وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟
سرخط خبرها

صحبت‌های شنیدنی نیما جاویدی در«کتاب‌باز»

  • کد خبر: ۵۱۸۱۹
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
صحبت‌های شنیدنی نیما جاویدی در«کتاب‌باز»
بخش معرفی کتاب شب گذشته برنامه کتاب‌باز با حضور نیما جاویدی، فیلم‌ساز خراسانی، اجرا شد.
 
به گزارش شهرآرانیوز، نیما جاویدی که فیلم «سرخ‌پوست» او در جشنواره فجر سال ۹۷ افتخارآفرین بود، یکی از نویسنده‌های فیلم «خورشید» مجید مجیدی هم هست که در جشنواره فجر سال گذشته و همچنین جشنواره بین‌المللی ونیز درخشید. پیش از این‌ها هم با نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی ملبورن شناخته شده بود.
 
او دانش‌آموخته رشته مکانیک است و سروش صحت، مجری برنامه کتاب‌باز، همین موضوع را به‌عنوان اولین سؤال از نیما جاویدی پرسید؛ اینکه آیا مهندسی روی فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی اثری دارد؟
 
جاویدی در پاسخ به این سؤال گفت که دست‌کم برای او، رشته مهندسی روی نوشتن فیلم‌نامه یا ساختن فیلم اثرگذار است: «به‌نظر من فیلم‌ساختن و نوشتن فیلم‌نامه در درجه اول تکنیک است، بعد هنر، یعنی حتما باید تکنیک‌هایی را بدانیم. به‌نظر من نگاه مهندسی می‌تواند در ساختار اثر یاری‌رسان باشد.»
 
یکی از نکات جالبی که جاویدی در این برنامه به آن اشاره کرد، مطالعه کتاب بود. آن‌طور که این هنرمند خراسانی تعریف کرد، او از نه‌سالگی که خواندن و نوشتن را می‌آموزد، وارد دنیای کتاب‌خواندن می‌شود. یکی از دلایل این امر هم برادر کتاب‌خوانش بوده که ۴ سال او از بزرگ‌تر است: «برادرم یک کتاب‌خوان حرفه‌ای بود و هست. هر کتابی که او می‌خواند من هم دوست داشتم بخوانم. بعد از اینکه عضو کتابخانه آستان قدس رضوی شدم، انگار به دنیای کتاب پا گذاشتم. عطش این را داشتم که کتاب‌های فراوانی بخوانم. البته من کتابخانه‌های دیگر هم رفته‌ام، اما کتابخانه حرم برای من دنیای دیگری بود.»
 
جاویدی می‌گوید عاشق این بوده است که کتاب نویسنده‌ها را دوره‌ای بخواند؛ مثلا همه کتاب‌های جلال آل‌احمد را می‌خواند و بعد سراغ نویسنده دیگری می‌رفت.
 
او در این گفت‌وگو به تأثیر این کتاب‌خواندن‌ها روی کارش اشاره کرد و گفت: «ممکن است الان دقیقا محتوای کتاب‌هایی را که خوانده‌ام به‌خاطر نیاورم، اما این کتاب‌ها اثر خودشان را به شکل غیرمستقیم روی من گذاشته‌اند. به‌ویژه من در نوشتن، اثر زیادی از جلال آل‌احمد گرفتم.»
 
آن‌گونه که نویسنده و کارگردان «سرخ‌پوست» می‌گوید، هنگام نوشتن فیلم‌نامه و پیش از آن، کتاب نمی‌خواند، حتی زمان فیلم‌ساختن فیلم تماشا نمی‌کند، زیرا  دوست ندارد هنگام کار اثر مستقیمی از اثری دیگر بگیرد: «این شیوه من است، به درست و غلطش هم کاری ندارم، اما معتقدم کتاب‌خواندن و فیلم‌دیدن باید اثرشان را به‌مرور بگذارند.»
در پایان سروش صحت که هنوز پرسش‌های زیادی داشت، از نیما جاویدی قول گرفت باز هم در این برنامه حاضر شود تا درباره اقتباس هم صحبت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->