سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

دل پُر آجیل‌فروشان مشهدی از تعطیلی‌ها و رکود بازار | بی‌مهری به محصولی ارزآور

  • کد خبر: ۵۱۹۱۵
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
دل پُر آجیل‌فروشان مشهدی از تعطیلی‌ها و رکود بازار | بی‌مهری به محصولی ارزآور
رئیس اتحادیه آجیل و‌ خشکبار مشهد گفت: بازار آجیل و خشکبار مشهد بدترین دوران خود را سپری می‌کند و این صنف اکنون بازار ضرردهی دارد.

طنین همتی|شهرآرانیوز، ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد، درباره تعطیلی بازار آجیل و‌ خشکبار ناشی از تعطیلی گروه ۲ در شرایط کرونایی و رکودی که در این بازار حاکم شده است، اظهار کرد: بازار آجیل و خشکبار بدترین دوران خود را سپری می‌کند. کرونا اول اسفندماه آمد و فروش شب عید و قبل سال ما را تحت‌تأثیر قرار داد. بعد آن قرنطینه‌های پی‌درپی بر بازارمان تأثیر گذاشت و اکنون هم که شب یلدا را در پیش داریم، با تعطیلی این صنف روبه‌رو هستیم.

 

وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه آجیل و خشکبار در این دوران کرونایی به‌عنوان منبع مغذی مطرح است و به همان نسبت تقاضا هم در این بخش زیاد است، با تعطیلی‌هایی که برای صنف ما به بار آمده است، متأسفانه شرایط را برای ما که کالای فاسدشدنی داریم، سخت کرده است.

 

ممقانی با اشاره به اینکه این تعطیلی نباید شامل صنف ما می‌شد، ادامه داد: اگر آجیل و خشکبار را در حوزه مواد غذایی یا در حوزه عطاری و داروگیاهی در نظر بگیریم، باید گفت که عطاری‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی باز هستند. چطور این‌گونه واحدهای صنفی که کالای مصرفی دارند باز هستند و ما تعطیلیم؟! آیا آجیل و خشکبار کمتر از سوسیس‌کالباس‌فروش‌ها هستند؟!

 

وی افزود: اگر هم بحث آلوده‌شدن مردم به ویروس کروناست، صنف ما که مغازه‌های ۵۰متری با مشتری محدود داریم ویروس را منتقل می‌کند یا نانوایی‌ها که مردم در صف هستند! همان‌طور که گفته شده است، ۸ تا ۱۰درصد فعالیت واحدهای صنفی در انتقال ویروس کرونا نقش دارد. قاطعانه می‌گویم که صنف ما حتی در این درصد گفته‌شده سهمی ندارد، اما نمی‌دانیم چرا این صنف را تعطیل کردند.


به‌گفته رئیس اتحادیه خشکبار و‌ آجیل مشهد، باتوجه‌به اینکه جنس ما فاسدشدنی است و احتمال کهنه و خراب‌شدن دارد، واقعا دچار ضررهای جبران‌ناپذیری شده‌ایم.


وی درباره جایگاه فروش اینترنتی در این صنف اظهار کرد: فروش اینترنتی را از سال‌های قبل داشته‌ایم، اما آجیل و خشکبار جزو کالاهایی است که حتی بسته‌بندی آن هم جا نیفتاده است و مردم هم رغبتی به آن ندارند. مردم دوست دارند از نزدیک محصول و کیفیت آن را ببینند، بعد خرید کنند. به همین علت فروش اینترنتی و بسته‌بندی محصول در صنف ما خیلی جانیفتاده و موفق نبوده است. تقاضا در بازار آجیل و خشکبار به‌صورت ملموس و از نزدیک است.

 


ممقانی با بیان اینکه محصول ما امکان آلودگی کمتری به کرونا داشته است، چون این محصول را حتی می‌شود در دمای بالا و در خانه هم ضدعفونی کرد، گفت: بستن مغازه‌های ما در روزهای اصلی بازار ما مثل شب یلدا و عید نوروز و متحمل‌شدن خسارات صنف ما و همچنین وضعیت صادراتمان ما را متضرر کرد. اکنون به این محصول صادراتی که بیشترین ارزآوری را بعد از نفت و مشتقات نفتی دارد، بی‌توجهی شده است.

 

ممقانی تأکید کرد: به‌جای تعطیلی این صنف، باید نحوه فعالیتش بیشتر مدیریت و نظارت می‌شد و تعطیلی و پاک‌کردن صورت مسئله در این شرایط اقتصادی مردم تصمیمی غیرکارشناسانه بوده است.


