طنین همتی|شهرآرانیوز، سیدمهدی کلالی دراینباره اظهار کرد: طبق تفاهمنامه با صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر، این
بیمه همه مزایای بیمه تأمین اجتماعی را دارد که فقط مشکل دفترچه درمان داشت و طبق تفاهمنامهای که بهتازگی منعقد شد، مشکل دفترچه درمان هم رفع شد و کسی که زیر پوشش این بیمه قرار بگیرد، به بیمه سلامت هم معرفی میشود.
وی افزود: بیمه سلامت حتی مزیتش از بیمه تأمین اجتماعی بهتر است، زیرا باید ۳ درصد هزینههای درمان را پرداخت کند، اما در بیمه تأمین اجتماعی این میزان ۱۰ درصد است. بازنشستگی، ازکارفتادگی، بیمه حوادث در حین انجام کار و همه مزایایی که یک بیمه باید داشته باشد، بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر برای بافندگان فرش نیز دارد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از تسهیلات خوبی که این بیمه فراهم کرده، این است که سال اول رایگان است، مشروط به اینکه متقاضی اطلاعات را به اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستانها اعلام کند تا بعد از ارجاع به مرکز ملی فرش، ثبتنام بدون پرداخت هزینه انجام شود.
وی با بیان اینکه حتی برای سال دوم هم رایزنی شده است که رایگان شود، اظهار کرد: در صورتی که این حق بیمه رایگان هم نباشد، حق پرداخت بیمه در هر ماه مبلغ ناچیزی در مقابل خدماتی است که ارائه میدهد.
کلالی اضافه کرد: ما به همه شهرستانها و به تشکلها اعلام کردیم، ولی براساس تعداد قالیبافابان چندان استقبال نشد، آن هم بهدلیل ذهنیت اشتباه و بیاطلاعی از تسهیلات بیمهای است که قالیبافان دارند.
به گفته وی در مرحله اول حدود ۱۰۰۰ ثبتنامکننده داشتیم که به مرکز ملی فرش معرفی شدند. در این مرحله امیدواریم بهتر استقبال شود. برای ثبتنام محدودیتی نداریم و فردی که صرفا قالیباف باشد و اتحادیه و کارگاهی که در آن مشغول است، او را تأیید کند، میتواند ثبتنام کند.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه اضافه کرد: ما حدود ۹۰ هزار قالیباف در استان داریم که مهارت قالیبافی دارند، ولی برآورد از تعداد قالیبافان فعال خیلی کمتر است و دلیلش این است که متناسب با تورم، کارمزدها افزایش پیدا نکرده است.
وی ادامه داد: باتوجهبه تحریم، بازارهای خارجی را تا حدودی از دست دادیم. در بازار داخلی هم مشکل فروش داریم و دلیل آن نبود تبلیغات لازم دراینزمینه است که اصحاب رسانه در این بخش باید به کمک ما بیایند.
به گفته کلالی فرش دستباف با توان بسیاری از زوجهای جوانی که قصد خرید دارند، متناسب است و آنچنان اختلاف قیمتی ندارد، ولی متأسفانه بهدلیل نبود تبلیغات، بازار پررونقی ندارد. اگر فقط بازار داخلی رونق پیدا کند، تقریبا میتوان گفت کالای همه قالیبافان، مشروط به اینکه فرششان متناسب با سلیقه مشتری باشد، در بازار داخلی کشش مصرف دارد.