بهادری جهرمی: نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود وحیدی: افراد انگشت شماری در برابر قانون مقاومت می‌کنند فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است حسینی: برای تعامل سازنده با مجلس دوازدهم آماده ایم وزیر ارتباطات: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود آیت‌الله علم‌الهدی: جامعة‌المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است | علمای شیعه هندوستان، مهمان دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی از پنجه عقاب تا وعده صادق تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون‌خ» | «موزه ملی ایران» تفاوتی با «لوور» ندارد وزیر آموزش‌وپرورش: هزار هنرستان در ۵ سال آینده ساخته می‌شود خزعلی: در زمینه حجاب به‌دنبال فرهنگ‌سازی هستیم جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی وزیر اقتصاد: بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی تا سال ۱۴۰۲ صفر شد اعمال قانون ۱۶۰۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند ( ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | بازتاب تنبیه موشکیِ صهیونیست‌ها در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان دیدار جمعی از کارگران با مقام معظم رهبری | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم + عکس و فیلم وزارت خارجه آمریکا مذاکره مستقیم با ایران با موضوع برجام را رد کرد رئیس جمهور وارد سریلانکا شد درباره سرخک و واکسیناسیون آن، چه می‌دانید؟ معاون بایدن بار دیگر حمایت واشنگتن از صهیونیست‌ها را تکرار کرد تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی
سرخط خبرها
اختصاصی شهرآرا:

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی: دستگیری ۳۲ هزار متجاوز مرزی در ۲۷۰ روز

  • کد خبر: ۵۱۹۰۴
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
فرمانده مرزبانی خراسان رضوی: دستگیری ۳۲ هزار متجاوز مرزی در ۲۷۰ روز
سردار شجاع در گفتگوی اختصاصی با شهرآرا گفت امروز بیش از ۲۰۰ پاسگاه مرزبانی در مناطق مختلف مرزی استان فعال هستند که مسئولیت رصد و مقابله با هرگونه تخلف و اقدام مجرمانه را بر عهده دارند.
مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ روزنامه شهرآرا دیروز میزبان فرمانده مرزبانی خراسان رضوی بود. سردار مجید شجاع در حاشیه بازدید از این مجموعه فرهنگی با قدردانی از اقدامات مسئولان و خبرنگاران فعال در مؤسسه شهرآرا به عملکرد رسانه‌های مکتوب در کشور اشاره کرد و گفت که امروز اقدامات روزنامه‌های کشور به گونه‌ای است که توانسته بخش زیادی از اعتماد مردم را در حوزه انتشار اخبار و اطلاع‌رسانی کسب کند. سردار شجاع در بخش دیگری از این بازدید به اقدامات مرزبانان استان در ۹‌ماهه نخست امسال در حوزه‌های مقابله با اشرار و متجاوزان مرزی، مبارزه مسلحانه با سوداگران مرگ و تجهیز نوار مرزی اشاره کرد که در ادامه گفتگو با این مقام ارشد مرزبانی استان خراسان رضوی می‌خوانید.


با توجه به وسعت مرزی خراسان رضوی با کشور‌های افغانستان و ترکمنستان بیشترین تهدید برای مرزبانان استان چیست؟

خراسان رضوی حدود ۸۳۵ کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و ترکمنستان دارد که حدود ۲۹۷ کیلومتر آن مربوط به افغانستان و ۵۳۸ کیلومتر نیز هم‌مرز با ترکمنستان است. امروز بیش از ۲۰۰ پاسگاه مرزبانی در مناطق مختلف مرزی استان فعال هستند که مسئولیت رصد و مقابله با هرگونه تخلف و اقدام مجرمانه را بر عهده دارند. با توجه به اهمیت و حساسیت حوزه فعالیت مرزبانی، امروز مرزبانان استان به صورت حرفه‌ای و تخصصی در دانشگاه علوم انتظامی و پلیس مرزی آموزش می‌بینند. با توجه به شرایط امنیتی افغانستان امروز بیشترین اقدامات مجرمانه در مرز‌های استان از سوی این کشور رقم می‌خورد که قاچاق انواع مواد مخدر و ورود غیر قانونی اتباع خارجی بیشترین تهدیدات مرزی در مناطق تحت حفاظت مرزبانی خراسان رضوی محسوب می‌شوند.


