سرخط خبرها

پیشرفت محله در گرو مشارکت مردم

  • کد خبر: ۵۲۴۸۳
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
پیشرفت محله در گرو مشارکت مردم
«وجیهه دریانورد» ازجمله بانوان فعال محله مسلم و در دوره اخیر نایب‌رئیس شورای اجتماعی محله است. او ازجمله افرادی است که دغدغه ارتقای فرهنگی و زیستی در محلات منطقه ۳ دارد.
مغربی | شهرآرانیوز؛ او ازجمله افرادی است که دغدغه ارتقای فرهنگی و زیستی در محلات منطقه ۳ دارد. این بانو سعی داشته با هم‌افزایی نهاد‌های مختلف در توسعه عمومی محله مؤثر باشد. در این نوشتار سؤال‌هایم را با او درباره فعالیت‌های انجام‌شده، طرح‌های پیش‌رو و مشارکت بانوان در میان گذاشته‌ام. پاسخ‌های او می‌تواند باعث توسعه دیدگاه فعالان اجتماعی و فرهنگی شهر باشد.
 
 

گام اول: معرفی

«وجیهه دریانورد» ازجمله بانوان فعال محله مسلم و در دوره اخیر نایب‌رئیس شورای اجتماعی محله است. او به بخشی از فعالیت‌های اجتماعی خود اشاره می‌کند و می‌گوید: مسئولیت‌های مختلف اجتماعی داشته‌ام که از آن جمله می‌توان به ۱۲ سال مدیریت خوابگاه علوم پزشکی در بیمارستان قائم اشاره کرد. یک سالی هم مدیریت یک سالن ورزشی را در کارنامه دارم. در سه سال اخیر مدیر فرهنگی پایگاه بسیج محله‌مان در محله مسلم هستم و مربی حلقه صالحین دختران این پایگاه بسیج هستم. علاوه بر این‌ها در مدرسه پسرم رئیس انجمن اولیا و مربیان و مربی سرود هستم.
 
او درباره کار‌های مختلفش توضیح می‌دهد: ایده نهایی‌ام هم این است که سه نهاد پایگاه بسیج، شورای اجتماعی و مدارس را باهم مرتبط کنم. برای همین با تمرکز بر کودکان دبستانی و تشویق‌های مکرر آن‌ها خواسته‌ام تا آن‌ها را با بسیج به‌عنوان پایگاه حافظ ارزش‌ها و شورای اجتماعی به‌عنوان نهادی مردمی برای مشارکت همگانی آشنا کنم. این بانو در ادامه فعالیت‌های اجتماعی‌اش به‌تازگی مدرک مقدماتی پرستاری را دریافت کرده و هم‌اکنون عضو بسیج جامعه پزشکی است. او می‌گوید: دوست دارم در پایگاه‌های محدوده محله زندگی کلاس‌های بهداشتی برقرار کنم و خدماتی مانند گرفتن فشار خون و توصیه‌های عمومی بهداشتی را برای اهالی ارائه دهم. حاضرم تزریقات بیماران را هم رایگان در محدوده محل زندگی انجام دهم. البته در این دوران کرونایی شرایط سخت‌تر است و باید منتظر شد که وضعیت برای این فعالیت‌ها مناسب‌تر شود.
 
دریانورد درباره هم‌افزایی نهاد‌های مختلف اجتماعی می‌گوید: باید از توانمندی نهاد‌های مختلف کمک گرفت تا سرانجام به توسعه فرهنگی برسیم. واقعیت این است که اختیارات و توانمندی‌ها در نهاد‌های مختلف وجود دارد و کافی است کسی با این نهاد‌ها آشنا باشد و متناسب برنامه‌های مختلف از توانمندی بالقوه این نهاد‌ها برای برگزاری برنامه‌های چندمنظوره استفاده کند. خودم هم سعی کردم از امکانات هر سه نهادی که یاد کردم برای برنامه‌هایی که به نفع همه مردم است بهره بگیرم.
 
 

گام دوم: بخشی از برنامه‌ها

این بانو طرح‌های مختلفی را برای ارتقای مسائل فرهنگی و اجتماعی محله در شورای اجتماعی این محدوده مطرح کرده است. او توضیح می‌دهد: آخرین طرحی که داشتم درباره سالگرد شهید سلیمانی بود. می‌خواهیم مسابقه نقاشی برای کودکان محله با این محور برگزار کرده و سر آخر نمایشگاهی از نقاشی‌های رسیده برگزار کرده و به برترین‌ها جایزه بدهیم.
 
