کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

آموزشگاه‌های موسیقی مشهد در مرز ورشکستگی

  • کد خبر: ۵۳۴۷۱
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
آموزشگاه‌های موسیقی مشهد در مرز ورشکستگی
نمی‌دانم بعد از استخوان هم چیزی هست یا نه، اما الان کارد به استخوان رسیده است. آموزشگاه‌های موسیقی مشهد در معرض تعطیلی هستند. چرا هیچ‌کس کاری نمی‌کند؟
امیری|شهرآرانیوز - یک ماه از تعطیلی کامل آموزشگاه‌های موسیقی می‌گذرد. پیش از آن هم البته آموزشگاه‌های موسیقی اوضاع خوبی نداشتند. در ۹ ماهی که از سال گذشته است، شمار هنرجویان بسیار کم شده است و تعداد زیادی از استادان بیکار شده‌اند. این‌ها را بگذارید کنار اجاره‌های سرسام‌آور این مکان‌های فرهنگی که در همین شرایط بحرانی تا حد زیادی افزایش یافت و دست‌کم دوبرابر شد. یگانه نقطه امید فعالان موسیقی وعده‌های حمایتی مسئولان بود که به‌ظاهر در حد پرکردن فرم و ارسال مدارک بوده و در همین مرحله متوقف شده است. این‌ها، امروز، نفَس آموزشگاه‌های هنری را به شماره انداخته است. شاید در همین لحظه یک آموزشگاه موسیقی درحال تعطیلی باشد. شاید یک آموزشگاه موسیقی بتواند تا یک ماه دیگر هم دوام بیاورد. شاید هم همین امروز مالک یک آموزشگاه، حکم تخلیه را بگذارد روی میز مدیریت یک آموزشگاه دیگر.
 

وضعیت آموزشگاه‌های موسیقی بحرانی است

همه دقایق گفت‌وگو با عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی آموزشگاه‌های موسیقی خراسان رضوی، قطعه‌ای غم‌انگیز است. سالار مرتضوی با تأسف از اوضاع بحرانی آموزشگاه‌های موسیقی سخن می‌گوید و گویی در همه دقایقی که با ما صحبت می‌کند، سال‌ها تلاش برای رشد و گسترش موسیقی شهر از مقابل چشمانش عبور می‌کند.
 
 
مدیر آموزشگاه بامداد می‌گوید: نمی‌دانم بعد از استخوان هم چیزی هست یا نه، اما الان کارد به استخوان رسیده است. آموزشگاه‌های موسیقی مشهد در معرض تعطیلی هستند. در این یک ماه اصلا اجازه بازگشایی نداشتیم، پیش از آن هم اوضاع آموزشگاه‌های موسیقی خوب نبود. چرا هیچ‌کس کاری نمی‌کند؟
 
 
مرتضوی می‌گوید: شنیده بودیم که به‌صورت شفاهی به معاونت هنری ارشاد اعلام شده بود که آموزشگاه‌ها می‌توانند به‌شکل تک‌نفره کلاس برگزار کنند و به‌ظاهر قرار بوده است این موضوع به‌شکل کتبی هم اعلام شود. اما هنوز کتبی اعلام نشده است و مسئولان ارشاد هم می‌گویند تا این موضوع کتبی اعلام نشود، امکان بازگشایی وجود ندارد و چه‌بسا در صورت بازگشایی و بروز مشکل، ارشاد هیچ حمایتی نتواند بکند.
 
 
به‌گفته عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی آموزشگاه‌های موسیقی استان، ۴۳ آموزشگاه در مشهد وجود دارد که ۹۵ درصد آن‌ها استیجاری است و در این مدت ناچار بودند بدون هیچ درآمدی، اجاره ملک پرداخت کنند. به‌گفته او در مواردی بوده که مالک سعی کرده است کمی راه بیاید و مثلا بگوید «اجاره این ماه را با اجاره ماه بعد پرداخت کنید»، اما در کل مدیران آموزشگاه‌ها به‌علت پرداخت اجاره‌های سنگین درحال ورشکستگی هستند.
 
 

 
بیشتر بخوانید: اپیدمیِ سازهای خاموش
 

 

نمی‌دانم تا کی دوام می‌آوریم

او ادامه می‌دهد: نمی‌دانم تا چه زمانی می‌شود دوام آورد. شرایط به‌گونه‌ای است که خود من هم به تعطیلی آموزشگاهم فکر می‌کنم، اما دلم می‌سوزد. برای زنده نگهداشتن موسیقی و فعالیت درست آموزشگاه‌های موسیقی مشهد زحمات زیادی کشیده شده است. واقعا هنوز به آن نقطه نرسیدم که بگویم آموزشگاه را تعطیل می‌کنم، اما از طرفی نمی‌دانم تا چه زمانی دوام می‌آورم.
 
 
او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به حمایت‌هایی که شهرداری قرار بود از فعالیت‌های هنری داشته‌ باشد، اشاره می‌کند. به‌ظاهر قرار بوده است شهرداری با تقبل تخفیف‌هایی، از آموزشگاه‌های موسیقی حمایت کند تا در این شرایط بحرانی سرپا بمانند. آن‌گونه که مرتضوی می‌گوید، به‌محض انتشار فراخوان شهرداری در اردیبهشت‌ماه ۹۹‌، مدیران آموزشگاه‌ها برای ثبت‌نام و ارسال مدارک اقدام کردند، اما هنوز خبری نشده است.
 
 
او یک انتقاد هم دارد: من پزشک نیستم، اما می‌بینم برخی مکان‌های مجاز به فعالیت در این وضعیت، بسیار خطرناک‌تر از آموزشگاه‌های موسیقی هستند. تعجب می‌کنم وقتی می‌بینم مردم در پاساژها، رستوران‌ها، کافه‌ها و... حضور دارند، اما آموزشگاه‌های موسیقی که یک استاد و یک هنرجو در یک کلاس بیست‌متری حضور دارند و همه پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت می‌شود، مجاز به فعالیت نیستند.
 

نگذارید موسیقی وارد محیط‌های غیررسمی شود

او صحبت‌هایش را با چند جمله به پایان می‌برد: گاهی فکر می‌کنم اگر همین الان آموزشگاه من که سال‌ها در این شهر موسیقی کار کرده‌ام، تعطیل شود، هیچ یک از مسئولان آخ هم نمی‌گویند، اما امیدوارم این تصورم اشتباه باشد و بنابراین جمله بعدی‌ام را با «اگر» شروع می‌کنم. اگر فرهنگ و هنر این شهر مهم است، مسئولان باید کاری انجام دهند. به‌هرحال موسیقی علاقه‌مندان زیادی دارد و هرگز تعطیل نمی‌شود. اگر مسئولان فکری نکنند، موسیقی ما به محیط‌های غیررسمی و زیرزمین‌ها وارد می‌شود که هیچ نظارتی بر آن‌ها نیست و ممکن است مسائل مختلفی به وجود آید. از همین رو از مسئولان تقاضا می‌کنم وعده حمایت خود را عملی کنند.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->