میزان کشفیات مواد مخدر در امسال چه میزان بوده است؟

از ابتدای امسال تاکنون مرزبانان خراسان رضوی بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر را در مناطق مختلف مرزی کشف و ضبط کرده‌اند که این میزان به نسبت مدت مشابه خود در سال گذشته ۴۱ درصد افزایش داشته است.


کدام نوع ماده مخدر در کشفیات ۹ ماهه امسال فراوانی داشته است؟

تریاک، این ماده مخدر ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم از میزان کشفیات امسال را به خود اختصاص داده است. کشفیات شیشه هم در این مدت به نسبت سال گذشته صددرصد افزایش داشته است. البته میزان کشفیات مواد مخدر در مرز تنها ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد از مواد افیونی توقیف شده، مربوط به محموله‌هایی است که از جنوب شرقی و جنوب کشور به استان قاچاق می‌شوند که یگان‌های عقبه مرزبانی آن‌ها را ردزنی و توقیف کرده‌اند.


قاچاقچیان مواد عموما از چه طریق محموله‌های افیونی خود را وارد خاک کشور می‌کنند؟

این افراد که بیشتر از اتباع افغانستانی هستند عمدتا به صورت کوله‌بر مواد را حمل و به داخل استان انتقال می‌دهند که البته برخی از این افراد مسلح هستند و به محض شناسایی از سوی مرزبانان برای فرار از چنگ قانون با نیرو‌های ما درگیر می‌شوند.


در این مدت چه تعداد قاچاقچی دستگیر شده‌اند؟

از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۰ قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شده‌اند و ۳۷ قبضه سلاح جنگی به همراه مهمات مربوط از آن‌ها کشف شده است. علاوه بر این در ۹ ماه نخست امسال ۷ سوداگر مرگ در درگیری با نیرو‌های مرزبانی استان زخمی شده‌اند.


چه تعداد ورود غیر مجاز به استان داشته‌ایم؟

از ابتدای امسال تاکنون ۳۲ هزار اتباع غیر مجاز که قصد ورود به خاک کشور را داشته‌اند از سوی مرزبانان خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شده‌اند که این میزان به نسبت مدت مشابه خود در سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است. ما در یک روز ۲ هزار متجاوز مرزی داشته‌ایم که از سوی مأموران مرزبانی خراسان رضوی دستگیر شده‌اند.


چه سرنوشتی در انتظار متجاوزان مرزی است؟

این افراد پس از دستگیری به یگان‌های پشت مرزی منتقل و پس از دریافت اقدامات بهداشتی و پزشکی تحویل اداره کل امور اتباع مهاجرین خارجی می‌شوند و برای مدتی کوتاه در اردوگاه‌ها تحت مراقبت قرار می‌گیرند. این افراد پس از تکمیل تحقیقات و ثبت مشخصات مجدد به مرزبانی تحویل داده می‌شوند و تا مرز همراهی شده و در اختیار مرزبانان افغانستانی قرار می‌گیرند.


در ماه‌های نخست امسال بود که کلیپ‌هایی درباره بدرفتاری نیرو‌های مرزبانی با متجاوزان مرزی در فضای مجازی منتشر شده که حواشی زیادی داشته است، نظر شما درباره موارد رخ داده چیست؟

اول اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته همه کلیپ‌های تولید شده در خارج از کشور تهیه شده بودند و طبق اعلام سخنگوی ناجا هیچ خطایی از سوی نیرو‌های مرزبانی کشور درباره برخورد نامتعارف با برادران افغانستانی صورت نگرفته است. دوم اینکه این اقدامات با هدف تخریب وجهه جمهوری اسلامی در مقابل کشور‌های همسایه و از سمت دشمنان قسم خورده این نظام مقدس طرح‌ریزی و اجرایی می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کنم که ما در مرزبانی استان به صورت جدی بر عملکرد نیرو‌های این سازمان نظارت داریم و چنانچه گزارشی مبنی بر بدرفتاری از سوی نیرو‌های مرزبانی با فردی که مجرم است و به صورت غیر مجاز وارد کشور شده، دریافت کنیم به طور جدی با فرد خاطی برخورد خواهیم کرد.


از زمان شیوع ویروس کرونا چه تعداد از نیرو‌های مرزبانی به این بیماری مبتلا شده‌اند؟

در این مدت حدود ۱۱۵ نفر از همکاران ما در مرزبانی استان به این بیماری خطرناک مبتلا شده‌اند که خوشبختانه همه آن‌ها بهبود یافته و پس از گذراندن دوره درمان و رفع خطر دوباره به محل کار خود بازگشته‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->