تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

مرد مشهدی در دام ۳۵ میلیون تومانی باند فیشینگ

  • کد خبر: ۵۱۷۹۳
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
مرد مشهدی در دام ۳۵ میلیون تومانی باند فیشینگ
یک مرد مشهدی به بهانه خرید شارژ ارزان در تله فیشینگ بازان گرفتار شد و همه پولی را که در حساب بانکی اش ذخیره کرده بود را از دست داد.
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ «خاطرم جمع بود که حسابم پیامکی است و کسی نمی‌تواند سرم کلاه بگذارد. فکر می‌کردم خیلی زرنگم و نمی‌دانستم که دست بالای دست بسیار است. وقتی پیامک برداشت ۳۵ میلیون تومانی برایم آمد، شوکه شده بودم، زبانم بند آمده بود و نمی‌دانستم چه کنم.» این‌ها بخشی از اظهارات فردی است که به بهانه خرید شارژ ارزان در تله فیشینگ بازان گرفتار شده و همه پولی را که در حساب بانکی اش ذخیره کرده بود، از دست داد.

به گزارش خبرنگار ما، شهروندی با در دست داشتن پرونده‌ای که در دادسرای ناحیه ۷ مشهد تشکیل شده بود، به پلیس فتای خراسان رضوی مراجعه و از فرد یا افرادی که مبالغ زیادی از حساب بانکی او سرقت کرده بودند، شکایت کرد.
بررسی‌های ابتدایی پرونده حاکی از آن بود که این فرد درحال گشت زدن در فضای مجازی و اینترنت با تبلیغی اغواکننده روبه رو می‌شود که آگهی دهنده اعلام کرده بود بسته‌های مقرون به صرفه اینترنت با قیمتی بسیار کمتر از بازار ارائه می‌دهد.

شاکی که قصد داشته‌است به زودی اینترنتش را تمدید کند، با دیدن این تبلیغ به قصد خرید بسته به صفحه بانکی هدایت می‌شود. او با خود فکر می‌کند که نکند این درگاه بانکی جعلی باشد، اما با این تصور که وجود رمز پویا جلو کلاهبرداری را می‌گیرد، تمام اطلاعات حسابش را وارد می‌کند و پس از دریافت رمز دوم یک بارمصرف آن را هم وارد می‌کند، اما درگاه بانکی درخواست او را ثبت نمی‌کند. مرد جوان که قصد داشته دوباره عملیات بانکی را انجام دهد، ناگهان با پیامک برداشت ۳۵ میلیون تومانی وجه از حسابش روبه رو می‌شود و می‌فهمد که به راحتی در دام فیشینگ باز‌ها گرفتار شده است.


سرنخ‌هایی در استان فارس

با شکایت این فرد و تشکیل پرونده در پلیس فتای خراسان رضوی، کارشناسان به دنبال یافتن سرنخ‌هایی از شیادان، اقدامات گسترده‌ای را در فضای سایبری انجام می‌دهند، سرنخ‌هایی که دامنه تحقیقاتشان را به استان فارس می‌کشاند.

مأموران متوجه شدند که گرداننده اصلی این اقدامات مجرمانه ساکن استان فارس است و با طراحی آگهی‌های جعلی و دروغین شهروندان را فریب می‌دهد و به درگاه‌های جعلی بانکی می‌کشاند.
در این گونه پرونده ها، متهمان به تنهایی قادر به انجام فعالیت نیستند و، چون نمی‌توانند از حساب‌ها و کارت‌های بانکی خود استفاده کنند، کارت‌های دیگران را اجاره می‌کنند و به ازای آن مبالغی نیز به این افراد فریب خورده پرداخت می‌کنند.


شناسایی یک متهم در مشهد

مأموران در ادامه ردزنی‌های خود برای شناسایی سایر عوامل دخیل در پرونده متوجه شدند که مبالغ سرقتی به حساب شهروندی ساکن مشهد واریز شده است.
بررسی‌های بانکی نشان می‌داد که ارقام سنگین و زیادی به این کارت واریز و معمولا با خرید‌های اینترنتی از آن خارج شده است. کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی توانستند این فرد را شناسایی و موضع را به مقام قضایی اعلام کنند.
صدور مجوز قضایی که به مأموران حکم دستگیری یکی از اعضای این باند را در مشهد می‌داد، موجب شد تا آن‌ها در عملیاتی غافل گیرانه این مرد جوان را در منزل مسکونی اش واقع در یکی از محلات مشهد دستگیر کنند.


کارت بانکی ام دست رفیقم است

متهم که هنوز علت دستگیری اش را نمی‌دانست و به آن اعتراض داشت، وقتی با اتهام سرقت و پول شویی از طریق جعل درگاه‌های بانکی روبه رو شد، مدعی شد که نه تنها نمی‌داند مأموران از چه صحبت می‌کنند، بلکه حتی سواد ایجاد چنین درگاه‌هایی را هم ندارد.
متهم جوان در پاسخ به اینکه کارت بانکی اش الان کجاست نیز ادعا کرد که یکی از رفقایش از او درخواست کرده است تا یکی از کارت‌های خالی اش را به او بدهد که همین کار را کرده است و، چون حسابش پیامکی نیست، نمی‌داند دوستش با این کارت چه کرده است.

مأموران که با پرونده‌های زیادی دراین زمینه روبه رو بودند، با ظن به اینکه این فرد کارت بانکی اش را اجاره داده است و این خود جرم محسوب می‌شود، متهم را همراه با پرونده تحویل مقام قضایی دادند تا به جرائمش رسیدگی شود.


به دنبال شیاد دور

به گفته فرمانده انتظامی پلیس فتای خراسان رضوی، پیگیری‌ها برای دستگیری عامل ایجاد صفحه فیشینگ باتوجه به خارج بودن از حوزه استحفاظی پلیس فتای استان به صورت نیابتی به پلیس فتای استان فارس واگذار شد.

سرهنگ جواد جهانشیری با بیان اینکه عده‌ای گمان می‌کنند که رمز پویا می‌تواند به صورت کامل جلو برداشت‌های غیرمجاز را بگیرد، بیان کرد: رمز پویا میزان برداشت‌های غیرمجاز را بسیار کم می‌کند، اما این به معنای صفرشدن این گونه جرائم نیست.

وی تخفیف‌های عجیب و باورنکردنی را از مهم‌ترین شگرد‌های فیشینگ بازان بیان کرد و از شهروندان خواست تا ضمن هوشیاری در برابر چنین تبلیغاتی، حتما به نشانی درگاه‌ها دقت کنند، چون جاعلان با پس وپیش کردن یک حرف انگلیسی یا استفاده از علامت‌های اختصاری همچون خط فاصله، نقطه و... صفحات جعلی را درست شبیه اصلی می‌کنند.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به اینکه کلاهبرداران با دریافت رمز پویا در همان زمان اندک اقدام به خرید‌های اینترنتی، جابه جایی مبالغ به صورت اینترنتی و کارت به کارت می‌کنند، بیان کرد: یکی از راهکار‌های اصلی در این شرایط واردکردن رمز پویا در ثانیه‌های آخر است که در صورت جعلی بودن درگاه بانکی، متهمان فرصت استفاده دوباره از این رمز یک بارمصرف را نخواهند داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->