٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چهره گُل خزان شد!

  • کد خبر: ۵۱۶۴۹
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
چهره گُل خزان شد!
به جای استفاده بی رویه از لوازم آرایشی به سلامتی پوست و موهایتان اهمیت بدهید
معصومه متین نژاد | شهرآرانیوز؛ «ایرانی‌ها یکی از پرمصرف‌ترین کشور‌های استفاده کننده از لوازم آرایش در دنیا هستند.» این خبری است که زیاد آن را شنیده ایم، اما تا حالا فکر کرده اید چرا؟ بخشی از این موضوع به جابه جایی مرز‌های زیبایی در دنیا برمی گردد که ما هم از آن مستثنا نیستیم. بخش دیگرش هم به اعتمادبه نفس پایین ما ایرانی‌ها مربوط می‌شود که پیش از این بار‌ها در همین صفحه درباره آن صحبت کرده ایم و امروز قصد نداریم به آن بپردازیم. گذشته از این ۲ مسئله مهم، علت دیگری هم وجود دارد که از دید بیشتر افراد غافل مانده است: بهداشت ضعیف پوست و مو که باعث می‌شود ما در نهایت برای پوشاندن آسیب‌های ناشی از آن به استفاده افراطی از لوازم آرایش رو بیاوریم. منظورمان از بهداشت پوست و مو، رسیدگی مناسب و به موقع به پوست و موست که کمک می‌کند همیشه پوستی سالم و جوان‌تر از سنمان داشته باشیم. این موضوع را با دکتر زهره صدیقی، متخصص طب سنتی و مکمل در میان گذاشتیم، کسی که سال هاست در زمینه تخصصی پوست و مو فعالیت می‌کند. برای همین، حتم داریم توصیه هایش می‌تواند نگاه شما را به مراقبت‌های پوستی به کل تغییر دهد. شاید هم شما را از هزینه‌های زیاد خوددرمانی که تاکنون برای زیبایی پوستتان انجام می‌دادید خلاص کند.

 

تهدیدکننده‌های سلامتی پوست و مو

عوامل زیادی بر سلامتی پوست و مو تأثیر منفی دارند مانند نوع تغذیه، استراحت و خواب ناکافی، نداشتن آرامش ذهنی، آب و هوای خشک، میزان آلاینده‌های زیست محیطی و بیماری‌های تهدیدکننده سلامت عمومی بدن. بنابراین، هرچه در زمینه تأمین شرایط مناسب برای حفظ سلامتی پوست و مویمان بیشتر تلاش کنیم، نتیجه بهتری هم خواهیم گرفت. از این رو توصیه می‌کنیم:
 
مصرف خوراکی‌های حاوی آنتی اکسیدان‌ها مانند میوه‌ها و سبزیجات را بیشتر کنید تا بدنتان بتواند با آثار مخرب عوامل تهدیدکننده سلامتی پوست و مو راحت‌تر مبارزه کند.
 
مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین‌های C و A و روی و شیر را فراموش نکنید.
 
سعی کنید با دریافت یک دستورغذایی متناسب با مزاجتان از یک متخصص طب سنتی، طبعتان را همیشه در حد اعتدال نگه دارید تا آثار منفی غلبه مزاج به پوستتان آسیب نرساند.
 
از نوشیدن منظم و کافی آب در طول روز مطمئن شوید.
 
خواب منظم و به اندازه و استراحت کافی داشته باشید. پوست در فاصله زمانی ۹ شب تا ۳ صبح بازسازی و ترمیم می‌شود.
 
ورزش و فعالیت بدنی در این روز‌ها بیش از هرزمان دیگری جدی بگیرید.
 
کمی به آرامش فکری خودتان بها بدهید و از استرس‌های زیاد و بی دلیل دوری کنید.
 
از سلامت عمومی بدنتان مطمئن شوید. بیماری‌ها نخستین نشانه‌های حضورشان را با تغییر در سلامت پوست به شما اعلام می‌کنند.
 
در روز‌هایی که میزان آلاینده‌های هوا زیاد است از پیاده روی و گشت وگذار در خارج از خانه پرهیز کنید.
 
از محصولات بهداشتی پوست و مو متناسب با نوع مزاج و پوست و موی خود استفاده کنید.

 

میزان آب مورد نیاز بدن ما مشهدی‌ها

یکی از عوامل تأثیرگذار بر سلامتی پوست و مو اقلیم است. هرچه آب وهوا مرطوب‌تر باشد، پوست در وضعیت بهتری به سر می‌برد، مانند شهر‌های شمالی، و هرچه رو به خشکی برود، پوست آسیب بیشتری می‌بیند و نیاز است که مراقبت‌های بیشتری از آن صورت گیرد، مانند شهر مشهد که چه در فصول گرم چه سرد آب وهوایش خشک است. این خشکی باعث می‌شود که نه تنها پوست نتواند آبی از طریق هوا جذب کند، بلکه بخشی از آب موردنیازش را هم از دست بدهد.
 