او ادامه می‌دهد: طرح غدیر باهمت شورای محله مسلم و خیران در این محدوده برگزار شد و به کودکان سیدی که در خانواده‌های با سطح درآمدی پایین زندگی می‌کردند کفش و لباس دادیم. در عید قربان با همکاری هر سه نهاد یادشده، گوشت قربانی بین نیازمندان محله تقسیم کردیم. وی به ولادت امام رضا (ع) اشاره می‌کند و می‌گوید: در این مناسبت مهم آیینی با همکاری خیران و همکاری شورا توانستیم ضمن شناسایی نیازمندان به آن‌ها کارت هدیه بدهیم. او به طرحی که در ماه رمضان اجرا کرده اشاره می‌کند و می‌گوید: با همکاری بسیج محله و همیاری مدرسه توانستیم در ماه رمضان سبد کالا ویژه نیازمندان محله تهیه و به آن‌ها اهدا کنیم. سعی کردیم مخاطبانمان در این طرح کسانی باشند که به‌واسطه کرونا بیکار شده‌اند.
 
 

گام سوم: طرح‌هایی برای آینده

بانوی عضو شورای اجتماعی محله مسلم می‌گوید: دغدغه‌های من علاوه بر بخش فرهنگی در بخش‌های مختلف اجتماعی است. امیدوارم فعالان شورای اجتماعی محله و شهر و نهاد‌های دیگر با این دغدغه‌ها همراهی کنند. پیشنهادم در این بخش شامل «تأسیس خط اتوبوس از مبدأ محله مسلم به‌طرف میدان شهدا» بوده و همچنین «زیباسازی محله» بوده است. او در بخش زیباسازی محله اشاره می‌کند: به نظرم مانند طرح اگو که هر خانواده متناسب با متراژ خانه‌اش مبلغی پرداخت کرد و کار در بستری واحد جلو رفت، هر خانواده متناسب با متراژ منزلش مبلغی را بابت زیباسازی پیاده‌رو‌ها بدهد و شهرداری با استفاده از طرحی مشخص همه پیاده‌رو‌ها و دیوار‌ها را به‌طور یکدست و متناسب زیباسازی کند.
 
محله زیباسازی شده باعث ارتقای روحیه و همکاری افراد محله و همچنین ارتقای هویت شهری در این محدوده خواهد بود. طرح‌های مشابهی برای دیوار‌های مخروبه بولوار حبیب برای نقاشی دیواری داده‌ام. در این محدوده می‌توانیم شب‌بازاری برپا کنیم.
 
 

گام چهارم: بانوان؛ درمانگر درد‌های محله

او به افزایش مشارکت بانوان در محله اشاره می‌کند و می‌گوید: زنان همواره دغدغه‌های زیادتری برای ارتقای فرهنگ و زیبایی و امنیت محله داشته و دارند. خودم هم سعی کردم این مسئله را در گروه‌های مختلف مجازی و حقیقی که دربردارنده بانوان محله است تکرار کنم. پیرو این فعالیت بانوان مختلفی در محله وارد کار شده‌اند که می‌توان به بانوان پایگاه‌های بسیج محله اشاره کرد که در این بخش همدلانه همراهی کرده‌اند.
 
 

گام پنجم: ما در این دوران کرونایی!

شورای اجتماعی محله مسلم برای جلوگیری از شیوع کرونا برنامه‌هایی داشته است. نایب‌رئیس شورای محله مسلم در این بخش بیان می‌کند: هر هفته به همت شورا، شهرداری، نیرو‌های جهادی و با همکاری آموزش و پرورش برنامه ضدعفونی عمومی داشتیم. ما هر هفته مدارس محله را ضدعفونی کردیم. این فعالیت را در مساجد محله هم پیگیری می‌کردیم. برای نیازمندان هم مواد ضدعفونی تهیه و توزیع کردیم. این کار به همت همه دوستان شورا و بسیج اجرا شد. در این بخش مشغول پیگیری طرحی با عنوان «خدا قوت پرستار» هستیم که به خانه بهداشت محله برویم و پرستاران ساکن محل را شناسایی کرده و از خدماتشان تجلیل کنیم.
 
 

گام پایانی: حرف آخر

این بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی در پایان این گفتگو می‌گوید: دوباره تکرار می‌کنم دوست دارم شورا، بسیج و مدارس دست در دست هم گذاشته و با روی هم گذاشتن توانمندی‌هایشان باهم به نتیجه مثبت و نهایی برسیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->