وی ادامه داد: این را قبول داریم که سال اول بوده است و قبلا تجربه این نوع اتفاقات را نداشتیم، اما این تعطیلی‌ها و این‌گونه آزمایش کردن جامعه و درجه‌بندی‌کردن صنوف حرکت عجولانه‌ای بوده است. برای مثال صنوف تعطیل‌ شده است، اما بانک‌ها به فعالیتشان ادامه می‌دهند و نقدکردن چک‌های مردم در جریان است، درحالی‌که واحد صنفی‌ای که تعطیل است، علاوه بر پرداخت هزینه اجاره باید به فکر برگشت‌نخوردن چک در این روزها هم باشد.


رئیس اتحادیه آجیل و ‌خشکبار مشهد در ادامه تصریح کرد: ما از چند جهت ضربه خوردیم؛ جنسمان را نتوانستیم بفروشیم، جنسمان خراب و دورریز شده، فروشگاه‌هایمان تعطیل شده و از آن‌طرف نرخ ارز افزایش یافته و جنسمان گران شده و ‌سرمایه در گردش مورد نیازمان نسبت به سال گذشته دوسه‌برابر بیشتر شده است.


وی بیان کرد: این محصول با این حجم ارزآوری دچار خودتحریمی هم شده است، درحالی‌که این کالا رشد اقتصادی و شکوفایی اقتصاد روستایی را به‌دنبال دارد. برای اینکه مردم در روستاها دوام بیاورند، باید بتوانند محصولات کشاورزی‌شان را بفروشند. با این وضعیت از هر نظر که نگاه کنیم، ما در این محصولات متضرر هستیم.


ممقانی تأکید کرد: اگر این محصول در هر جای دیگر دنیا بود، مطمئنا به‌شکل دیگری با آن رفتار می‌کردند. ما بزرگ‌ترین تولیدکننده خشکبار دنیا هستیم و رده‌های اول تولید خشکبار را در دنیا داریم. اگر ما خودروساز خوبی نیستیم، اگر در خیلی از صنایع ضعف داریم، در آجیل و خشکبار ما جزو اولین‌ها در دنیا هستیم و حرف برای گفتن داریم. از طرفی دیگر آجیل و خشکبار در بحث صادرات شامل تحریم نیست، چون جزو مواد غذایی محسوب می‌شود که این مزیت بزرگی در شرایط موجود است. ولی متأسفانه هیچ کمکی به آن نکردیم و این خودتحریمی‌ها و بستن واحدهای صنفی، اوضاع ما را پیچیده کرده است.


وی با بیان اینکه صادرات ما، هم به‌علت کرونا و هم به‌دلیل خودتحریمی‌های داخلی کاهش چشمگیری داشته است، بیان کرد: خودتحریمی به این معنی است که صادرکننده‌ای که می‌خواهد محصولی مثل کشمش را صادر کند، خریدش از کشاورز در کشور باید با ارز آزاد باشد، ولی ارزی که می‌خواهد از صادراتش برگرداند، باید نیمایی باشد که مبلغی کمتر از ارز آزاد است. اگر قرار باشد من به‌عنوان صادرکننده، محصولم را با ارز آزاد خرید کنم و با ارز نیمایی بفروشم و ضرر کنم، صادرات نخواهم کرد که این خودتحریمی است. آمریکا نتوانسته است محصولمان را تحریم کند، اما ما خوب توانسته‌ایم از عهد تحریم آن بربیاییم.


این فعال حوزه آجیل و‌ خشکبار در ادامه افزود: آیا حمایتی که از ‌خودروساز داخلی برای تولید محصولی مثل پراید می‌کنیم، از این کالای ارزآور هم کرده‌ایم؟ ما خشکبار را در دنیا جا انداختیم و عرضه کردیم و از بازار جهانی سهم داریم و بی‌رغیبیم. مگر برزیل چقدر صادرات قهوه دارد که وزارتی به این محصول اختصاص پیدا کرده است؟! متأسفانه ما قدر داشته‌هایمان را نمی‌دانیم و همین است که وضعیت اقتصادی‌مان نیز تغییر نمی‌کند. بدون اینکه دولت حمایت کند، محصولی مثل پسته در بیابان تولید و به خارج صادر می‌کنیم و ارزآوری هم داریم، ولی چه شده که به این محصول بی‌مهری و بی‌توجهی شده است؟!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->