برای همین، لازم است ما مشهدی‌ها بیش از دیگران آب بنوشیم. آب موردنیاز هر فرد باید براساس وزن او محاسبه شود. ۸ لیوان آبی که همیشه توصیه می‌شود برای افرادی است که کمتر از ۶۵ کیلوگرم وزن دارند. بنابراین، افراد با وزن بیش از ۶۵ کیلوگرم باید آب بیشتری دریافت کنند. گذشته از این موضوع، آب خوردن هم برای خودش آدابی دارد که باید برای بهره بردن بیشتر پوست از خواص آب، به آن توجه کرد:
 
یک لیوان آب را باید با چند نفس و جرعه جرعه خورد.
 
آب نباید داغ و نه سرد باشد. بهترین آب برای نوشیدن آب ولرم است.
 
آب را باید نیم ساعت قبل از غذا و ۲ ساعت بعد از غذا نوشید.
 
۳ لیوان از آب مصرفی روزانه به همراه یک لیوان شربت عسل را باید صبح زود نوشید.
 
مصرف آب موردنیاز بدن باید تا قبل از غروب خورشید باشد. بعد از این زمان فقط باید در حد رفع تشنگی آب نوشید، چون مصرف آب در این زمان باعث تجمع آن در بدن و تورم می‌شود.
 
همه به جز بلغمی مزاج‌ها باید صبح ناشتا یک لیوان آب بنوشند. بلغمی مزاج‌ها هم می‌توانند یک ساعت و نیم بعد از صرف صبحانه سبک شروع به خوردن آب کنند. قبل از صبحانه و ناشتا هم می‌توانند نصف قاشق
غذاخوری عسل به همراه ۱۰ عدد نخودچی و مویز بخورند تا بلغم بدنشان جمع شود.
 
هنگام خواب، مغز بیشترین فعالیت را در بدن دارد. برای فعالیتش هم به محیطی مرطوب نیاز دارد. برای همین، لازم است که قبل از خواب حتما یک لیوان آب بنوشید.

 

استفاده از شامپو و تقویت کننده‌های مو

موی سر هم درست به اندازه پوست نیاز به مراقبت دارد به ویژه در سنین بالا که جوانی و شادابی خودش را از دست می‌دهد. شامپو را باید متناسب با جنس مویتان انتخاب کنید. فقط حواستان باشد هرچه شامپو بیشتر کف کند، مو‌ها خشک‌تر می‌شود و این برای ما مشهدی‌ها خوب نیست. بعد از حمام هم از تونر‌های تقویت کننده مو استفاده کنید. زمان استفاده از روغن‌های تقویت کننده مو را هم به نیم ساعت قبل از حمام منتقل کنید تا روغن زمان زیادی روی پوست سر نماند.
 
یادتان باشد اگر از روغن، تونر یا هرچیز دیگری برای تقویت موهایتان استفاده می‌کنید، محدوده کاربرد آن مثلث جلو سر است که قاعده آن پیشانی و رأس آن وسط سر خواهد بود. استرس روی مو‌ها همان تأثیر منفی را دارد که روی بدن دارد؛ بنابراین اگر اضطراب زیادی دارید و نمی‌توانید آن را کنترل کنید، از گیاهان آرام بخش کمک بگیرید. ۵-۱۰ قطره روغن، عصاره یا اسانس اسطوخودوس را داخل ۵۰۰ گرم شامپو بریزید و موهایتان را با آن بشویید.
 
نکته: اسپری محلول رزماری برای تقویت مو به همه و با هرجنسیتی توصیه می‌شود. کافی است پس از حمام ۲-۵ دقیقه آن را روی سرتان ماساژ بدهید.
 
نکته: استفاده از الکل و استشمام بوی آن باعث خشکی پوست، فولیکول‌های مو و پوست سر می‌شود، چون جنس سردی دارد و کم کم مزاج را به سمت سردی می‌برد. برای همین، این روز‌ها که به دلیل شرایط کرونایی استفاده از ضدعفونی کننده‌های الکلی ناگزیر است، لازم است درون ظرف‌های حاوی مواد ضدعفونی کننده، به میزانی مساوی با الکل، گلاب اضافه کنیم. گلاب طبع گرمی دارد و می‌تواند اثر الکل را خنثی کند.

 

پرهیز از عمل به توصیه‌های عمومی

جنس مو و پوست هر فردی متناسب با شرایط زندگی، اقلیمی و جسمی که دارد، متفاوت از دیگران است؛ بنابراین نمی‌توان برای همه یک نسخه کلی پیچید. این را برای آن دسته از خوانندگانی گفتیم که گوش به زنگ به حرف توصیه‌های دوست و فامیل یا تجویز‌های اینترنتی و ماهواره‌ای هستند. روغنی که برای شما خوب است نمی‌تواند حتی برای خواهرتان که شرایط زندگی یکسانی با شما دارد مناسب باشد، چون دارای طبع متفاوتی با شماست. پس مدام برای هم نسخه تجویز نکنید.
 
