طنین همتی |شهرآرانیوز، تعدادی از مراجعان برای دریافت بیمه بیکاری از این گله دارند که در پرداخت بیمه بیکاری تأخیر وجود دارد و بهموقع به کارگر پرداخت نمیشود. علت را از رئیس اداره بیمهشدگان تأمین اجتماعی پیگیری کردیم. وی دراینباره اظهار کرد: بیمه بیکاری مربوط به کرونا که سازمان برنامه و بودجه پرداختکننده آن بود، از مهرماه که دستورالعملهای مربوط صادر شده است، مرتب به واجدان شرایط قانونی پرداخت میشود.
وی بیان کرد: تأخیر در پرداخت نیست، بلکه تأخیر در بررسی مدارک و مستندات با حجم انبوه متقاضی و فرصت کم برای بررسی است.
جمشیدی گلیان افزود: شاهد بیکاری یکدفعهای ۲۰ تا ۳۰هزار کارگر در استان ناشی از مشاغل آسیبدیده از کرونا بودیم که همه این افراد پروندههایشان به بررسی و تکمیل نیاز داشت و بهدلیل حجم زیاد مراجعهکنندگان و محدودیت کارکنان در ایام کرونا زمانبر شد. همکاران استان در ساعات اداری و حتی ایام تعطیل و تا دیروقت با بسیج همه امکانات شعب مشغول رسیدگی و بررسی تقاضاها بودند.
وی ادامه داد: زمانی که یک کارگر برای بیمه بیکاری اقدام میکند، کارفرمایان از تاریخ اخراج تا پایان ماه بعد و گاهی تعدادی از کارگاهها تا ۲ ماه فرصت دارند آخرین فهرست بیمه را به تأمین اجتماعی اعلام کنند و در نتیجه پرداخت بیمه درگیر مراحل اداری و زمان قانونی برای رسیدگی میشود.
بهگفته جمشیدی، بیمه بیکاری پانزدهم هرماه مرتب پرداخت میشود و هیچ وقفهای در پرداختی مقرریبگیران نیست.
وی افزود: از خردادماه ۹۹ برای افرادی که شعب سازمان مقرری بیمه بیکاری، بیمه برقرار کرده است، از سازمان تأمین اجتماعی حقوق دریافت کردهاند و مرتب پرداخت شده است. مگر اینکه در حین دریافت مشغولبهکار شده باشند و کارفرما برایشان فهرست ارسال کند. اما طبق روال عادی در اولین برقراری حقوق بهطور مرتب هرماه بیمه پرداخت میشود. این فرایند بیشتر در احراز شرایط مقرری و دریافت مدارک مطابق با قانون و شرایط و ارسال صحیح فهرست مطابق با تاریخ بیکاری زمانبر است.
رئیس اداره بیمهشدگان تأمین اجتماعی خراسان رضوی یادآور شد: فردی که بیکار میشود تا یک ماه فرصت دارد که در سامانه جامع روابط کارثبتنام کند و ما تا زمانی که کارفرما فهرست بیمه را نفرستد، نمیتوانیم مراحل تکمیلی را انجام دهیم. اما اگر مراحل تکمیل پرونده را کارگر و کافرما کامل و بموقع انجام دهند، در پرداخت بیمه بیکاری هیچ تأخیری نداریم. ضمن اینکه افرادی در سامانه ثبتنام کرده و تاکنون برای تکمیل مدارک مراجعه نکردهاند که لازم است به شعب مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: باتوجهبه محدودیت فعالیت کارمندان در ادارهها بهعلت بیماری کرونا، همکاران سازمان با وجود این شرایط، در روزهای اداری و غیراداری برای رسیدگی و تسریع انجام امور مربوط به بیمه بیکاری، در شعب حضور دارند. این حجم پرونده، شرایط را برای بررسی ۳۰هزار پرونده با محدودیتهای موجود کمی سخت کرده است. خراسان رضوی در کشور در این مدت از نظر بیکاری ناشی از کرونا وضعیت سختی را گذرانده است، ولی اکنون بار ترافیکی چند ماه گذشته را نداریم. بیشتر پروندههای که بهموقع مدارک و مستندات را ارائه کردهاند، برقرار شده است.
رئیس اداره بیمهشدگان تأمین اجتماعی در ادامه بیان کرد: ما درباره بیمه بیکاری هیچ مشکلی نداریم، به شرط اینکه کارفرمایان تاریخ دقیق ترک کار و فهرستهای ارسالی به تأمین اجتماعی را بموقع اعلام کنند.
جمشیدی گلیان افزود:بیشتر تأخیرهای ما بهدلیل درجنشدن تاریخ دقیق بیکاری از سوی کارگر و کارفرماست. اگر این نکات رعایت شود، از زمان اقدام تا پرداخت نهایت ۲ ماه زمان میبرد.
وی گفت: زمانی که کارگر برای ثبتنام به سامانه مراجعه میکند، باید تاریخ دقیق بیکاری، مدارک، مستندات لازم، قرارداد و هر چیزی را که گفته شده و نیاز است، اسکن و در سامانه بارگذاری کند تا مراحل سریعتر انجام شود. بیشتر مشکل ما هم همین درجنشدن تاریخ دقیق ترک کار است، وگرنه در پرداخت بیمه هیچ مشکلی نداریم.
جمشیدی گلیان تأکید کرد: اگر کارگر بعد یک ماه برای دریافت بیمه بیکاری مراجعه کرد، موضوع در هیئتهای حل اختلاف کار مطرح میشود و میتواند با ارائه مدرک موجه برای تأخیر، بیمه بیکاری دریافت کند.