سرخط خبرها

کارتن‌خوابی؛ معضل داغ شب‌های سرد

  • کد خبر: ۵۲۳۶۳
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
کارتن‌خوابی؛ معضل داغ شب‌های سرد
شب و روز‌های سرد پاییز در حال گذر است، اما برخی این شب‌های سرد را سخت‌تر سپری می‌کنند. کارتن‌خواب‌هایی که مجبور هستند در این شب‌های بی رحم و سرد گوشه‌ای از خیابان سر بر زمین گذارند.
هانیه فیاض | شهرآرانیوز؛ شب و روز‌های سرد پاییز در حال گذر است، اما برخی این شب‌های سرد را سخت‌تر سپری می‌کنند. کارتن‌خواب‌هایی که مجبور هستند در این شب‌های بی رحم و سرد گوشه‌ای از خیابان سر بر زمین گذارند. در این میان برخی دغدغه اصلی‌شان پناه دادن به بی‌خانمان‌های شهر است. محمدرضا یزدانی نونزده ساله، شهروند محله توس، یکی از همان دغدغه‌مند‌هایی است که این روز‌ها برای پناه دادن به کارتن خواب‌ها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. آن چه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی شهرآرا محله با این جوان کوشای محله توس است.

 

از ۹ سالگی فعالیت فرهنگی را شروع کردم

شهروندان محله توس اهتمام بسیاری به مراسم‌های آیینی و مذهبی دارند. در طول سال برنامه‌های مذهبی مختلفی به بهانه شهادت یا ولادت امامان بزرگوارمان در این محله برگزار می‌شود. در کنار این فعالیت‌ها، خدمت‌رسانی‌هایی نیز به نیازمندان محله انجام می‌شود. من نیز از ۹ سالگی وارد پایگاه بسیج محله شدم و در این سال‌ها دغدغه اصلی‌ام نیز فعالیت‌های داوطلبانه برای خدمت‌رسانی به مردم منطقه‌مان بوده است.

 

کارتن‌خواب‌ها، معضل اصلی منطقه

پدیده کارتن‌خوابی در منطقه ما بسیار مشهود است. حدود ۴۰ نفر کارتن‌خواب در محله ما حضور دارند که هیچ‌کدام از این افراد سامان‌دهی نشده‌اند. یکی از فعالیت‌های داوطلبانه ما توزیع غذا بین این افراد است. هر شب به مقتضای کمک‌های مردمی‌غذای گرم فراهم و در بین آن‌ها توزیع می‌کنیم. در ابتدا هزینه این کار از طریق کمک‌های مردمی‌فراهم می‌شد. پس از مدتی بانی خیری برای این کار پیدا کردیم و به ادامه فعالیت‌هایمان پرداختیم. برای شب چله هم برنامه خاصی داریم. اکنون ۲۰ روز است که مستمر توزیع غذا داریم. این غذا‌ها داخل پایگاه بسیج شهید بصیر طبخ می‌شود. توزیع بسته‌های بهداشتی نظیر ماسک و دستکش هم یکی دیگر از فعالیت‌های ما در این دوران کرونایی است.
حتی برخی از این افراد قصد ترک اعتیاد دارند و حاضر هستند درمان شوند، اما کسی را برای شروع ترک اعتیاد کنار خود ندارند تا هزینه را فراهم کنند. ما شنیدیم که شهرداری در حال سامان‌دهی معتادان شهری است، اما این سامان‌دهی فقط برای خواب شبانه است.

 

سامان‌دهی کارتن‌خواب‌ها به کمک اساسی نیاز دارد

برای سامان‌دهی کارتن‌خواب‌ها به کمک زیادی نیاز داریم. برخی از افراد موافق این کار ما نیستند، ولی بسیاری از فعالان فرهنگی محله ما را در این زمینه همراهی می‌کنند و در این مسیر کمک‌های بزرگی کرده‌اند. اگر حمایت‌های بی‌دریغ آن‌ها نبود هیچ‌کدام از این فعالیت‌ها به نتیجه مطلوب منتهی نمی‌شد.
بخشی از این افراد مرد و برخی دیگر زن هستند، اما تعداد مرد‌ها بیشتر از زنان است. در میان این افراد حتی انسان‌های تحصیل‌کرده مشاهده می‌شود. چندی پیش با یکی از خانم‌هایی که دچار این معضل شده بود صحبت کردم. وی به دلیل اذیت و آزار همسرش از خانه بیرون رفته و مجبور به سپری کردن شب و روز در خیابان بود. خانواده او نیز به دلیل طلاق و اعتیاد وضعیت مناسبی نداشتند. او دانش‌آموخته کارشناسی روان‌شناسی بود و اکنون با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند.

 

امنیت منطقه بسیار پایین است

هر هفته چند بار شاهد دعوا‌های مختلفی هستیم. حتی مدتی پیش عده‌ای شیشه‌های مسجد را شکستند. متأسفانه محلات توس با این نوع مشکلات بسیار درگیر است. گزارش‌های مختلفی برای نهاد‌های انتظامی‌فرستاده‌ایم، اما هنوز وضعیت امنیت محله چندان روبه‌راه نیست. توزیع مواد مخدر در محدوده ما زیاد است، اما فکری اساسی در این‌باره نشده است. با وجود اینکه پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم.
از مسئولان ذی‌ربط تقاضا داریم تا فکر اساسی برای امنیت بسیار پایین منطقه توس کنند. هر روز شاهد مشکلات امنیتی و دعوا‌های خطرناک در منطقه هستیم و این امر در طولانی مدت باعث خطرات زیادی برای خانواده‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کنند می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->