موضوع دیگر توصیه به استفاده از روغن برای تقویت و رفع مشکلات پوستی است، توصیه‌ای که متأسفانه برخی همکاران طب سنتی هم دارند. روغن تا زمانی که فراوری نشود، توانایی جذب از طریق پوست و تأثیر روی لایه‌های درونی پوست را ندارد. اما با ایجاد سدی روی پوست، مانع رسیدن آب و اکسیژن به پوست می‌شود و در ترکیب با نور خورشید یا آلاینده‌ها روی پوست تغییر ماهیت می‌دهد.
 
مطلب بعدی درباره کرم‌های جوان کننده یا ضدلکی است که این روز‌ها زیاد تبلیغ می‌شود. درمان هر مشکلی به همان مقدار زمان احتیاج دارد که آن مشکل ایجاد شده است. یعنی اگر پوست شما درگذر سال‌ها چروکیده و افتاده شده یا در ماه‌ها لک برروی آن ایجاد شده است، باید همان مقدار زمان صرف کنید تا آن مشکل برطرف شود. پس فریب تبلیغاتی را نخورید که می‌گویند با یکی دو دوره استفاده از چنین محصولاتی می‌توان جوان و زیبا شد.
 
نکته: حواستان به کرم‌های حاوی کورتون باشد. این کرم‌ها تا زمانی که استفاده می‌کنید تأثیر دارند. پس از قطع کرم، پوست دوباره به حالت اول برمی گردد. هم چنین کورتون از طریق پوست وارد خون و از آنجا وارد کبد می‌شود و کار کبد را مختل می‌کند.
 
نکته: استفاده از روغن برای تقویت مو هم فقط نیم ساعت قبل از استحمام مجاز است.
 
 

مراقبت‌های روزانه و شبانه پوستی

پوست تا بیست وهشت سالگی در اوج سلامت و زیبایی به سر می‌برد و توانایی ترمیم و بازسازیی خود را دارد، اما از این سن به بعد نیاز است که به آن به طور ویژه رسیدگی شود تا برای سنین چهل تا پنجاه سالگی آماده باشد. هرچه از این زمان بیشتر بگذرد و شما دیرتر به فکر رسیدگی به آن بیفتید، کمتر هم نتیجه می‌گیرید. مراقبت‌های پوستی باید ۲ نوبت در طول شبانه روز انجام شود، آن هم متناسب با نیاز پوست که باید یک متخصص پوست و مو آن را برای شما تجویز کند. این موضوع درباره مشکلات تخصصی پوست مانند لک، کک و مک، ترک‌های پوستی و خال‌ها هم صدق می‌کند و نمی‌توان برای همه یک نسخه واحد پیچید.

صبح‌ها که بیدار می‌شوید باید صورتتان را بشویید، چون بخشی از سموم بدن از طریق پوست و در طول شب دفع می‌شود. برای این کار از صابون و شوینده‌های قوی استفاده نکنید، چون پوستتان بیشتر خشک می‌شود. صورتتان را با شیرپاکن یا ژل‌های شست وشو بشویید. سپس از تونر‌های درمانی متناسب با پوستتان استفاده کنید تا هم آب رسانی لازم را به پوست داشته باشد و هم منافذ پوست را تمیز کند و ببندد. تونر را روی پنبه اسپری کنید و ابتدا صورت و بعد هم گردن را با آن تمیز کنید. حالا وقت استفاده از کرم مرطوب کننده یا روز است و بعد هم ضدآفتاب.
 
نکته: حتی اگر از خانه خارج نشوید، باید از ضدآفتاب استفاده کنید، چون آلاینده‌هایی مانند لامپ‌های کم مصرف، گوشی تلفن و تلویزیون در خانه همان آثار مخرب اشعه‌های زیان بار خورشید را دارند.
 
نکته: رنگ ضدآفتاب باید نزدیک به پوست انتخاب شود. ضدآفتاب‌های برنزه بعد از مدتی پوست را تیره می‌کنند.
 
نکته: هنگام زدن کرم، تونر یا ماساژ صورت، حرکت دست باید همیشه به سمت بیرون و به طرف شقیقه‌ها باشد تا از پیری زودرس پوست و افتادگی آن جلوگیری شود.
 
نکته: ضدآفتاب را یک ربع تا نیم ساعت قبل از خروج از خانه بزنید.

شب‌ها زمانی مناسبی برای بازسازی و ترمیم پوست است؛ بنابراین یکی از نوبت‌های رسیدگی به آن باید قبل از خواب باشد. برای مراقبت شبانه لازم است همه رسیدگی‌های روزانه را جز استفاده از ضدآفتاب در برنامه داشته باشید. زمانی که هوا خیلی سرد یا خیلی گرم باشد و شما قصد خروج از خانه را داشته باشید، استفاده از ضدآفتاب ضروری است.
 
نکته: شب‌ها باید از کرم مخصوص شب استفاده کنید تا پوست بتواند تغذیه درستی در شب هنگام داشته باشد.
 
نکته: اگر پوست خشکی دارید، درست قبل از خواب و اگر پوست چرب یا معمولی دارید ۲ ساعت قبل از خواب مراقبت‌های پوستی شبانه تان را انجام بدهید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->