون به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است و همچنین توزیع ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده و در ادامه نیز برای سالمندان محله خرید و نظافت منزل را انجام می‌دهیم. علیرضا غفوریان ادامه داد: با گفته‌های ستاد مقابله با بیماری کرونا مبنی بر اینکه اکنون وضعیت بیشتر استان‌ها و شهر‌های کشور قرمز و بحرانی است و مشهد نیز یکی از این شهرهاست، مصمم شدیم تا طرح «مسجد، سنگر سلامت» را اجرایی کنیم.
 
این طرح شامل فعالیت‌های مختلفی می‌شود و دوستان بسیجی برای اجرای آن با ما همکاری می‌کنند. وی در توضیح این طرح بیان کرد: نخستین اقدام در قالب طرح «مسجد، سنگر سلامت» اطلاع‌رسانی در سطح محله مبنی بر این موضوع بود که اگر فردی علائم بیماری کرونا را دارد، می‌تواند با مراجعه به پایگاه بسیج مسجد برای انجام آزمایش رایگان کرونا به مرکز درمانی معرفی شود.
 
 

انجام آزمایش کرونا به‌صورت رایگان

فرمانده پایگاه بسیج شهید مجید عسکری مسجد حضرت صاحب‌الزمان (عج) افزود: علائم این بیماری بار‌ها در بروشور‌های مختلفی که در میان اهالی توزیع شد، گفته شده بود و بسیاری از مردم از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها آگاهی لازم را در ارتباط با علائم ویروس کووید ۱۹ دارند، اما با توجه به اینکه علائم جدیدی نیز از سوی پزشکان اعلام شده است، این موضوع‌ها دوباره برای مردم تکرار شد وبر توصیه‌های بهداشتی ازجمله شست‌وشوی مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک تأکید شد.
 
غفوریان خاطرنشان کرد: در ادامه خواهران بسیجی داوطلب شدند تا با برقراری تماس با خانواده‌های ساکن محله و پرسیدن سؤال‌هایی درباره اینکه آیا فرد سرفه، گلودرد یا دیگر علائم بیماری کرونا را دارد یا خیر، به شناسایی افراد مبتلا می‌پردازند و با امکان معرفی آن‌ها برای انجام آزمایش به‌صورت رایگان با این نوع غربالگری جلو سرایت این بیماری به افراد خانواده را می‌گیرند.
 
وی یکی دیگر از اقدامات طرح «مسجد، سنگر سلامت» را خرید مایحتاج منزل برای مبتلایان دانست و اظهار کرد: مبتلایان به بیماری کرونا توان جسمی خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند بسیاری از کار‌های روزمره خود را انجام دهند. در همین راستا بچه‌بسیجی‌ها آمادگی دارند تا فهرست خرید آن‌ها را تهیه کنند و در اختیار این افراد قرار دهند.
 
 

تهیه بسته‌های معیشتی و دارویی

فرمانده پایگاه بسیج شهید عسکری با اشاره به اینکه برای افرادی که توان مالی ندارند، با کمک خیران بسته‌های معیشتی و دارو‌های آن‌ها تهیه می‌شود و در اختیارشان قرار می‌گیرد، گفت: حمایت عاطفی از دیگر اقدامات ما در اجرای این طرح است. چون زمانی که جواب آزمایش فرد مثبت می‌شود، ترس و اضطراب زیادی او را فرامی‌گیرد و ما سعی می‌کنیم با ارائه مشاوره و راهکار‌های مناسب، از این میزان استرس بکاهیم.
 
غفوریان خاطرنشان کرد: ضدعفونی منازل افرادی که بیماری آن‌ها به پایان رسیده است، یکی از اقدامات ابتکاری پایگاه بسیج مسجد حضرت صاحب‌الزمان (عج) است که از سوی بسیجیان انجام می‌شود. وی از همکاری مرکز بهداشت ثامن در اجرای این طرح خبر داد و گفت: این طرح هنوز در مراحل مقدماتی خود به سر می‌برد و مقرر شده است تا با برگزاری دوره‌های آموزشی و همکاری سازمان‌هایی ازجمله شهرداری و دانشگاه علوم‌پزشکی، در آینده نزدیک شاهد اجرای بهتر این طرح باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->