سرخط خبرها

مخترع مشهدی: مسئولان از نخبگان علمی حمایت کنند

  • کد خبر: ۵۱۷۶۲
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
مخترع مشهدی: مسئولان از نخبگان علمی حمایت کنند
«محمد پاکدل» در حوزه دانش و فناوری تحصیلات و ابداعاتی دارد و در ورزش نیز فعال بوده است. علاوه بر این‌ها او در رقابت‌های معارف دینی و قرآنی حضوری چندساله داشته و دارد.
فرنود فغفورمغربی | شهرآرانیوز؛ او که دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) است، شخصیتی چندوجهی دارد. «پاکدل» در حوزه دانش و فناوری تحصیلات و ابداعاتی دارد و در ورزش نیز فعال بوده است. علاوه بر این‌ها او در رقابت‌های معارف دینی و قرآنی حضوری چندساله داشته و دارد. با این جوان موفق که این سال‌ها در محدوده منطقه ۳ زندگی می‌کند درباره زندگی، ابداعات علمی و خواسته‌هایی که دارد گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه بخش‌هایی از آن را باهم می‌خوانیم.
 
پاکدل در ابتدا ضمن معرفی خود به پیشینه تحصیلاتش اشاره می‌کند و می‌گوید: «محمد پاکدل خور» هستم در روستای خورعلیا به دنیا آمدم و تا سوم راهنمایی را در آنجا درس خواندم. اینکه در دوره‌ای در روستا یا منطقه‌ای که امکانات کمتری دارد درس خوانده باشیم نمی‌تواند بهانه‌ای برای موفق نشدن یا محدودیتی برای رسیدن به رشد باشد. شاید این‌طور حتی انگیزه‌های بیشتری هم در فرد ایجاد شود!

وی ضمن تحصیل به فعالیت‌های فوق‌برنامه هم می‌پرداخته و توانسته است به رتبه‌های برتر دست یابد. پاکدل در این بخش توضیح می‌دهد: من در دوره دبیرستان در مسابقات «تفسیر، قرائت و احکام» در سال‌های متعدد مقام اول تا سوم استانی را داشته‌ام. در دوره دانشگاه به علت هزینه‌های زیاد درس و زندگی در شهر مجبور بودم هم‌زمان با درس، کار بکنم و همین باعث می‌شد مجالی برای شرکت در این نوع مسابقات به وجود نیاید.
پاکدل در بخش دیگری از این گفتگو به دستگاه اختراعی‌اش اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: در دوره دانشگاه توانستم موضوع پایان‌نامه‌ام را به‌عنوان اختراع مطرح کنم و در مراکز مرتبط به ثبت برسانم. عنوان پایان‌نامه من و دستگاهی که ساختم «دستگاه سنجش مواجهه فردی با نور و تنظیم ریتم سیرکادین» بود.
 
مخترع جوان در توصیف دستگاهی که ساخته است می‌گوید: در طول هر ۲۴ ساعت فرد با نوع و میزان مختلفی از نور مواجه است. تحقیقات نشان می‌دهد ایجاد بیماری، پیشرفت آن، روند درمان و بازده کاری افراد تحت تأثیر میزان نوری است که در ساعت‌های مختلف دریافت می‌کند. به‌عنوان مثال اگر فرد با نوری بیش از آنچه طبیعی است در پایان شب روبه‌رو باشد به علت به هم خوردن هورمون‌هایی که در مغز به‌صورت طبیعی ترشح می‌شود ریتم خواب با اختلال مواجه می‌شود. همین اختلال باعث بیماری‌های متنوع جسمی و روحی می‌شود. درباره اختلالات خواب سال‌ها کار علمی شده است و دستگاهی که من ساختم میزان نور دریافتی فرد را ثبت می‌کند و می‌تواند به‌صورت انواع نمودار و شبکه داده‌ای، اطلاعات را در اختیار متخصصان برنامه‌ریز حوزه سلامت و درمان قرار دهد.

