برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

رونق به بازار فرش دست‌باف برگشت

  • کد خبر: ۵۳۵۰۵
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
رونق به بازار فرش دست‌باف برگشت
عامل توسعه شبکه ملی دست‌بافته‌های داری خراسان رضوی گفت: شاهد رونق دوباره بازار فرش دست‌باف هستیم و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده بازار داخلی و خارجی فرش دست‌باف بهبود نسبی پیدا کند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، از ابتدای شیوع ویروس کرونا که در کنار آن شاهد تحریم‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه فرش دست‌باف بودیم، فرش دست‌باف روزهای خوبی را تجربه نمی‌کرد، اما اکنون چند ماهی است که رونق دوباره به بازار داخلی این محصول برگشته است و تقاضا برای خرید این کالای سرمایه‌ای در چند ماه گذشته افزایش پیدا کرده است.

عبداللّه احراری، عامل توسعه شبکه ملی دست‌بافته‌های داری خراسان رضوی، دراین‌باره گفت: باتوجه‌به افزایش نرخ دلار، انگیزه‌ای برای تجار به وجود آمد که بیشتر خرید کنند. مردم داخل کشور نیز که ارزش سرمایه نقدی‌شان روزبه‌روز کمتر می‌شود، می‌توانند به‌جای اینکه در بانک‌ها پس‌انداز کنند، کالای سرمایه‌ای مثل فرش دست‌باف بخرند.


وی ادامه داد: در چند ماه گذشته و به‌تبع آن تا آخر بهمن‌ماه شاهد بازار نسبتا خوبی برای فرش دست‌باف بودیم و هستیم. با وجود اینکه قیمت مواد اولیه گران شده و دستمزدها افزایش داشته و درنهایت قیمت فرش افزایش پیدا کرده است، بازار فرش روزهای نسبتا خوبی را تجربه می‌کند.
به‌گفته احراری، از اول سال به‌دلیل کرونا تولید فرش بیشتر شده است، در صورتی که خیلی از مشاغل تعطیل بودند. تولید کارگاه‌های قالی‌بافی به‌ویژه آن‌هایی که در خانه کار می‌کردند، در این مدت دست‌کم دوبرابر شده است.


احراری یادآور شد: به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش دستمزدها، در واقع تولید خویش‌فرمایی جای خودش را به تولید کارفرمایی داده است، به‌عبارتی صنعت فرش دست‌باف در سال 1399 به‌نوعی پوست‌اندازی در سبک تولید را شاهد بوده است.
وی اضافه کرد: بافندگان فرش دست‌باف به‌دلیل نبود نقدینگی لازم برای خرید مواد اولیه، ترجیح می‌دهند در کارگاه‌ها فعالیت و دستمزد دریافت کنند. بنابراین به‌جای اینکه در خانه‌های خود انفرادی کار کنند، ترجیح می‌دهند در کارگاه‌های قالی‌بافی مشغول‌به‌کار شوند. بنابراین ما به‌نوعی شاهد افزایش کیفیت فرش دست‌باف هستیم و به‌نحوی تولید، هدفمند و متناسب با نیاز بازار شده است و به‌سمت تولید حرفه‌ای حرکت کرده است.


احراری تأکید کرد: درنتیجه ما هم شاهد افزایش قیمت فرش دست‌باف هستیم و دراین‌زمینه افزایش تقاضا داریم. اما با همه این تفاصیل به‌دلیل اینکه دولت سیاست‌های حمایتی‌ای داشته است که به‌نوعی افراد را تنبل می‌کند، در خیلی از مناطق شهر مشهد و خیلی از شهرستان‌های استان مشکلی به وجود آورده است و خانواده‌ها خودشان را به همان یارانه‌ها و حمایت‌ها وابسته کرده‌اند. درنتیجه درعمل از کار و انگیزه‌ برای فعالیت فاصله گرفتند.


وی افزود: شبکه ملی فرش دست‌بافت دنبال بافنده است تا برای این شبکه فعالیت کنند. متأسفانه یافتن بافنده حرفه‌ای و حتی متقاعدکردن افراد برای کارگاه‌های قالی‌بافی سخت شده است و انگیزه‌ای برای کارکردن نیست.


وی گفت: در مجموع تصورم بر این است که بازار فرش همچنان روند صعودی خواهد داشت و خانوارهایی که می‌خواهند خرید کنند، بهتر است اکنون این کار را انجام دهند. بازار فرش به‌نوعی رابطه مستقیمی با افزایش نرخ دلار دارد و هرچه قیمت دلار افزایش یابد و ریال سقوط کند، به‌طبع صادرات فرش برای صادرکننده مناسب‌تر خواهد بود.


وی با بیان اینکه بازار فرش دست‌باف هم تابع سیاست‌های بانک مرکزی است، افزود: در یک سال گذشته سیاست‌های بانک مرکزی بر وفق صادرات نبوده که سخت‌گیری‌های زیادی نیز برای صادرکننده به وجود آورده است. اکنون صادرات و بازار فروش فرش بسته به این است که دلار به چه سمت‌وسویی برود، سیاست‌های بانک مرکزی در آینده چگونه باشد و روابط سیاسی ما با آمریکا و کشورهای اروپایی به چه سمتی پیش می‌رود.


احراری افزود: تقریبا 30 درصد صادرات فرش ایران به آمریکا بوده است. اگر در این قضیه گشایش شود و تحریم‌ها برداشته شود، کاهش قیمت دلار می‌تواند تا حدودی سودآوری تجارت فرش را کم کند، ولی از طرفی گشایش بازارهای دیگر می‌تواند تقاضا را افزایش دهد. در مجموع تصور بر این است که باتوجه‌به حجم کنونی تولید، قیمت فرش روند صعودی داشته باشد و بازار خوبی را شاهد باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->