وی ادامه می‌دهد: تحقیق و مطالعه این داده‌ها به پیشگیری از بیماری‌ها، درمان آن‌ها و افزایش بازدهی فرد کمک می‌کند. مشابه این دستگاه در دانشگاه هاروارد آمریکا از سوی جمعی از متخصصان رشته‌های مختلف در بخش ورزشی ساخته شده و دستگاه من تنها به وسیله خودم در داخل کشور و با رویکرد درمانی ساخته شده است. من می‌توانستم برای پایان‌نامه‌ام موضوعی ساده‌تر انتخاب کنم، اما خواستم نشان بدهم کشوری که در تحریم است می‌تواند در عمل در بخش علمی با تحقیقاتی که در کشور‌های پیشرفته در حال انجام است رقابت کند.
 
آنچه باعث ناخرسندی نخبه‌هاست، حمایت نشدن از مراکز رسمی و بخش خصوصی است. پاکدل هم به این مسئله اشاره و بیان می‌کند: با توجه به حمایت نکردن نهاد‌ها و سازمان‌ها از این اختراع که می‌توانست در حوزه پزشکی داخل و خارج کشور بااهمیت تلقی شود من هم نتوانستم به‌عنوان یک دانشجو آن را به تولید تجاری برسانم. کاری که من کردم اختراع آن و دریافت ثبت گواهی اختراع بود. از این به بعد حضور مسئولان و بخش خصوصی می‌تواند در عملیاتی کردن این دستگاه مدنظر باشد.
 
او با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های مختلف کشور می‌گوید: وضعیت علمی دانشگاه و تفاوت‌هایشان در کشور موجود است. مهم است که در دانشجویان این ذوق را بیافرینیم که به کار‌های پژوهشی و ابداعی وارد شوند. متأسفانه حتی در دانشگاه‌های دارای رتبه‌بندی بالا هم بی‌انگیزگی وجود دارد و اگر متصدیان امور بتوانند این روحیه منفی را با روحیه تلاش و نوآوری جایگزین کنند شاهد اوج موفقیت‌های جوانان در درون مرز‌های ایران اسلامی خواهیم بود.
 
پاکدل این روز‌ها به کاری غیر از آنچه در آن توانسته به اختراع برسد می‌پردازد و با تأسف توضیح می‌دهد: اگر حمایت لازم از این دستگاه می‌شد من می‌توانستم تحقیقاتم را ادامه بدهم و به موفقیت‌های بیشتری برای خودم و کشورم برسم، اما این‌گونه نشد.
این دانش‌آموخته نخبه در ادامه به تبعات کرونا در بخش علمی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: واقعیت این است که کرونا به‌عنوان عاملی برای جلوگیری از فعالیت‌های مختلف در آمده است، اما من به دوستان دانشجویم می‌گویم در این دوره با توجه به تعطیلی‌ها و فراغت‌های زیادی که وجود دارد به کسب مهارت‌های مختلف علمی بپردازند. همه‌چیز در کلاس و کتاب دانشگاهی خلاصه نمی‌شود و باید آنچه آموخته شده را به صحنه اجرا آورد. مهم این است که شرایط را به‌درستی بفهمیم و برنامه خوبی مناسب این دوران برای خودمان داشته باشیم. دوره‌های آنلاین که هم‌اکنون برگزار می‌شود نیز می‌تواند کمک خوبی برای ادامه علم و تحصیل باشد.

وی در پایان می‌گوید: من این توان را دارم که به دانشجویانی دارای شوق پیشرفت و توانایی ابداع برای تبدیل افکارشان به اختراع کمک کنم. می‌دانیم که در هر دانشگاه که اختراعی انجام شود سطح علمی آن ارتقا می‌یابد و این نکته می‌تواند برای دانشگاه‌ها و وضعیت علمی کشور مؤثر باشد؛ اما با اینکه تحصیلم تمام شده و دوران خدمتم را هم به پایان رساندم به من از طرف مسئولان دانشگاه پیشنهادی داده نشده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->